وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 12 آبان 1394 ساعت 08:50   |   کد مطلب: 17025
در آستانه برگزاری همایش میرسیدعلی همدانی در همدان
همایش میرسیدعلی همدانی اتفاقی سیاسی، فرهنگی یا علمی؟
همدان به منظور برگزاری همایش میرسیدعلی همدانی در 20 و 21 آبان ماه جاری میزبان شخصیت‌های مختلفی است اما هنوز سیاسی، فرهنگی یا علمی بودن این رویداد بین‌المللی به درستی مشخص نیست.

به گزارش نافع به نقل از فارس، همایش بین‌المللی میرسید علی همدانی هفته آینده در همدان به مدت دو روز برگزار می‌شود و از شخصیت‌های علمی و سیاسی مختلفی برای حضور در این همایش دعوت شده است.

برگزاری همایش میرسید علی همدانی به دلیل ادای دین به فرهیختگان و علمای این خاک در نوع خود بسیار جای تقدیر دارد، چراکه این برگزاری این همایش در سال‌های پیش تنها وعده بود و بس.

البته با در نظر گرفتن اتفاق میمون و مبارک برگزاری همایش، آن هم در قالب بین‌المللی و دعوت از سفرا و شخصیت‌های علمی کشورهای مختلف آسیای میانه، موارد و سئوالاتی را به ذهن متبادر می‌شود.

در ابتدا اساسی‌ترین سئوال این است که هدف از برگزاری همایش بین‌المللی میرسید علی همدانی چیست؟ مردم استان همدان و دیگر استان‌های کشور تا چه حد این عارف و فیلسوف و شاعر همدانی را می‌شناسند؟ آیا میرسید علی همچون دیگر عرفای این مرز و بوم برای مردم آشناست؟

دلیل برگزاری همایش بین‌المللی میرسید علی همدانی در نگاه اول هرچه باشد این همایش باید به سمت و سویی حرکت می‌کرد که موجب آشنایی بیشتر مردم استان و کشور با این شخصیت می‌شد.

این همایش بر اساس اظهارات مسئولان کمیته‌های مختلف اجرایی آن، مراسمی با برنامه‌های افتتاحیه، ضیافت شام شهرداری، نام‌گذاری پارک نواری واقع در بلوار ارم به نام میرسید علی همدانی، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی با حضور کشورهای تاجیکستان و قزاقستان، قرائت مقالات پیرامون میرسید علی و در نهایت تجلیل از مقالات برتر است، بعد از آن اندیشمندان و شخصیت‌های علمی و سیاسی از داخل و خارج کشور همدان را ترک می‌کنند و نام میرسید علی همدانی نیز به همان نام پارک نواری محدود می‌شود و تمام!

اتفاق برگزاری همایش میرسید علی همدانی به صورت علمی و تخصصی کاری بسیار ارزشمند است اما کاش مدیران استان همدان در برگزاری این گونه همایش‌ها از برخی افراد مشاوره می‌گرفتند تا به وضوح دریابند که برخی از اتفاقات در استان تنها محدود به قشر دولتی است و به واسطه محدود بودن این دایره مردم نه حضور دارند و تمایلی برای آمد و رفت.

مدیران و مسئولان استان می‌توانستند در کنار همایش بین‌المللی میرسید علی همدانی جشنواره‌های موضوعی با در نظر گرفتن جامعه هدف دانش‌آموزان، دانشجویان، هنرمندان و متخصصان علوم ارتباطات و تکنولوژی را برگزار کنند و اگر در این میان ادارات آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه‌ها، انجمن‌های ادبی و هنری، بسیج هنرمندان و انجمن‌های فنی و مهندسی دخیل می‌شدند و قطعا آثار ماندگاری در دل این جشنواره‌ها خلق می‌شد و تا ابد به یادگار می‌ماند.

اما اکنون با بیان برخی از مطالب از سوی استاندار همدان، گویا همایش بین‌المللی میرسید علی همدانی قرار است به یک میتینگ سیاسی تبدیل شود، چراکه استاندار در شورای برنامه‌ریزی بیان کرد که قصد بوده تا از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حضور در همایش دعوت شود!

همچنین دعوت از رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در همایش میرسید علی که هنوز هم قطعی نشده به نظر می‌رسد در ادامه کارهای سیاسی و قدردانی استاندار از وی به منظور اتفاقات برجام در مجلس باشد.

در خصوص برگزاری همایش میرسیدعلی اما نگاه نماینده ولی فقیه در استان دقیق‌تر و مناسب‌تر است که وی در جلسه شورای برگزاری همایش خواستار دعوت از افراد صاحب‌نظر و مرتبط با حوزه عرفان و فلسفه شد و به وضوح مثال زد که حضور برخی از افراد همچون مدیرکل اقتصادی استان در این گونه برنامه‌ها ضرورتی ندارد.

امام جمعه همدان حتی خواستار بررسی مقالات ارسال‌شده به همایش و قرار شد نسخه‌ای از مقالات ارسال‌شده به همایش در اختیارش قرار گیرد.

حضور افراد مرتبط و نه فقط سیاسی در این گونه همایش‌ها مطالبه‌ای است که قشر دانشگاهی و حتی مردم نیز دارند چراکه قرار نیست در این گونه همایش‌ها که با بودجه بیت‌المال برگزار می‌شود تریبونی برای بیان سیاست‌های دولت و مباحثی از این دست ایجاد شود.

همایش میر سید علی در تاریخ 20 و 21 آبان ماه جاری برگزار می‌شود و آن زمان می‌توان با تهیه گزارشی میدانی از سطح شهر و از میان مردم به این سئوال اساسی پاسخ داد که آیا این همایش و دعوت از 700 نفر برای حضور در همایش توانسته به شناخت مردم از این شخصیت کمک کند.

میرسید علی همدانی شخصیتی است که نامش با همدان گره خورده و در بسیاری از مراسم در استان همدان مجری‌ها دوبیتی را از این عارف قرائت می‌کنند اما آیا میرسید علی همدانی فقط همین دو بیت شعر را دارد؟

در برگزاری همایش میرسید علی همدانی که متولی اصلی همایش دانشگاه پیام نور همدان است می‌توان به نقش گمشده دانشجویان علوم انسانی اشاره کرد و پرسید که دانشجویان در این میان کجای ماجرا هستند؟

با همه این کمبودها و سئوالات اما رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی منتظرند تا چه اتفاقی رخ می‎دهد و آیا قرائت و انتشار چندین مقاله سفارشی به شناساندن میرسید علی همدانی کمکی می‌کند؟

آیا این همایش می‌تواند به ماندگاری و تأثیر نام این مرد بزرگ در استان بینجامد یا بعد از برگزاری همایش، میرسید علی بر روی برگه‌ها و صورت‌جلسات آرشیو می‌شود و به خاطره بوروکراسی اداری استان سپرده خواهد شد؟!

پایان پیام/م

دیدگاه شما