وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 3 مهر 1403 ساعت 12:11   |   کد مطلب: 43621
رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان گفت: با توجه به افت منابع زیرزمینی آب، سطح زیر کشت سیب زمینی در استان باید بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد و مدیریت شود.

بهزاد بابایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت کشت سیب زمینی در استان همدان که دچار کم آبی شده است، افزود: ارقامی از این محصول داریم که زودرس و کم آب بر بوده و با شرایط بومی مختلف سازگار هستند.

وی تصریح کرد: در زمینه کشت سیب زمینی باید با اتخاذ راهکارهای منطقی حل مساله کنیم نه اینکه صورت مساله را پاک کرد.

بابایی با بیان اینکه کشاورزان باید با برنامه ریزی سطح زیر کشت سیب زمینی را کم کنند چرا که رویکرد دولت در چند سال گذشته به این منوال بوده که از تولید و صادرات سیب زمینی حمایتی نشده است افزود: به لحاظ تعرفه ها و ممنوع کردن صادرات سیب زمینی این پیام را به کشاورزان داده که کمتر تولید کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان هشدار داد: نمی توانیم به واردات سیب زمینی متکی باشیم چرا که از این طریق بیماریهای مختلف وارد کشور می شود و آب و خاک کشور را دچار مشکل کرده و از لحاظ حفظ نباتات و قرنطینه قابل پیشگیری نیستند.

وی به کشاورزان توصیه کرد: تولید محصول خود را کم کنند چرا که سیب زمینی پارسال در سردخانه مانده و به مبلغ ۳۰ هزار ریال فروش می رود در حالیکه هزینه تمام شده تولید آن ۱۰۰هزار ریال تا ۱۲۰ هزار ریال است.

بابایی یادآور شد: قیمت های حامل های انرژی، کود و سم نیز هزینه تولید را بیش از پیش افزایش داده است بنابر این کشت سیب زمینی باید مدیریت شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان درباره تنظیم بازار سیب زمینی نیز گفت: کشت سیب زمینی باید به گونه ای باشد که نیاز مصرف کننده درنظر گرفته و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در استانهای بزرگ و مراکز شهرها توسط شهرداری ها جانمایی تا دست واسطه و دلال در این زمینه کوتاه شود.

بابایی ادامه داد: برخی متاسفانه به تولید کننده سیب زمینی انتقاد می کنند که این قابل قبول هم نیست چرا که از لحاظ جایگاه غذایی بعد از غلات، سیب زمینی ارزش بالای غذایی و مصرفی در جامعه دارد و قوت کف جامعه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس الگوی کشت هر اقلیمی با توجه به آب و هوا و خاک باید تولید محصولات متناسب خود را داشته باشد افزود: همانطوری که برنج در شمال کشور کشت و در همه استانها توزیع می شود، ما هم در استان همدان مسوول تولید سیب زمینی هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان خاطرنشان کرد: سیب زمینی تولیدی استان همدان به استانهایی همچون یزد و استانهای کویری و جنوب کشور که دما و رطوبت بسیار بالایی دارند، ارسال می شود.

وی ادامه داد: استانهایی نمی توانند تولید سیب زمینی داشته باشند که ما مسوول تامین منابع غذایی آنها در این زمینه هستیم و مسائل را نباید یکطرفه و یکجانبه ارزیابی کرد.

بابایی تاکید کرد: در تولید سیب زمینی باید نیاز کشور را در نظر گرفت و همانطور که در دیگر استانها از جمله کرمان پسته و یا در استان دیگری زرشک تولید می شود.

وی اضافه کرد: سفره هفت رنگ محصولات کشاورزی که در کشور وجود دارد هر کدام در استانهایی خاص تولید می شود، که باید این تولیدات ادامه پیدا کند ولی با اندازه تولید شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان بیان کرد: نمی توان دشت ممنوع اعلام و از تولید محصولی مانند سیب زمینی جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: باید با استفاده از محصولات به زراعی و به نژادی و استفاده از آبهای باران و تکنولوژی در کشاورزی به بهره وری بالاتر تولید رسید.

بابایی با بیان اینکه شاهد کاهش نزولات آسمانی و افت منابع زیر زمینی آب شده ایم بیان کرد: هم این با این شرایط و وضعیت باید تولید را به اندازه میزان مصرف داخل کاهش دهیم.

وی ادامه داد: مساله کمبود آب فقط به همدان مربوط نیست و در دیگر استانهای کشور نیز چالش و کمبود آب وجود دارد و دچار فقر منابع آبی زیر زمینی شده اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان یادآور شد: در بسیاری از کشورهای دیگر که رودخانه های بزرگی داشته اند، دچار تغییر و تحولات شده و اکوسیستم نیز تغییر و جمعیت جهان نیز افزایش پیدا کرده و موجب کم آبی یا خشک شدن بسیاری از منابع آبی در کشورهای مختلف شده است.

بابایی گفت: باید از کشورهای پیشرفته خدمات کشاورزی را دریافت کرده و به کشاورزان انتقال دهیم تا چالش کم آبی را در این مقطع تاریخی پشت سربگذرانیم.

امسال سطح زیر کشت سیب زمینی در استان همدان ۲۰ هزار هکتار است که ۸۷۰ هزار تن محصول تولید شده است.

یک پنجم سیب‌زمینی کشور در استان همدان تولید می‌شود و شهرستان بهار با پنج هزار و ۹۴۰ هکتار زمین زیرکشت سیب‌زمینی و تولید ۲۵۰ هزار تن رتبه نخست تولید سیب زمینی استان را دارد.
انتهای خبر/

دیدگاه شما