وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 16 مهر 1393 ساعت 11:03   |   کد مطلب: 10012
مایکروسافت در ویندوز ۱۰ تمام فایل‌های شما را رصد می‌کند
هفته‌ی گذشته مایکروسافت نسخه‌ی پیش‌نمایش سیستم‌عامل جدیدش را با نام ویندوز ۱۰ به صورت رایگان برای دانلود در اختیار کاربران قرار داد. براساس اطلاعاتی که مایکروسافت در بخش حریم خصوصی ویندوز ۱۰ ذکر کرده است، ردموندی‌ها اجازه‌ دسترسی به اطلاعات شخصی شما را برای خود مجاز دانسته‌اند.

به گزارش نافع، چند نفر از شما هنگام نصب یک نرم‌افزار، بخش Term of Service و Privacy policy را مطالعه می‌کنید؟ حدس می‌زنم که هیچکدام! اکثر ما به نوشته‌های قبل از نصب توجهی نمی‌کنیم و به سرعت گزینه‌ی I Agree را انتخاب و با کلیک بر روی گزینه‌ی Next به بقیه‌ی مراحل نصب می‌پردازیم. این روندی است که در تمام دنیا کاربران پِی گرفته‌اند و تمام تولیدکنندگان نرم‌افزار نیز از روند خبر دارند. اما مایکروسافت در ازای دانلود و نصب پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ موافقت کاربران را برای دریافت چیزی فراتر از اجازه‌نامه‌های معمولی می‌گیرد.

اجازه برای نصب Keylog

با استفاده از Inside Microsoft آخرین نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز به محض آماده شدن در دسترس شما خواهد بود و در عوض نظر خود را در مورد آن به ما منتقل خواهید کرد. بازخورد شما با استفاده از نرم افزاری با کاربری آسان به ما در پیدا کردن راه درست در طول مسیر کمک خواهد کرد.

این‌ها جملاتی است که مایکروسافت در وبسایت خود برای کاربرانی که می‌خواهند از نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ استفاده کنند نوشته است. به نظر منطقی و دوستانه است که کاربران نظرات خود را جهت پیشرفت و حل مشکلات نرم‌افزاری به سازنده‌ی آن ارسال کنند اما این تمام ماجرا نیست. اگر از سیاست‌های حفظ حریم خصوصی مایکروسافت بی‌اطلاع هستید متن زیر قسمتی از تفاهم نامه‌ی حفظ حریم خصوصی مایکروسافت در ویندوز ۱۰ است.

اگر فایلی را باز کنید ما ممکن است اطلاعاتی را برای اهداف مختلف مانند بهبود عملکرد در مورد آن فایل جمع‌آوری کنیم، نرم‌افزاری که با استفاده از آن فایل را باز کرده‌اید و زمانی که برای انجام این کار طول کشیده است و یا هرگونه استفاده از این اطلاعات، اگر متنی را در نرم‌افزاری تایپ کنید ممکن است آن متن را جمع‌آوری کنیم و از آن برای اهدافی مانند بهبود قابلیت تکمیل خودکار و غلط یاب اتوماتیک استفاده کنیم.

این متن نشان می‌دهد غول فناوری با به کارگیری یک Keylogger در حال تماشای تمام حرکات کاربران ویندوز ۱۰ است. اساسا با پذیرش سیاست حفظ حریم خصوصی مایکروسافت در هنگام نصب ویندوز ۱۰ شما به ردموندی‌ها اجازه داده‌اید به هرچیزی که بر روی نمایشگر خود می‌بینید و هر آن‌چه در صفحه کلید تایپ می کنید دسترسی پیدا کنند. البته این اطلاعات در بخش حریم خصوصی نسخه‌ی پیشنمایش ویندوز ۱۰ ذکر شده‌اند و شاید نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ فاقد این موارد باشد.

جمع‌آوری اطلاعات بیشتر

اما مایکروسافت به همین مقدار بسنده نکرده. آن‌ها از جمع‌آوری اطلاعات دیگر نیز صحبت کرده‌اند. مایکروسافت تمام نرم‌افزارهای شما را برای بررسی سازگاری تحت نظر می‌گیرد و اطلاعات صوتی را از دستگاه شما دریافت خواهد کرد. آن‌ها می‌گویند از این اطلاعات برای افزایش کیفیت سیستم تشخیص گفتار استفاده خواهند کرد.

وقتی شما نرم افزاری را دریافت و نصب و استفاده می‌کنید مایکروسافت اطلاعاتی را در مورد شما، دستگاه شما، نرم‌افزارها و شبکه و استفاده‌ی شما از آن‌ها جمع‌آوری خواهد کرد.

به عنوان مثال اطلاعاتی که ما از شما جمع‌آوری خواهیم کرد شامل نام شما، آدرس ایمیل، اولویت‌ها و علاقه‌مندی‌ها، وب‌گردی، جستجوها و تاریخچه‌ی فایل‌ها، تماس‌های تلفنی و اس‌ام‌اس ها، تنظیمات دستگاه و اطلاعات مربوط به سنسورها و استفاده از نرم‌افزارها است.

با وجود این که شرکت‌های فناوری به سمت حفظ هرچه بیشتر اطلاعات حریم خصوصی کاربران حرکت می‌کنند اما در نوشته‌های بالا مشخص است مایکروسافت هزاران نام کاربری و رمز ورود را از کاربران مختلف در سراسر دنیا در سرورهای خود ذخیره می‌کند. البته آن‌ها از این اطلاعات جهت دستبرد به حساب‌های کاربری بانک افراد و یا ورود به شبکه‌های خصوصی آن‌ها استفاده نخواهند کرد اما این پتانسیل به وجود می‌آید که با دستبرد به آن‌ها کسی بتواند به این اطلاعات جمع‌اوری شده در سرورهای مایکروسافت دسترسی پیدا کند. اطلاعاتی که هر هکری را جذب خود خواهد کرد.

مایکروسافت اعلام کرده که این اطلاعات فقط در مدت زمان استفاده از پیش نمایش ویندوز ۱۰ جمع‌آوری می‌شود و پس از ارائه‌ی نسخه‌ی RTM از سرورهایش پاک خواهد شد، بنابراین اگر هم‌اکنون از ویندوز ۱۰ این پست را مطالعه می‌کنید مایکروسافت در حال تماشای شما است. پس اگر از نسخه‌ی پیشنمایش ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید بیشتر مراقب اطلاعات خود باشید و اگر اطلاعات مهمی دارید که نباید در اختیار دیگران قرار گیرد تا ارائه نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ صبر کنید.

دیدگاه شما