سراسر جهان به عنوان یادمان قربانیان سوانح رانندگی شناخته میشود. متأسفانه، سوانح جادهای در کشور ما از بسیاری از کشورهای دیگر بالاتر است.
وی افزود: میانگین سن افرادی که در جادهها فوت میشوند زیر ۴۰ سال است و این موضوع اثر بسیار بدی بر خانوادههای آنها میگذارد. درصد بالایی از جمعیت جوان استان در جادهها فوت میشوند که میتوانستند به جامعه خود خدمت کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان همدان با اشاره به نامگذاری این روز به عنوان یادمان قربانیان سوانح رانندگی، ادامه داد: هدف از این روز عبرتگیری از مشکلات حمل و نقل زمینی است و امیدواریم دیگر شاهد سوانح جادهای نباشیم.
وی بیان کرد: ماهیت جاده و حمل و نقل با سوانح همراه است، اما باید این سوانح را کاهش دهیم. استان همدان با دارا بودن پنج هزار و ۵۴۲ کیلومتر راه، در میانه جدول میانی راهها قرار دارد و پل ارتباطی غرب کشور است. به خصوص در ایام اربعین، ۱۸ استان از همدان به سمت کربلا عبور میکنند.
آهکی تأکید کرد: راههای استان همدان تردد فراوانی دارند و با داشتن ۸۵ کیلومتر آزادراه و ۶۶۲ کیلومتر بزرگراه، این پنج هزار و ۵۴۲ کیلومتر را شامل میشوند. حذف نقاط پرحادثه از جمله اقدامات در جهت ارتقای راهها است.
وی افزود: با استفاده از کار کارشناسی و فرمولهای خاص سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، ۸۸۷ نقطه پرحادثه در کشور شناسایی شده و استان همدان رتبه پنجم کشور در تردد راهها را دارد. قرار بود سال گذشته ۲۱ و در سال جدید ۳۱ نقطه حادثهخیز را رفع خطر کنیم که سال گذشته بیش از تعهدات خود عمل کردیم و در سال جاری ۲۱ نقطه حادثهخیز رفع خطر شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان همدان تأکید کرد: در سال جاری ۶ نقطه پرحادثه با میانگین پیشرفت ۷۰ درصد و ۶ نقطه دیگر با پیشرفت ۵۰ درصد در دست انجام است که تا پایان سال مالی این نقاط رفع خطر میشوند.
وی تصریح کرد: وضعیت رویه جادههای استان همدان بر اساس اندازهگیریهای مختلف، به نسبت سایر نقاط کشور مناسب است، اما ما موظفیم که همیشه این کیفیت را بالاتر ببریم. در سال گذشته ۵۰۴ کیلومتر و در سال جاری ۳۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راههای استان انجام شده است.
آهکی مطرح کرد: به دلیل محدودیت منابع اعتباری، همه راههای استان بهسازی نشدهاند. هزینه هر تن قیر ۲۰ میلیون تومان است که باعث شده طول راههایی که باید روکش آسفالت شوند کم باشد. باید تلاش کنیم اعتبار مناسب جذب کنیم و در زمینه نگهداری رویه راهها تلاش مضاعفی داشته باشیم.
وی با اشاره به شروع فصل سرما و بیان اینکه استان همدان جزء استانهای سردسیر است، گفت: راهداری زمستانی ویژه برنامهریزی کرده است و تمام آبروها لایروبی و زیر پلها پاکسازی شده است. راهداران ما در ۴۵ گردنه برفگیر در ۳۵ راهدارخانه مستقر شدهاند و با تعداد ۵۵۷ نفر راهدار و حدود ۳۵۹ وسیله نقلیه سبک، سنگین و نیمه سنگین آمادگی خدمترسانی و مقابله با مشکلات احتمالی در فصل سرما و بارش را دارند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان همدان عنوان کرد: استان همدان دارای گردنههای صعبالعبور مانند گردنه اسدآباد است. ۱۴ کیلومتر از گردنه اسدآباد حفاظ بتنی میانی جاده نصب و روشنایی احداث شده است که با این اقدامات حداقل تصادفات را در این جاده داریم.
وی تأکید کرد: گردنه اسدآباد به لحاظ ارتفاعی که از سطح دریا دارد، صعبالعبورترین گردنه کشور است. با این تفاسیر، در هر زمان از سال تردد به سهولت انجام میشود.
آهکی تصریح کرد: مهمترین عامل تصادفات و ایجاد سفری ایمن توسط مردم شکل میگیرد، چرا که بخش جاندار و دارای تفکر جادههای ما همین کاربران جادهای هستند. کاربران جادهای علاوه بر رانندگان، سرنشینان وسیله نقلیه نیز هستند که باید در ایجاد یک سفر ایمن مشارکت کنند.
وی خاطرنشان کرد: راهها و وسائط نقلیه ما دارای نواقصی هستند و رانندگان ما نیز باید ملزم به رعایت قوانین شوند. طبق بررسیها، سرعت وسائط نقلیه در کشور ما حدود ۲۰ کیلومتر بیشتر از سرعتی است که توسط پلیس اعلام شده است، در حالی که در کشورهای پیشرفته، سرعت میانگین حدود ۲۰ کیلومتر کمتر از سرعت اعلام شده است. این به این معنی است که رانندگی ما با رانندگی سایر کشورهای پیشرفته ۴۰ کیلومتر تفاوت دارد که باید مردم اقدام نمایند.
انتهای خبر/
دیدگاه شما