وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 2 تير 1402 ساعت 09:37   |   کد مطلب: 43045
رئیس دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی در راستای جهاد تبیین، به مصداق‌های قابل لمس ایمان و امید در کشور پرداخت.

به گزارش نافع، به مناسبت سالروز انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران، صادق خزل‌پور رئیس دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی در یادداشتی به مصداق‌های قابل لمس ایمان و امید در کشور در راستای اجرای فرمان رهبر انقلاب در زمینه جهاد تبیین پرداخت.

امروز وظیفه و رسالت بزرگ ما بر اساس فرمان امام و پیشوای دانشمند و فرازنۀ ما حضرت آیت الله امام خامنه ای (مد ظله العالی) این است که «ایمان و امید» را در کشور زنده نگه داریم.

امروز، اگر سربلندی ایران، منافع ملی، بهبود اوضاع اقتصادی، پیشرفت کشور و عزت ملی را دوست داریم، وظیفه داریم با جهاد تبیین، جهاد امیدآفرینی را در کشور راه بیندازیم. مصداق های قابل لمس ایمان و امید در کشور فراوان است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می شود:

۱)امروز پیشرفت های علم و فناوری در کشور به چنان حدی رسیده است که دوست و دشمن به وجود آن اعتراف می کنند. تبلور این پیشرفت های علمی در ساخت «موشک هایپرسونیک» به وضوح قابل مشاهده است. سرعت و قدرت این موشک به حدی است که از سد بهترین سامانه‌های دفاع هوایی آمریکایی و اسرائیلی نظیر «تاد» و «پیکان» عبور می کند. اهمیت این پیشرفت زمانی آشکار می شود که بدانیم در پنج قرن اخیر مساحت ایران از ۳/۵ میلیون کیلومترمربع به ۷/۱ میلیون کیلومتر مربع کــاهش یــافت. انقلاب اسلامی باوجود هـجوم ابـرقـدرت‌ها و چالش های فراوان نه تنها یـک وجب از خاک کشور را از دست نداده است بلکه برای اولین بار از دوران ساسانیان، پرچم مقدس ایران عزیز را در مدیترانه به اهتراز درآورده است.

۲)دیپلماسی امید آفرین و پرتحرک دولت حقیقتا یک افتخار است و در این مسیر گشایش های مهمی اتفاق افتاده است. ریاست ایران بر کمیته اجتماعی حقوق بشر سازمان ملل، حل‌وفصل اختلافات با عربستان، حل‌وفصل اختلافات چندساله با ترکمنستان در حوزه انرژی، سفر و انعقاد‌های قرارداد‌های مهم اقتصادی با اندونزی پس از ۱۷ سال، عمان، قطر، سوریه و ونزوئلا و عضویت در پیمان شانگهای بخشی از موفقیت‌های اخیر دولت در حوزه روابط خارجی بوده است.

۳) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز دستاوردهای درخشانی داشته است. طرحی که اخیراٌ به نام «دستیار فناور» در کل کشور اجرا می شود، حقیقتا ابتکار بسیار مهمی است و دانشجویانی ماهر و توانمند را تحویل جامعه می دهد. امروزه تعداد شرکت‌های دانش بنیان از مرز ۸ هزار شرکت گذشته است. این شرکت‌ها در سه دسته شرکت‌های مستعد دانش‌بنیان که یک‌هزار شرکت هستند، شرکت‌های دانش‌بنیان نوع ۲ که غالباً شرکت‌های تولیدی هستند شش هزار شرکت هستند و نزدیک به یک‌هزار شرکت نیز از نوع یک هستند که از نظر سطح فناوری، سطح فناوری بالاتری دارند و جمعاً حدود ۸ هزار شرکت را شامل می‌شوند.

۴)پیشرفت های خیره کننده ای در زمینۀ پزشکی در کشور اتفاق افتاده است. نباید گذشته را فراموش کنیم روزی این کشور برای کوچک ترین خدمات درمانی خود، به پزشکان پاکستانی و بنگلادشی وابسته بود، اما امروزه به چنان قدرتی رسیده است که در ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، پزشکان شیراز طی یک عمل جراحی موفقیت آمیز موفق شدند یک زن نابینا بعد از ۴۲ سال، بینایی خود را بدست آورد.

۵)ربات‌های جراحی کنترل از دور یکی دیگر از پیشرفت های بزرگ ایران است: امروزه همگان می دانند ربات جراحی کاملا ایرانی «سینا» قادر است که از طریق ساختارهای مخابراتی از راه دور نظیر شبکه اینترنت، ارتباط برقرار کند و عمل جراحی می‌تواند در دورترین نقاط کشور یا حتی بر روی یک ناو اقیانوس‌پیما صورت پذیرد. کاری که در اولین عمل جراحی از راه دور توسط ربات سینا انجام شده، از طریق ارتباط اینترنتی در بستر همراه اول برقرار شده و با فاصله ۷ کیلومتر، جراح در بیمارستان سینا و ربات در بیمارستان امام خمینی واقع شده و طی این فرآیند، عمل جراحی وازکتومی از راه دور انجام شد. خاطرنشان می شود ایران پس از آمریکا دومین کشور است که موفق شده است به این تکنولوژی دست یابد.

۶)احیای دریاچه ارومیه و تزریق میلیاردها متر مکعب آب به آن، از شاهکارهای مهندسی ایران است که در شرایط تحریم توسط قرارگاه خاتم الانبیا اجرا شد و بسیاری از رسانه های معاند را انگشت به دهان کرد. بسته انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه شامل سد کانی سیب با ظرفیت ۲۲۰ میلیون متر مکعبی، یک تونل ۳۵.۶ کیلومتری و یک کانال بتونی ۱۱ کیلومتری است که به رودخانه «گدار» متصل و پس از طی حدود ۲۸ کیلومتر سالانه نزدیک به ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه می نماید.

۷)رشد صنعت خودروسازی در ایران: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت بیش از ۱۹۳ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد. ۸)احیای کارخانه‌ها و کارگاه‌ها: در دولت سیزدهم بالغ بر سه هزار کارگاه، کارخانه و مرکز تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل احیاء شده است که این موارد موجب امید بخشی در جامعه می‌بخشد. ۹) ناو شکن دنا: دنا چهارمین ناوچه از کلاس موج است که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شده‌است و نشانگر سطحی جدید در تاریخ شناور سازی ایران عزیز است. این کشتی در طی هشت ماه، زمین را دور زد، بدون اینکه به هیچ کشوری در این مسیر وابسته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما