وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 18 مرداد 1394 ساعت 09:21   |   کد مطلب: 15696
هزینه های میلیونی درمان ناباروری از یک سو و عملی نشدن وعده ها برای حمایت از زوج های نابارور از سوی دیگر باعث شده تا آرزوی فرزند بر دل ۳میلیون زوج ایرانی بماند.

به گزارش نافع به نقل از سلامتنا، به نقل از سلامتنا، ناباروری و توجه به رفع این مشکل در زوج های جوان چند سالی است که مورد توجه مسوولان قرار گرفته تا شاید با کمک هایی در بخش تامین هزینه و درمان، زوج های جوان را به آرزوی فرزند دار شدن برسانند.

متاسفانه آمار ناباروری در ایران درمقایسه با دیگر کشورهای جهان رشد زیادی داشته و امید به داشتن فرزند این روزها برای تعداد زیادی از زوج‌های جوان به رویا تبدیل شده است.

در شرایط کنونی جمعیت ایران به سوی میانسالی و پیری پیش می رود و سیاست های افزایش جمعیت در سرلوحه برنامه های پزشکی و سلامت قرار گرفته این در حالیست که خانواده های ایرانی به خاطر مشکلاتی نظیر تامین نیاز فرزندان و یا بالا بودن مخارج تمایلی به تعدد فرزند ندارند.

این موضوع در حالیست که ۳میلیون زوج که با مشکل فرزند آوری دست و پنجه نرم می کنند می توانند به افزایش آمار تولد در ایران کمک شایانی داشته باشند اما با هزینه های زیادی برای رفع مشکل روبرو هستند و همچنان در آرزوی فرزند می مانند.

به گفته مدیران تنها ۷۰۰هزار زوج توان پرداخت هزینه های درمان ناباروری را دارند و مابقی نمی توانند درمان را تکمیل کنند و به خواست خود برسند و دستیابی به این آرزو بسته به درمان‌های اصولی و علمی یا حتی صرف هزینه‌های درمانی از سوی پایتخت نشینان است.
شیوع ناباروری در ایران ۲/۲۰درصد است در حالی که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) میانگین ناباروری در دنیا ۱۲ تا ۱۵ درصد گزارش شده است.

**اکثر داروهای ناباروری تحت پوشش بیمه نیستند

سید اسدالله کلانتری معاون مرکز باروری و ناباروری اصفهان در رابطه با هزینه های درمان ناباروری با بیان اینکه معمولا داروهای درمان ناباروری به صورت آزاد در دسترس مردم است و تحت پوشش بیمه نیستند گفت: حدود یک سالی است برخی شرکت‌های بیمه، بیمه‌های تحت عنوان بیمه ناباروری را راه انداخته‌اند و در این بیمه‌ها با پرداخت حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به مدت ۱۰ سال این بیمه نامه را خریداری می‌کنند به صورتی که با استفاده از این بیمه نامه‌ها هزینه‌های درمانی، تشخیصی و جراحی تا سقف ۴ میلیون تومان و نازایی هر یک از زوجین تا ۲ میلیون تومان و هزینه اجاره رحم تا سقف چهار میلیون تومان که مجموعا می‌شود ۱۰ میلیون تومان تحت پوشش قرار می‌گیرد.

** بسته حمایتی از زوج های نابارور اجرایی نشده است

اما سال گذشته طبق قول وزیر بهداشت قرار بر این بود تا بسته حمایتی از زوج های نابارور اجرایی شود که تا کنون به نتایج دلخواهی نرسیده و هنوز این زوج ها منتظر اقدام و حمایت مسوولان مانده اند.

معاون درمان وزارت بهداشت در توضیح درباره بسته حمایتی وزارت بهداشت از زوج‌های نابارور، توسعه مراکز ناباروری و حفاظت مالی از زوج‌های نابارور را از اهداف وزارت بهداشت در این بسته عنوان کرد.

دکتر محمد آقاجانی در گفت و گو با ایسنا در تشریح بسته درمان زوج‌های نابارور که از سوی وزیر بهداشت تاکید زیادی بر اجرای آن شده بود،‌ با بیان اینکه هنوز از بسته حمایت از زوج‌های نابارور رونمایی نشده است، گفت: یکی از اقدامات مدنظر در این زمینه بحث تقویت مراکز درمان ناباروری‌ است که در دستور کار قرار دارد روند کار در آن به این صورت است که هم تعداد مراکز درمان ناباروی را افزایش و هم تجهیزات مراکز موجود را گسترش دهیم.

آقاجانی نکته دوم در این بسته را حمایت‌های مالی از زوج‌های نابارور عنوان و اظهار کرد: از آنجا که خدمات درمانی و دارویی نازایی خدمات گران و پرهزینه‌ای هستند، در این بسته به بحث حمایت مالی از این زوج‌ها نیز توجه شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین این بسته دو هدف اصلی را تعقیب خواهد کرد؛ اول توسعه مراکز درمان ناباروری و دوم حفاظت مالی از زوج‌های نابارور، امیدواریم بعد از رونمایی این بسته، جزییات بیشتر آن اعلام شود.

**تنها۷۰۰هزار زوج توان پرداخت هزینه درمان دارند

رییس اداره باروری سالم وزرات بهداشت گفت: در کشور ۳ میلیون زوج نا بارور وجود دارند که این افراد برای هریک از دوره های درمان باید هزینه های بسیار زیادی بپردازند.

دکتر محمد اسلامی افزود: بررسی‌های انجام شده نشان داده است که بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر از زوج‌های نازا در کشور، می توانند هزینه های درمان ناباروری خود را تامین کنند و بقیه توان مالی لازم را ندارند.

وی خاطر نشان کرد: کمک به درمان زوج‌های ناباروری که از توان مالی برای پرداخت هزینه برخوردار نیستند، اکنون باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

با وجود اینکه قول هایی برای تامین هزینه های درمان ناباروری به زوج های جوان داده شده عوامل تشدید کننده این مشکل نیز باید شناسایی شوند تا در صورت امکان بتوان از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کرد.

**شانس باروری با مصرف اسید فولیک و آنتی اکسیدان

دکتر احمد اسماعیل زاده در رابطه با علت ناباروری گفت: مصرف منابع اسیدفولیک در زنان و آنتی‌اکسیدان در مردان شانس باروری را افزایش می‌‌دهد.

وی اظهار کرد: یکی از عوامل دخیل بد غذا خوردن و غذاهای نامناسب خوردن است که کمبود اسیدفولیک در بدن زنان، شانس باروری را در آنها کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر مردان با مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین E و C، بتاکاراتن‌ها می‌توانند شانس باروری را در خود افزایش دهند.
به گفته وی، اسید فولیک در میوه و سبزیجات با رنگ سبزه تیره مثل سبزیجات و بتاکارتن در سبزیجات، هندوانه و هویج و ویتامین C در میوه‌ها و سبزیجات قابل دسترسی است.

وی با بیان اینکه در جهان به اثبات رسیده که لاغری و چاقی مفرط عامل ایجاد ناباروری در زنان و مردان است، افزود: اختلالات هورمونی، استفاده از غذاهای حاوی اسید چرب ترانس، روغن نباتی هیدروژنی، روغن چرب سرخ‌کردنی سبب ایجاد ناباروری در افراد می‌شود.

گفتنی است اکثر متخصصان بر این باورند که آلودگی هوا، استرس شغلی و غذاهای مصرفی از دلایل مهم ناباروری در مردان به شمار می‌رود در کنار آن نارسایی و مشکلات تخمدان‌ها و لوله‌ها در خانم‌ها به‌ویژه موضوع تخمدان‌های پلی کیستیک و بیماری آندومتریوز می‌تواند از دلایل مهم شیوع ناباروری در زنان باشد.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما