وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 1 آذر 1393 ساعت 22:31   |   کد مطلب: 11109
توافق بر سر کلیات» و باقی ماندن جزئیات، یعنی امتیاز دادن و امتیاز نگرفتن!
نهمین دور گفتگوهای ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق جامع امروز نیز ادامه پیدا می کند و با توجه به وجود اختلافات درباره توافق نهایی، طرفین مذاکره به دنبال دستیابی به یک توافق کلی اولیه هستند.

به گزارش نافع، دور جدید مذاکرات وین در حالی وارد ششمین روز خود شده است که طرفین مذاکره به دنبال دستیابی به یک توافق موقت به منظور تمدید مذاکرات هستند.

با این حال بر اساس برخی اخبار، کشورهای غربی به ویژه آمریکا در صدد آن هستند برخی از موضوعات مورد توافق ایران و 1+5 در گام نهایی را در همین توافق گنجانده و به عنوان اصول کلی و نقشه راه،مبنای مذاکرات آتی قرار دهند.

به بیان دیگر؛ آمریکایی ها به دنبال آن هستند آنچه که تاکنون میان تیم ایرانی و 1+5 به عنوان بندهای توافق نهایی مورد موافقت قرار گرفته در سندی که به عنوان تمدید مذاکرات پس از مذاکرات وین منتشر می‌شود، قید کنند تا در مذاکرات آتی تنها درباره موضوعاتی صحبت شود که تاکنون توافقی بر روی آن صورت نگرفته است. 

این پیشنهاد که با هماهنگی کاخ سفید توسط سه کشور اروپایی ارائه و مورد استقبال تیم مذاکراتی آمریکا قرار گرفته درواقع یک برنامه «حساب شده» برای خالی کردن دست ایران در مذاکرات آتی و راه فراری برای کشورهای غربی به منظور نپذیرفتن تعهدات جدید در توافق نهایی است، چرا که  9 دور گذشته مذاکرات گام نهایی صرف ایجاد محدودیت برای برنامه هسته ای ایران و گرفتن امتیازات بیشتر از تیم ایرانی شده است.

تنها در دو دور اخیر مذاکرات درباره تعهدات ایران درباره تعهدات طرف مقابل به ویژه درباره لغو تحریم ها بحث جدی به میان آمده است، پیش از آن تیم ایرانی با این فرض که قرار است همه تحریم ها از سوی کشورهای 1+5 لغو شود، با پیشنهادات طرف مقابل درباره آب سنگین اراک، موضوع تحقیق و توسعه و ... هم جهت شده بود و حتی موافقت خود را با محدود کردن میزان غنی سازی تا سطح 6 هزار سانتریفیوژ اعلام کرد.

درواقع تیم ایرانی در دوره های قبلی مذاکرات،  تعهداتی را که برای گام نهایی قبول کرده با پیش فرض این گزاره بوده که «مابه‌ازای حداقلی» آن لغو یکباره همه تحریم‌ها باشد، با این حال پس از اعلام نظر مقامات آمریکایی در مسقط و عیان شدن این موضوع که آمریکا به دنبال لغو تحریم ها نیست، برنامه مذاکراتی تیم ایرانی بهم ریخته است .

تاکنون بارها از سوی طرفین مذاکره اعلام شده که بیش از 90 درصد موضوعات مورد توافق قرار گرفته است، درواقع این 90 درصد تعهداتی است که تیم ایرانی آنها را پذیرفته، اما آن 10 درصد باقی مانده مربوط به دو موضوع اصلی یعنی میزان غنی سازی و لغو تحریم هاست که در هر دو موضوع پیشنهادات مقامات آمریکایی با خطوط قرمز ایران فاصله معناداری دارد.

پیشنهادات مسقط به حدی ضعیف بود که تیم فعلی مذاکره کننده که «توافق ضعیف را بهتر از عدم توافق می داند» نیز نتوانست آن را قبول کند چرا که پذیرش خواسته هایی که آمریکا در مسقط اعلام کرده نه تنها برنامه هسته ای ایران را عملا تعطیل می کند بلکه علاوه بر آن محدودیت هایی در دیگر زمینه ها مانند موضوع موشکی و ... فراهم می آورد.

در چنین شرایطی که 1+5 می داند مذاکرات در جریان وین به توافق نهایی ختم نمی‌شود ، یک توافق موقت را با دو هدف به تیم ایرانی پیشنهاد داده اند.هدف اول تمدید مذاکرات که این موضوع هم خواسته طرف ایرانی است و هم خواسته طرف مقابل و هدف دوم، قید کردن برخی از اصول مورد توافق در مذاکرات پیشین در توافقنامه جدید به بهانه پیشرفت مذاکرات .

این در حالی است که آنچه تاکنون مورد موافقت قرار گرفته زمانی مقبولیت یا مشروعیت دارد که طرف غربی نیز بپذیرد تمامی تحریم ها را یکباره لغو کند، در غیر اینصورت اصول مورد توافق فقط تعهدات یک جانبه ای است که صنعت هسته ای ایران را با محدودیت جدی مواجه می کند و با خالی شدن دست ایران از برگه های اساسی خود برای ادامه مذاکرات، هیچ ضمانت اجرایی وجود نخواهد داشت که تیم آمریکایی در مذاکرات آتی، تعهدات متقابل متناسب را بپذیرد.

موضوعی که تیم ایرانی باید به آن توجه داشته باشد آن است که از هول حلیم توافق نهایی در دیگ خواسته های محدود کننده طرف مقابل نیافتاد چه آنکه آمریکایی ها همانگونه که گفتند قائل به لغو یکپارچه همه تحریم ها در هیچ شرایطی نیستند و به همین دلیل پیگیر اجرای نقشه هایی هستند که در ضمن عدم ارائه امتیاز جدید به ایران، محدودیت های مورد نظر خود را علیه برنامه هسته ای کشور اعمال کنند. 

منبع:رجا نیوز

انتهای پیام/ر.ح

دیدگاه شما