وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 09:06   |   کد مطلب: 17181
رئیس‌جمهور شهریور 93؛ از رکود عبور کردیم؛ روحانی در آبان 94 در مسیر رونق هستیم هرچند ممکن است سرعت آن اندک باشد.

به گزارش نافع به نقل از گرو، مهدی سهرابی در یادداشتی نوشت:

در نیمه شهریور سال 93 بود که رئیس‌جمهور در جمع علما، فضلا و طلاب استان خراسان رضوی خبر خروج از رکود را رسماً اعلام کرد و صبح روز بعد، این اظهارات روحانی تیتر بسیاری از روزنامه‌های حامی دولت شد.

روحانی در این دیدار گفت: اقتصاد کشور نه‌تنها از رکود خارج‌شده بلکه اکنون کشور با رشد یک و هشت‌درصدی بدون احتساب نفت و با رشد 2.5 درصدی با احتساب نفت، همراه است.

این اظهارات رئیس‌جمهور هرچند با تحلیل‌های مختلفی از سوی بعضی از سیاسیون و اقتصاددانان مواجه شد ولی در حالی بیان‌شده بود که تیم اقتصادی دولت چندین روز قبل از سخنان رئیس‌جمهور در مشهد، درگیر تهیه بسته اقتصادی دولت برای خروج از رکود بود بسته‌ای که در مرداد 93 سیاست‌های آن رسانه‌ای شد.

پس‌ازاینکه این بسته که با عنوان سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود در سال‌های 93 و 94 تدوین‌شده بود منتشر شد، رئیس‌جمهور بعد از حدود 40 روز از انتشار سیاست های این بسته، در اظهارات خود در مشهد اعلام کرد که از رکود خارج شدیم.

حال سؤال اینجاست که دولت بر چه اساسی بعد از گذشت چند هفته از ارائه بسته خروج از رکود رسماً اعلام می‌کند از رکود خارج‌شده‌ایم؟

هرچند که اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر خروج از رکود باعث امیدواری در مردم شد ولی صحبت‌های برخی از اعضای دولت باعث ایجاد تردید در مردم شد و این سؤال را در ذهن مردم ایجاد کرد که آیا از رکود خارج‌شده‌ایم یا نه؟

بعدازاین اظهارات متناقض بود که توافق هسته‌ای با تلاش دستگاه دیپلماسی کشور در قالب برجام انجام شد و مردم منتظر شنیدن اخبار خوش اقتصادی از اعضای دولت بودند که به‌یک‌باره نامه 4 وزیر اقتصادی دولت به رئیس‌جمهور رسانه‌ای شد و سؤالات بی‌شماری را در ذهن مردم و مسئولان به وجود آورد.

علی طیب نیا، محمدرضا نعمت زاده، علی ربیعی و حسین دهقان وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع در نامه‌ای مشترک خطاب به رئیس‌جمهور نوشتند: " بر اساس پیش‌بینی‌های بودجه‌ای شرکت‌ها که در بازار سرمایه موجود است و واقعیت‌های موجود در عملیات صنایع مختلف بورسی در برهه کنونی اگر به‌صورت ضرب‌الاجل و بر اساس قواعد حاکم در شرایط بحران اتخاذ تصمیم نگردد، بیم آن می‌رود که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی‌اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت‌ها وقت لازم باشد.»

این 4 وزیر با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.

با توجه به اظهارات این 4 وزیر و همچنین بعضی از اعضای دولت به نظر می‌رسد که اقتصاد کشور همچنان در رکود است و بااین‌وجود ارائه آمارهای مبنی بر رشد و رونق اقتصادی با ابهام مواجه می‌شود.

بعدازاین سخنان و اظهارات مختلف بود که روحانی در آبان ماه جاری در مراسم آغاز به کار نمایشگاه مطبوعات از مشاهده رونق واقعی در اقتصاد سخن گفت و بیان کرد: ما آینده‌ای به‌مراتب بهتر از امروز خواهیم داشت و باید با کمک هم ایرانی بسازیم که در آن رونق اقتصادی به معنای واقعی مشاهده شود. در مسیر رونق هستیم هرچند ممکن است سرعت آن اندک باشد.

به نظر می‌رسد مردم بیشتر از هر چیز به فکر بهبود معیشت خود و بهبود فضای کسب‌وکار به‌صورت عملی هستند و ارائه بعضی از اظهارات و آمارهای متناقض نه‌تنها کمکی به بهبود وضع اقتصادی نمی‌کند؛ بلکه نتیجه عکس دارد و باعث ایجاد شک و تردید در بین مردم و به قول وزرای اقتصادی دولت بیم آن می‌رود که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی‌اعتمادی شود.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت