وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 10 فروردين 1398 ساعت 12:23   |   کد مطلب: 13490
پارک سیفیه ملایر مجموعه‌ای تفریحی و از اولین پارک‌های ایران بوده و تفریحگاهی مناسب برای ایام نوروز است.

به گزارش نافع، پارک سيفيه  یکی از قديمي ترين پارک‌های  ايران در ملاير است که که نياز است هر ايراني براي داشتن حداقل يک روز سالم و پاک به اين پارک سر بزند.

بوستان سیفیه داراي درختان چنار کهنسال براي ايجاد سايه، حوضچه ها و آبنما و جنگل مصنوعي بر روي تپه ها است که جزو اولين تفريگاههاي سنتي ايران زمين است و در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

اين پارك حدود يكصد سال پيش توسط مرحوم سيف الدوله نوه فتحعلي شاه قاجار كه چندي حكومت ملاير داشته است احداث گرديد و به گردشگاه عمومي اختصاص يافته است.

سيف الدوله جهت احداث پارك ابتدا زمين مورد نياز را خريداري و پس از آن توسط مقنيان يزدي قناتي حفر كرده و از 8 كيلومتري آ ب را به پارك رساند.

 

پارك توسط يكي از مهندسان ايتاليائي كه جهت احداث پارك ها آمده بود طرح ريزي  شده است. بنا به در خواست سيف الدوله از دربار ناصرالدين شاه در جنوب پارك در بلندي تپه كم ارتفاعي كه به تپه مناجات معروف است بناي زيباي آجري قرار دارد كه آرامگاه خانوادگي سيف الدوله مي باشد .

 

بنا به صورت چهارضلعي وبه شيوه معماري سنتي طاق و زنجيره اي ساخته شده است . طاق مركزي مقبره به شيوه چهار بخشي اجرا شده زيبائي خاصي به بنا بخشيده است اين مقبره در سال1305 هجري بر روي مزار مرحوم سيف الدوله ساخته شده  و پس از آن 7  تن ديگر از اعضاي خانواده ايشان از جمله امير مؤيد ، نوه سيف الدوله كه او نيز چندي حاكم ملاير بوده به خاك سپرده شد.

 

 مقبره سيف الدوله امروز به عنوان يکي از مکان هاي تاريخي ملاير به شمار مي رود، در نزديکي پارک سيفيه ايجاد شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما