وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 8 مهر 1394 ساعت 11:09   |   کد مطلب: 16513
پس از اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال 75 به کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی از دریانوردان ملحق شد روز 8 مهر هر سال به عنوان روز دریانورد در تقویم دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به ثبت رسید.

به گزارش نافع، کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW) در سال ١٩٧٨ میلادی (برابر با ١٣٥٧ شمسی)با هدف یکسان سازی و معرفی یک الگوی واحد و جدید به عنوان حداقل استانداردهای آموزشی دریانوردان به تصویب رسید.

این کنوانسیون یکی از مهم ترین کنوانسیون های مصوب سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) محسوب می شود و جمهوری اسلامی ایران در هفتم مرداد ماه 75به این کنوانسیون ملحق گردید.

یکی از اهداف اصلی و مهم این کنوانسیون آموزش موثر و یکسان دریانوردان شاغل در بخش شناورهای تجاری ناوگان بین المللی و پیشگیری از بروز حوادث و سوانح دریایی ناشی از عامل خطای انسانی است.

تاریخچه نامگذاری روز جهانی دریانورد به برگزاری کنفرانس دیپلماتیک بازنگری کنوانسیون استانداردها، آموزش و گواهینامه های دریانوردی (STCW)برمی گردد که در ژوئن ٢٠١٠ میلادی در شهر مانیل برگزار شد.

یکی از مهم ترین مصوبات کنفرانس مانیل این بود که اعضا تصمیم گرفتند به منظور قدردانی از زحمات دریانوردان کشورهای عضو، در ٢٥ ژوئن هر سال (چهارم تیر ماه) مراسمی تحت عنوان روز دریانورد برگزار شود و همه کشورهای عضو موظف شدند تا روز دریانورد را در تقویم دریایی خود ثبت کنند و از دریانوردان به پاس زحمات فراوانی که می کشند در این روز تقدیر و تشکر بعمل آورند.

بر همین اساس از سوی سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران روز 8 مهر هر سال به عنوان روز دریانورد تعیین و در تقویم دریایی کشور درج گردید.

بنابر این هر سال در این روز مهم مراسمی جهت قدردانی و سپاس از زحمات هزاران دریانوردی که در بخش های مختلف صنعت حمل و نقل بین المللی دریایی و خدمات وابسته به آنها در ساحل و در دریا بر روی کشتی های کوچک و یا پهن پیکر به کار و تلاش مشغول هستند به عمل می آید که هدف آن بیشتر جهت جلب توجه به نحوه زندگی، معیشت و اقتصاد این قشر زحمتکش و دریادل جامعه انجام می گیرد.

آمارها نشان می دهد که هم اکنون بیش از یک و نیم میلیون دریانورد در سرتاسر جهان مشغول فعالیت دریانوردی هستند و سازمان بین المللی دریانوردی، آموزش علوم و مهارت‎های دریانوردی را به‎عنوان شعار ٢٠١٥ روز جهانی دریانوردی اعلام کرده است.

دبیرکل سازمان بین‎المللی دریانوردی (IMO) با اعلام آموزش علوم و مهارت‎های دریانوردی به ‎عنوان شعار ٢٠١٥ روز جهانی دریانوردی به دانشجویان و کارکنان دانشگاه جهانی دریانوردی، آموزش علوم و مهارت های دریانوردی را برای ثبات طولانی‎ مدت این بخش در دریا و خشکی ضروری دانست.

کوجی سکیمیزو دراین خصوص معتقد است که استانداردهای مؤثر آموزش، بستری برای صنعت کشتیرانی ایمن هستند که نیازمند حفظ کیفیت، مهارت های عملی و درک منابع انسانی شایسته است.

وی اظهار داشت: شعار روز جهانی دریانوردی سال ٢٠١٥ فرصتی برای تأکید بر اهمیت کیفیت و کمیت آموزش علوم و مهارت‎های دریانوردی موجود به همگان با توجه به تحقق نیازهای این بخش در حال و آینده فراهم کرده است که تنها محدود به صنعت کشتیرانی نمی‎شود.

به گفته سکیمیزو، کنوانسیون و آیین نامه اصلاح شده STCW در ١٩٧٨ سبب بهبود کیفیت بین‎المللی آموزش علوم و مهارت‎های دریانوردان می شود در حالی که انطباق با استانداردهای آن برای فعالیت در کشتی ضروری است، مهارت و درک دریانوردان و در واقع عنصر انسانی روی دریا تنها با آموزش مؤثر علوم و مهارت‎های دریانوردی گره خورده است و از طریق آن به‎ روزآوری و حفظ می‎شوند.

صنعت دریانوردی بدون نیروی کار با کیفیت، با انگیزه و ماهر برابر استانداردهای صحیح بین المللی، نمی تواند ادامه دهد و درصورتی که ایمنی و مسایل زیست محیطی نتوانند به درستی اجرا شوند به خطر می افتند.

در حالی که آموزش دریانوردی به عهده مؤسسات آموزشی معتبر و زیر نظر مراجع ملی به منظور رعایت استانداردهای STCW است، سازمان بین المللی دریانوردی از برگزاری هرگونه دوره های آموزشی برای تمام دست اندرکاران در این بخش حمایت می کند.

پایان پیام/م

دیدگاه شما