وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 08:53   |   کد مطلب: 17177
نبود هیأت نظارت بر برجام یکی از راه های عدم اجرای تعهدات دولت های غربی و نفوذ آنان محسوب می شود و در شرایطی که دولت در این مورد تعلل کند باعث خسارت های جبران ناپذیر خواهد شد.

به گزارش نافع به نقل از کورنگ، با توجه به نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور مبنی بر تشکیل هیأت نظارت بر برجام هنوز این هیأت از سوی دولت تشکیل نشده است. نبود هیأت نظارت بر برجام یکی از راه های عدم اجرای تعهدات دولت های غربی و نفوذ آنان محسوب می شود و در شرایطی که دولت در این مورد تعلل کند باعث خسارت های جبران ناپذیر خواهد شد.

دولت های غربی به شورای امنیت حق داده اند که اگر ایران در اجرای برجام کوتاهی کند تحریم‌ها را باز خواهند گرداند در حالی که هیچ تضمینی در اجرای توافق از سوی آنها وجود ندارد.

پیشنهاد رهبر معظم انقلاب برای مقابله با این اقدام تشکیل هیاتی برای نظارت بر اقدامات طرف های غربی است که اگر آنان تخلف کنند ایران بتواند عمل متقابل انجام دهد.
مقام معظم رهبری در نامه خود به رئیس جمهور تاکید کرده اند: «وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبکاری در طرف مقابل بویژه امریکا، ایجاب می‌کند که یک هیئت قوی و آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است،‌ تشکیل شود.

همان طور که مقام معظم رهبری در این نامه تاکید کرده اند: وظیفه این هیأت رصد اجرای تعهدات طرف مقابل است که نقش بازدارندگی برای نفوذ غربی ها دارد و تضمین کننده اجرای عادلانه برجام است.

با توجه به اینکه یکی از دغدغه ها رهبر معظم انقلاب در طول مذاکرات هسته‌ای این بود که غربی ها چارچوب تحریم ها را حفظ کرده اند و تحریم ها ممکن است به بهانه موضوعاتی مانند حقوق بشر و یا مبارزه با تروریسم باز گردانده شود لازم است دولت هر چه سریعتر دستور رهبر انقلاب را مبنی بر تشکیل هیأت نظارت بر برجام جامه عمل بپوشاند گر چه به نظر می رسد دولت عزمی برای اجرای برجام ندارد.

از سوی دیگر افزایش واردات بی رویه کالاهای غیر ضرور با وجود مشابه داخلی پس از لغو تحریم ها راهی برای نفوذ اقتصادی در کشور است که دولت باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهد.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما