وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 9 مهر 1394 ساعت 08:40   |   کد مطلب: 16531
علیرغم آنکه دولتی ها در شعارهای انتخاباتی خود حرف از بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی می دادند، این روزها نه تنها نتوانسته اند عزت ملت ایران در قبال دولت سعودی به معرض نمایش بگذارند، بلکه با رفتارهای خارج از عرف دیپلماتیک خود در آمریکا و دیدار "یهویی" با اوباما، سهل انگاری و عجز خود را به نمایش گذاشته اند.

به گزارش نافع، فاجعه منا به روز هشتم رسید. دقیقا یک هفته پیش بود که بزرگترین اجتماع مسلمین جهان تبدیل به یک حادثه تلخ و فاجعه بار برای امت اسلام شد و از شیعه و سنی گرفته تا عرب و عجم و اهالی قاره آفریقا در آتش بی تدبیری و بی لیاقتی دولت سعودی سوختند و مانند برگ خزان بر زمین منا آرام گرفتند. حالا اما شمار شهدای فاجعه منا به 239 نفر رسیده و نزدیک به 241 نفر نیز همچنان مفقود هستند.

 

ابعاد حادثه به قدری گسترده است که بعد از بی لیاقتی دولت سعودی در رسیدگی به وضعیت به وجود آمده، حالا گویا در داخل کشور نیز اهالی دولت یازدهم با معضل بی تدبیری مواجه شده اند، چراکه در طول یک هفته گذشته هیچ عملکرد مثبتی از سوی دولت برای پاسخگویی به خانواده های قربانیان و مفقودان حادثه منا مشاهده نشده است. در این میان از یک سو 239 خانواده داغدار خواستار پیگیری دلایل و علل فاجعه منا هستند و از سوی دیگر نیز 241 خانواده نگران، منتظر دریافت خبری درخور توجه و مساعد از مفقودان این اتفاق غمبار هستند. اما گویا دستگاه دیپلماسی کشور در قبال همه این خانواده ها دچار عجز شده است. اینکه چرا دولت و وزارت امور خارجه در ماجرای فاجعه منا هنوز تدبیری برای بازگرداندن امید به جمع خانواده های مفقودان حادثه منا انجام نداده سوالی است که این روزها نقل محافل عمومی و مردم داغدیده ایران است. سوالاتی که در ادامه چند نمونه از آنها بیان می شود.

 

اول- حق ملت چه بود؟

رفتار امروز آل سعود در قبال ملت ایران چیزی جز شیطنت و بازی سیاسی نیست. رژیم منحوس آل سعود امروز در پی تحقیر ملت ایران است و بی پرده پیداست که بی توجهی آنان به ابدان مطهر شهدای منا و مفقودان این فاجعه، جز برای عقده گشایی از ملت ایران نیست. اما فاجعه بارتر از این ماجرا، سهل انگاری دستگاه دیپلماسی دولت در قبال این حادثه تلخ است. دولتی ها تاکنون نتوانسته اند پاسخ مساعدی به پیشگاه ملت ارائه کنند. هرچند ممکن است دولت بر این باور باشد که رژیم سعودی اجازه پیگیری ماجرا را صادر نمی کند اما رخدادهای یک هفته گذشته نشان از سهل انگاری های دولت دارد. چراکه از یک سو در طول یک هفته گذشته امیر عبدالهیان به عنوان نماینده دستگاه دیپلماسی کشور پیگیر و پاسخگوی حوادث منا بوده و سایر مقامات بلند پایه وزارت خارجه گویا در ذوق دیدار آقای وزیر با رئیس جمهور آمریکا مانده اند. در مثالی دیگر می توان به پاسخگویی های مکرر و مداوم سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور به رسانه ها اشاره کرد. در این باره نیز سوال اینجاست که مگر وزارت خارجه کشورمان سخنگو ندارد که در طول یک هفته گذشته تنها تریبون و پاسخگوی دولت در پیشگاه ملت، سعید اوحدی بوده است. از این رو می توان نتیجه گرفت علیرغم آنکه دولتی ها در شعارهای انتخاباتی خود حرف از بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی می دادند، این روزها نه تنها نتوانسته اند عزت ملت ایران در قبال دولت سعودی به معرض نمایش بگذارند، بلکه با رفتارهای خارج از عرف دیپلماتیک خود در آمریکا و دیدار "یهویی" با اوباما، سهل انگاری و عجز خود را به نمایش گذاشته اند.

 

دوم- اهم چیست، مهم کدام است؟

رئیس جمهوری کشورمان در سخنرانی خود در سازمان ملل مواضع نسبتا خوبی را درباره حادثه منا، مسائل منطقه ای و حقوق ملت ایران داشت. اما سوال اینجاست که امروز، افکار عمومی از دولت چه انتظاری دارند؟ آیا جز این است که امروز ملت ایران خواهان تعیین تکلیف حادثه دیدگان فاجعه مناست؟ آیا جز این است که در یک هفته گذشته مردم ایران بیش از آنکه پیگیر سخنرانی حسن روحانی در سازمان ملل باشند، پیگیر آخرین اخبار از فاجعه منا بودند؟ اگر امروز یک نظرسنجی عمومی در میان مردم برگزار شود، آیا سخنرانی در سازمان ملل برای ملت اهم مسائل قلمداد می شود یا پیگیری فاجعه منا؟ دولت یازدهم امروز در تفکیک اهم و مهم مسائل دیپلماتیک دچار عجز شده است و این عجز نیز ناشی از چیده شدن تمام تخم مرغ ها در سبد مذاکرات هسته ای و گفتگوهای صرف با 5+1 کشور دنیاست. حال باید این سوال را از دولت یازدهم پرسید که آیا بازگشت به ایران و پیگیری مسائل مربوط به فاجعه منا مهم و اثرگذارتر بود یا سخنرانی در سازمان ملل؟

 

سوم- برای فشار به آل سعود چه کردیم؟

بر کسی پوشیده نیست که دولت یازدهم در بیش از 2 سال و چند ماهی که کرسی قوه مجریه را در دست داشته، تمام توان خود را در زمینه مسائل هسته ای به کار گرفت و موفقیت هایی هم در این زمینه حاصل شده است. اما بدون شک این انتقاد نیز بر دولت وارد است که به واسطه توجه صرف به مسائل هسته ای، از بسیاری موضوعات دیگر و همچنین برقراری رابطه با کشورهای دنیا، به ویژه ملت های مسلمان غافل مانده است. حالا پس از فاجعه منا این غفلت بیش از پیش نمایان شد. چراکه از دستگاه دیپلماسی کشورمان انتظار می رفت تا با ایجاد یک همبستگی به موقع با کشورهای آسیب دیده از حوادث حج امسال، موجی از فشارهای سیاسی را به دولت سعودی ایجاد کند. اما سکوت وزارت خارجه و عدم پیگیری دستگاه قضا در ایجاد وحدت میان کشورهای مسلمانی که در فاجعه منا کشته های بسیاری داشتند موجب شد تا رژیم آل سعود دست پیش گرفته و حکام برخی از این کشورها را تطمیع و تهدید کند.  

 

چهارم- وظیفه نمایندگان ملت در مجلس چیست؟

این روزها در پی فاجعه منا و حوادث ناگوار حج تمتع، هر کس به نوعی در پی ایفای وظیفه در قبال این ماجراست. ملت با همدردی خود عزادار حاجیانی شد که با لباس احرام پرگشودند. امروز نمی توان از نقش تاثیرگذار مجلس شورای اسلامی در قبال پاسخگویی به افکار عمومی به سادگی گذشت. در این باره به نظر می رسد وقت آن رسیده که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به واسطه سهل انگاری و ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در قبال پیگیری موثر فاجعه منا، در خانه ملت به پیشگاه مردم پاسخی در خور توجه داشته باشد. اما این سهل انگاری به حدی برای کشور گران آمده که حتی می تواند آقای وزیر را تا پای استیضاح در مجلس بکشاند.

پایان پیام/م

دیدگاه شما