وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 18 مهر 1393 ساعت 21:43   |   کد مطلب: 10062
 پرواز بادبادکهای زیبا در تویسرکان
مسابقه پرواز بادبادک‌ها با حضور جمع زیادی از کودکان و خانواده‌های تویسرکانی همزمان بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در استادیوم ورزشی شهید هرمزی برگزار شد.

به گزارش نافع، مهدی حاجی زین العابدینی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ کودک و نوجوان به همراه والدین خود در مسابقه پرواز بادبادک ها حضور داشتند، اظهار کرد: حضور گرم و پرشور کودکان و نوجوان در این برنامه بیانگر استقبال بی نظیر و عشق و علاقه آنان به شادی و نشاط است.
وی این گونه برنامه ها را فرصت مناسبی برای ایجاد صمیمیت و دوستی، نشاط و شادابی و همدلی بین کودکان و نوجوان دانست و عنوان کرد: دوران کودکی و نوجوانی دوران حساسی و سرنوشت سازی است و می توان با پرورش استعدادها و افزایش شادابی روحی و روانی، انگیزه و عشق، اتحاد و یکپارچگی، نسلی پویا و با نشاط برای ایران اسلامی پرورش داد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تویسرکان افزود: نسلی که ریشه و پیشنه آن در نشاط و عشق و محبت و همدلی شکل بگیرد به حقیقت نسلی خواهد بود که با امیدواری و انرژی مضاعف برای پیشرفت خود و جامعه خویش گام بر می دارد.
حاجی زین العابدینی عنوان کرد: در این مسابقه ضمن اهداء لوازه التحریر به تمامی شرکت کنندگان از ۱۰ نفر برتر که حادیز شرایط لازم بودند، با اهداء کارت هدیه تقدیر شد.

وی تصریح کرد: دست ساز بودن، زیبایی و میزان بالا رفتن بادبادک برخی از معیارهایی بود که برای انتخاب نفرات برتر در نظر گرفته شد.
۱۰۰۰ تا خوشحالم!!!
برخی از بادبادک ها ساخته دستان کوچک کودکان و نوجوانان بود برخی دیگر بادبادک های امروزی بودند که از اسباب بازی فروشی ها تهیه می شود.
امیرمحمد که به نظر ۶ ساله بود در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در پاسخ به این سوال که با چه کسی برای شرکت در مسابقه آمده است و چقدر خوشحال است؟

گفت: با مادر و دوستاهایم، هزار تا خوشحالم ،خیلی خوشحالم با علی، و رضا بادبادک هایمان را به آسمان فرستادیم، نگاه کنید بادبادک رضا بیشتر از بادبادک من می رود.
ای کاش همه ما از تولیدات ملی استفاده کنیم!
اکثر بابادبک ها ساخته دست خود کودکان بود ولی در این میان بابادکی نظر من را به خود جلب کرد، بادبادکی که از کیسه زباله و چوب و قرقره درست شده بود، خیلی ساده.

مریم کلاس سوم است که بابادکش را خودش ساخت او می گوید: مادرم قصد داشت از اسباب بازی فروشی بادبادکی برای من بخرد، اما من نخواستم، چرا که دوست داشتم بادبادکی را که خودم می سازم برای مسابقه بیاورم، بادبادکم را با عشق ساختم.
مادر مریم گفت: ای کاش همه ما بزرگترها وظیفه خودمان را مثل مریم بشناسیم و از تولیدات داخلی بیشتر استفاده کنیم تا شاهد رشد سریعتر اقتصادمان باشیم.
به بهانه کودکان به کام بزرگترها
باید گفت فضای سرسبز استادیوم مملو از کودکان و نوجوانان بادبادک به دست بود.یکی نخ بادبادک خود را گره می زد، کودکی دیگر گوشواره های بادبادک خود را که جدا شده بود دوباره به تنه بادبادک وصل می کرد.در این میان بزرگترهایی هم بودند که قرقره های بادبادکها به دستشان بود و آنها به آسمان فرستاده بودند، سرزنده و با نشاط.
آقای اکبری که بادبادک فرزندش را به پرواز درآورده بود گفت: به یاد کودکی خواستم بادبادک را به پرواز درآورم، تمام خاطرات کودکی ام زنده شد، بادبادک هایی که با کاغذ و نخ و چوب می ساختیم و در کوچه های خاکی به پرواز در می آوردیم.
قوانین ومقررات پرواز بادبادک ها
تعریف: یکی از رشته‌‌های تحت پوشش فدراسیون ورزشهای همگانی پرواز بادبادکها می‌باشد، این رشته بدلیل علاقمندی در بین کلیه اقشار جامعه دارد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار میباشد که در پرکردن اوقات فراغت نوجوانان – جوانان و بزرگسالان بویژه خانواده‌ها نقش بسزایی دارد و از گذشته‌های دور یعنی قبل از اینکه رشته‌های مختلف کلاسیک ورزشی رشد نمایند انجام می‌گرفته و مردم به آن می پرداختند این امر ریشه دیرینه در فرهنگ این مرز و بوم و سایر کشورها دارد که مردم با علاقه و سلیه خود به ساخت بادبادک می پرداختند و نسبت به پرواز درآوردن آن اقدام می‌کردند.
این رشته ورزشی هم‌اکنون درتمامی استانهای کشور فعال است.
اهمیت و ویژگی‌های پرواز بادبادک ها
۱ـ پرواز بادبادکها به انسان آرامش ، شادابی و نشاط می‌بخشد.
۲ـ درهمه فصول سال چنانچه هوا مناسب باشد می‌تواند انجام گردد.
۳ـ نیاز به سالن ورزشی- تجهیزات خاص و گران قیمت ندارد.
۴ـ در اکثر پارک‌ها، ساحل و دریاها و فضاهای باز که مردم برای گردش و تفریح می‌روند قابل اجرا می‌باشد.
دلایل همگانی بودن این رشته ورزشی
ـ محدودیت سنی ندارد، نونهالان- نوجوانان – جوانان- بزرگسالان و خانواده‌ها می پردازند.
ـ آقایان و بانوان می‌توانند به راحتی این فعالیت را انجام دهند.
ـ به لباس خاصی نیاز ندارد (لباس عادی وکفش مناسب ورزشی)
ـ اجرای فعالیت در تمامی مکان‌ها و با اقلیم‌های مختلف قابل اجراء است.
ـ شرایط ویژه جسمانی و محدودیت قد و وزن نیازی نیست.
ـ به لوازم و تجهیزات گرانقیمت نیاز ندارد.

دیدگاه شما