وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 2 مهر 1393 ساعت 09:08   |   کد مطلب: 9699
بررسی وقایع هشت سال جنگ تحمیلی در نافع، بخش دوم
سرزمين خوزستان، مهم‌ترين و اصلي‌ترين هدف رژيم عراق
سرزمين خوزستان، مهم‌ترين و اصلي‌ترين هدف رژيم عراق
هفته دفاع مقدس فرصتی برای یادآوری روزهای مقاومت و ایستادگی غیورمردان و شیرزنان ایران اسلامی است.

به گزارش نافع، این هفته فرصتی برای یادآوری مجاهدت‌ها و ایثارگی‌های دلاورمردان ایران در برابر دشمنی تا دندان مسلح است؛ دشمنی که تمام قوا به میدان آمده بود تا انقلاب نوپای ایران را در نطفه خفه سازد، اما به لطف خدا، بار دیگر تجلی "و مکرو و مکرالله و الله خیرالماکرین" پدیدار شده و 8 سال جنگ تحمیلی به باتلاقی برای دشمنان مبدل گشت.

نافع در این مجال به بررسی تحلیلی وقایع جنگ تحمیلی به روایت یکی از پژوهشگران دفاع مقدس پرداخته که در5 بخش  بیان می‌شود:

این پژوهشگر دفاع مقدس می‌گوید: سرزمين خوزستان، مهم‌ترين و اصلي‌ترين هدف رژيم عراق بود. در 31 شهريور 1359 ارتش عراق تحت فرماندهي سپاه سوم با 5 لشكر پيشرفته 3 و 9 و 10 زرهي، 1و 5 مكانيزه و با تيپ 31 نيروي مخصوص و گروه‌هايي از گارد مرزي و همچنين با پشتيباني آتش سنگين توپخانه، هجوم سراسري خود را از چهار محور آغاز كرد.

سرتيپ دوم پاسدار رضا ميرزایي می‌افزاید: محور يكم بصره، تنومه و شلمچه، محور دوم العماره، فكه و شوش، محور سوم مشرح، چزابه، بستان و سوسنگرد و محور چهارم ابوغراب و شرهاني در مسير به 7 محور تبديل شدند كه هر يگان با محور مشخص به طرف اهداف از پيش تعيين‌شده، پيشروي خود را آغاز كردند كه به ماموريت نيروهاي اين 7 محور به ترتيب اشاره مي‌كنم:

1- لشكر 3 زرهي عراق با هدف تصرف خرمشهر، آبادان، شادگان، ماهشهر، رامشير و محاصره خوزستان از سمت جنوب و شرق از محور شلمچه پيشروي خود را آغاز كرد. در ابتدا اين لشكر پس از عبور از شلمچه از سمت قرارگاه پليس راه به دروازه‌هاي خرمشهر رسيد. عراقي‌ها در مسير قرارگاه پليس به 2 محور تغيير جهت دادند. در محور يكم پيشروي به طرف خرمشهر آغاز شد. عراقي‌ها در اين محور پس از قطع جاده خرمشهر- اهواز به دروازه‌هاي شهر رسيدند. مدافعان به فرماندهي سرداران شهيد محمد جهان‌آرا و موسوي در اطراف شهر 34 روز مقاومت كردند و 4/8/59 خرمشهر به وسیله دشمن اشغال شد.

در محور دوم، عراقي‌ها از سمت شمال به طرف آبادان پيشروي خود را آغاز كرده و با نصب پل متحرك از رودخانه‌هاي كارون و بهمنشير عبور كرده و در تاريخ 19/7/59 پس از قطع جاده آبادان- اهواز در 23/7/59 جاده آبادان ماهشهر را نيز قطع و وارد منطقه ذوالفقاريه شده و آبادان را در 9/8/59 محاصره كردند.

مدافعان به فرمان امام خميني(ره) مقاومت كرده و اجازه ندادند آبادان سقوط كند و عراقي‌ها نیز در اين محور از تصرف آبادان، شادگان، ماهشهر، رامشير و محاصره خوزستان از سمت جنوب و شرق بازمانده و در اطراف آبادان مستقر شدند.

2- لشكر 5 مكانيزه عراق با هدف تصرف اهواز، هويزه، سوسنگرد و محاصره خوزستان از سمت جنوب غربي از محور شلمچه پيشروي خود را آغاز كرده و پس از اشغال منطقه كوشك و طلائيه به 2 مسير تغيير جهت داد. در محور يكم نیز يگان‌هايي مامور به تصرف جاده اهواز خرمشهر و شهر اهواز شدند.

عراقي‌ها در اين محور پس از عبور از منطقه كوشك، جاده اهواز- خرمشهر را در 18/7/59 تصرف كرده و پادگان حميد را پشت سرگذاشتند و تا 15 كيلومتري شهر اهواز و تا نزديكي كارخانه نبرد اهواز پيش رفتند. سپس از این محل بر روي شهر اهواز اجراي آتش كردند. در نهايت مدافعان دشمن را در 15 كيلومتري اهواز متوقف كردند. عراقي‌ها در اين محور از تصرف شهر اهواز بازمانده و در امتداد حاشيه غربي رودخانه كارون مستقر شدند.

در محور دوم، يگان‌هايي مامور به تصرف شهرهاي هويزه، سوسنگرد و حميديه شدند. عراقي‌ها در اين محور پس از عبور از منطقه طلائيه به دشت جفير رسيده و سپس از سمت جنوب در 6/7/59 هويزه و سوسنگرد را محاصره كردند. در نهايت مدافعان به فرماندهي سرداران شهيد حامد جرفي و اصغر گندم‌كار و علي زحمتكش و سيدحسين علم‌الهدي، دشمن را در اطراف هويزه و سوسنگرد متوقف كردند. عراقي‌ها در اين محور از تصرف هويزه و سوسنگرد و حميديه بازمانده و در اطراف هويزه و سوسنگرد مستقر شدند.

3- لشكر 9 زرهي با هدف تصرف تنگ چزابه، بستان، ارتفاعات ا...اكبر، دهلاويه، سوسنگرد، حميديه و اهواز از محور چزابه پيشروي خود را آغاز كرد. شهر بستان را در 4/7/59 به اشغال درآورد. سپس ارتفاعات ا...اكبر را تصرف كرده و به پيشروي خود ادامه داد و پس از عبور از دهلاويه تا سوسنگرد پيش رفتند.

مدافعان با فرماندهي سرداران شهيد محمدرضا پوركيان و علي غيور، نیروهای اصلي دشمن را در اطراف سوسنگرد و هويزه متوقف كردند. با وجود اينكه سوسنگرد و هويزه از دو محور شمال و جنوب مورد هجوم قرار گرفته بود؛ بازهم عراقي‌ها موفق به تصرف آن نشدند و در نهايت از ادامه پيشروي به طرف حميديه و اهواز بازمانده و در اطراف سوسنگرد و هويزه مستقر شدند.

4- لشكر 1 مكانيزه با هدف تصرف چنانه، ارتفاعات ابوصليبي خات، سايت 4 و 5 و رادار، شوش و ذزفول و شوشتر و محاصره خوزستان از سمت شمال و شرق از محور فكه پيشروي خود را آغاز كرد. پس از تصرف چنانه و ارتفاعات ابوصليبي خات سايت‌هاي 4 و 5 و رادار را اشغال كرده و تا رودخانه كرخه به پيش آمدند. در نهايت مدافعان دشمن را در غرب رودخانه كرخه و در مقابل شهر شوش متوقف كردند.

عراقي‌ها از تصرف شهرهاي شوش، دزفول، شوشتر و محاصره خوزستان از سمت شمال و شرق بازمانده و در نهايت در نزديكي غرب رود كرخه مستقر شدند. شهر شوش زير ديد و تير عراقي‌ها قرار گرفت و آن‌ها روي شهر اجراي آتش مي‌كردند.

5- لشكر 10 زرهي با هدف تصرف جاده دهلران- انديمشك- عين‌خوش و پادگان تيپ 2 زرهي، دشت عباس، منطقه شاوريه و سپتون و با عبور از پل كرخه و رسيدن به دزفول و انديمشك و تصرف بخشي از خاك استان ايلام و قطع ارتباط دو استان و محاصره كامل خوزستان از سمت شمال و سپس الحاق با لشكر 1 مكانيزه از محور شرهاني پيشروي خود را آغاز كردند.

پس از عبور از رودخانه دويرج، عين‌خوش و پادگان تيپ 2 عين‌خوش، جاده دهلران- انديمشك را اشغال كردند سپس به طرف دشت عباس پيشروي كرده و امامزاده عباس(ع) را به اشغال درآورده و به حركت خود ادامه دادند.

پس از عبور از منطقه شاوريه و سپتون تا پل نادري به پيش آمده و از آن‌جا روي شهر دزفول اجراي آتش كردند.، اما رزمندگان، دشمن را در غرب رودخانه كرخه در شمالي‌ترين نقطه خوزستان متوقف كرده و آن‌ها از تصرف دزفول، انديمشك و محاصره خوزستان از سمت شمال بازماندند.

ادامه دارد...

گزارش از سمیه مظاهری

 

 

دیدگاه شما