وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 00:00   |   کد مطلب: 10420
فروریختن بتن سقف ساختمانی در همدان یک کشته و دو مصدوم بر جای گذاشت
این روزها ساختمان هایی ساخته می شوند که گویی بر آب بنا شده اند و با کوچکترین تلنگری حادثه می آفرینند.

به گزارش نافع، فروریختن بتن سقف ساختمانی در عصر جمعه دوم آبان سالجاری ساعت 17:44 که دو نفر مصدوم بر جای گذاشت و یک نفر نیز جان باخت، موید این صحبت است.

برخی مالکان با عجله فراوان کار را قبل از صدور مجوز آغاز می کنند و از فرا رسیدن سرما واهمه دارند و گاهی می خواهند هزینه های ساخت و ساز را به حداقل برسانند و در این میان کارگرانی که مشغول به کارند دچار حادثه می شود و ر صورت مرگ یکی از آنها، مالک باید دیه یک شخص را بپردازد.

مالکان خود قضاوت کنند آیا پرداخت دیه شخص کامل کم هزینه تر است یا پرداخت هزینه مراحل قانونی برای پرداخت صدور مجوز؟

رئیس گروه تخصصی عمران نظام مهندسی همدان از آغاز ساخت و ساز ساختمان قبل از صدور پروانه ساخت اظهار تاسف کرد.

دکتر "سعید سعیدی جم" اظهار کرد: برخی مالکان همزمان با پیگیری صدور مجوز پروانه ساختمان اقدام به گودبرداری و ساخت و ساز می کنند که این عمل تخلف بوده و باید پلیس های ساختمان با آنها برخورد کنند.

وی افزود: مالکان همزمان با پیگیری احداث پروژه از شهرداری باید به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنند و سازمان در صورتی متولی امر می شود که قبل از شروع کار تمامی امور مربوط به نظام مهندسی انجام شود.

سعیدی جم به فرو ریختن ساختمان در حال ساخت روز جمعه دوم آبان اشاره کرد و گفت: مالک این ساختمان بدون مراجعه به سازمان نظام مهندسی و بدون تصویب و تایید نقشه های سازه اقدام به اجرایی کردن طرح و بنا کردن اسکلت ساختمان کرده بود که  نتیجه آن وقوع حادثه و در نهایت فوت یکی از کارگران شد.

وی ادامه داد: مسئولان امر به ویژه پلیس ساختمان باید بر این گونه ساختمانها نظارت و بازرسی داشته باشند هر چند تعداد این گونه ساختمان ها در همدان اندک است اما همین تعداد کم نیز تبعات فراوانی به دنبال دارد.

سعیدی جم خاطرنشان کرد: مالک ساختمانی که ساختمانش در بلوار شاهد فرو ریخت، طی کردن مراحل قانونی را در ارگانهای مختلف از جمله شهرداری و سازمان نظام مهندسی خودسرانه حذف کرده بود که به این ترتیب سازمان هیچگونه مسئولیتی در قبال فرو ریختن این ساختمان نداشته و خانواده متوفی می توانند این موضوع را پیگیری کنند.

رئیس گروه تخصصی عمران نظام مهندسی تاکید کرد: این مالک برای اجرای سازه از اکیپ نامناسب استفاده کرده بود که در نتیجه بتن سقف فرو ریخت و این موضوع باید برای چنین مالکانی تجربه باشد تا قبل از شروع هر کاری ابتدا به دنبال طی کردن مراحل مهندسی از طریق ارگانهای مختلف باشند.

سعیدی جم خاطرنشان کرد: در سطح شهر همدان این گونه تخلفات بسیار اندک بوده و در سایر شهرستانهای اطراف همدان بیشتر است که معاون استاندار باید به شهرداران هشدار دهد تا نسبت به این گونه ساخت و سازهای غیر مجاز نظارت داشته باشند تا هیچگاه شاهد حوادث تلخ نباشیم.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از ساخت و سازهای غیر مجاز نداریم، گفت: این گونه ساخت و سازها به ارگانهای متولی انتقال داده نمی شود بنابراین آمار دقیقی از ساخت و سازهای بدون پروانه نداریم.

سعیدی جم به نصب بالابرهای موقت در ساختمانهای در حال ساخت اشاره کرد و گفت: از دیگر حوادثی که هنگام ساخت و ساز برای کارگران به وجود می آید نصب بالابر های موقت برای حمل مصالح است که در سالجاری چندین مورد حادثه در این زمینه به وقوع پیوست و منجر به فوت برخی کارگران شد که توصیه می شود موارد ایمنی و استانداردها برای استفاده از سازه های موقت رعایت شود.

وی تصریح کرد: در مواردی که اصول ایمنی رعایت  نشود مسئولیت حادثه بر عهده مالک است.

وی افزود: استفاده از وسایل غیر اصولی به عنوان وسایل ساختمانی از جمله بالابرها و آسانسور در مرحله نصب، عدم نصب حفاظها در نقاطی که پرتگاه هستند منجر به حادثه می شود.

سعیدی جم تاکید کرد: مسئولان صنعت ساختمان به ویژه مجموعه شهرداری ها باید نسبت به هر گونه ساخت و ساز نظارت داشته باشند و هرگونه ساخت و ساز که بدون طی کردن مراحل قانونی از جمله صدور پروانه در حال عملیات باشد برخورد قانونی انجام شود.

داشتن پروانه ساختمان مانند گواهینامه رانندگی اهمیت دارد

معاون اجرایی سازمان نظام مهندسی همدان داشتن پروانه ساختمان را برای شروع ساخت و ساز ضروری  دانست.

"ناصر خاکی زاده" به خبرنگار ایسنا گفت: داشتن پروانه ساختمان ضروری بوده، بنابراین زمانی مالکان می توانند ساخت و ساز انجام دهند که پروانه ساختمان در دست داشته باشند.

وی افزود: تا زمانی که پروانه ساختمانی در دست مالک نرسیده باشد انجام هرگونه پروژه در ساخت و ساز تخلف بوده و نظام مهندسی هیچ گونه مسئولیتی در قبال ساختمان مورد نظر ندارد.

خاکی زاده تاکید کرد: مجموعه پزشکی قانونی و سایر ارگانها باید با نظام مهندسی تعامل داشته باشد که بتوانیم جلوی  ساخت و سازهای غیر قانونی را بگیریم.

خاکی زاده تصریح کرد: حوادث ساخت و ساز مختلف بوده و از جمله آنها در مراحل گودبرداری و سقوط از ارتفاع به وقوع می پیوندد.                                                        

مالکان ایمن کردن ساختمان را هزینه های دور ریختنی تصور می کنند

معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان همدان نیز به گفت: برخی مالکان ایمن کردن ساختمان برای کارگران را هزینه های دور ریختنی تصور می کنند.

"نقی لک" اظهار کرد: برخی مالکان از نرده کشی برای تردد کارگران در ساختمان خودداری می کنند و آنها را هزینه اضافی تلقی می کنند در حالیکه یکی از اصول اولیه ساخت و ساز ایمن کردن ساختمان برای تردد کارگران است.

وی افزود: برخی افراد نسبت به پرداخت هزینه ساخت و ساز به شهرداری ابا دارند و گاهی طی شدن این مراحل را زمان بر می دانند و از فرا رسیدن فصل سرما ترس داشته و تمایل دارند کارشان را هرچه سریعتر تمام کنند.

لک خاطرنشان کرد: صدور پروانه ساختمان تضمین کننده عدم وقوع حادثه نیست اما در صورتیکه پروانه ساختمان وجود داشته باشد شرکت بیمه گر خسارت حادثه را متقبل می شود در غیر این صورت پرداخت خسارت بر عهده مالک است.  

منبع:ایسنا

دیدگاه شما