وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 2 مهر 1403 ساعت 09:48   |   کد مطلب: 43616
رئیس حوزه هنری استان همدان گفت: در زمینه هنرهای نمایشی ۲ اکران فاخر از اقتباس کتابهای موفق تولید کردیم که با استقبال خوب مردم مواجه شد.

محمد مهدی سماوات روز دوشنبه در گفت و گو با ما، اظهار کرد: «نمایش خاک» که با اقتباس از اولین رمان ایرانی که توسط شیخ موسی نصری نوشته و توسط حوزه هنری چاپ شده در ملایر و همدان ۱۰ اکران داشت که با استقبال خوبی مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه این نمایش در هفته دفاع مقدس سه اکران دیگر خواهد داشت، افزود: در حین اجرای نمایش موسیقی زنده نیز پخش می شود.

رئیس حوزه هنری استان همدان ادامه داد: یک نمایشی دیگر با اقتباس از «مهاجر سرزمین آفتاب» اجرا کردیم که سرگذشت تنها مادر شهید ژاپنی است که متن نمایش تهیه شده است و از آبان به بعد به صحنه می رود.

وی تاکید کرد: اکران اصلی این نمایش در تهران انجام می شود، به این جهت که دکور بزرگی دارد که سالن های همدان گنجایش چنین دکوری را ندارد.

سماوات اضافه کرد: یک بخش نمایش مهاجر سرزمین آفتاب در فضای ژاپن انجام می شود و تصویر آن کشور را به نمایش در می آورد که با دکور سبک تر در همدان به نمایش در می آید.

رئیس حوزه هنری همدان با بیان اینکه حوزه هنری همدان از ابتدای سال ۱۴۰۴ آماده تولید حرفه ای همه جانبه هنری افزود: فعالیت حوزه هنری استان در سال ۱۴۰۳ در سه محور تقویت ادبیات پایداری استان، تقویت هنرهای نمایشی و توسعه مخاطب عمومی انجام می شود.

وی درباره روند روبه رشد تولیدات هنری در استان گفت: تا پایان سال حوزه هنری این ظرفیت را خواهد داشت که همه واحدهای آن از جمله دفتر آفرینش های ادبی، واحد نمایشی، دفتر ادبیات پایداری، واحد تجسمی و هنرهای تصویری فعال کند.

سماوات یادآور شد: امسال برای تقویت ادبیات پایداری در تعامل با شهرداری موفق به راه اندازی مرکز روایت استاد حسام در همدان شدیم.

وی ادامه داد: در زمینه ادبیات پایداری در همدان استعدادهایی همچون استاد حسام و بهناز ضرابی زاده نویسنده کتاب «گلستان یازدهم« و «دختر شینا» فعالیت دارند که هر دو کتاب تقریظ مقام معظم رهبری را دارد.

رئیس حوزه هنری همدان از دیگر استعدادهای استان را خانم اسکندری نویسنده «کتاب عشق هرگز نمی میرد»، و آقای سیفی کار نویسنده کتاب «حدیث حاضر و غایب» و «کوله های پر از لیمو» نام برد که توجه لازم به آنها نشده و آنها برای تولید آثار فاخرشان از حداقل امکانات برخوردار نبودند.

وی تصریح کرد: در همدان دفاتر ۶ گانه ادبیات کودک و نوجوان پایداری، رسانه پایداری، دفتر پژوهش های علمی پایداری و دفتر فعالیت های جهادی پایداری، ایجاد و دوره گزارش نویسی سفر اربعین برگزار شده است که طی آن مخاطب شناسی و کشف استعداد انجام می شود.

سماوات تداوم مدرسه رویش که هر تابستان در همدان برگزار می شود را از جمله اقدامات حوزه هنری حوزه همدان خواند و تاکید کرد: جلسه فاخر "داستان گپ" با موضوع نقد داستانهای ایران و جهان، بصورت تخصصی با حضور ۴۰ نفر برگزار می شود.

وی از مهمترین اقدامات حوزه هنری همدان را افتتاح "کتابفروشی شینا" در خیابان بوعلی نمایندگی انتشارات سوره مهر بیان کرد که به عنوان پاتوق خوبی برای کتاب خوانها است.

رئیس حوزه هنری همدان ادامه داد: موجودی کتابهای کتابفروشی شینا مناسب است و این کتابفروشی آثار هنر انقلاب اسلامی را ترویج می کند و مجموعه کاملی را در خود دارد.

وی با اشاره به اینکه هر سال چندین نمایشگاه در زمینه های خط، عکس و نقاشی برگزاری می کنیم ، اضافه کرد: امسال راوی ماهها در پارک مردم با حضور شعرای کشوری برگزار شد.

سماوات تاکید کرد: از مهمترین فعالیت های حوزه هنری استان همدان برگزاری رویداد قلمه که رویداد کشف استعداد و پرورش در زمینه طنز است که با حضور اساتید شاخص کشور در تالار قرآن برگزار می شود.

سماوات گفت: تلاش می کنیم داشته های طنز همدان در زمینه های مختلف از جمله داستان، شعر طنز، کاریکاتور، نمایش شعر طنز، استندآپ و ایده پردازی طنز بیشتر بارور شود که این رویکرد مورد استقبال مردمی نیز قرار گرفته است.

[۲ نمایش از کتابهای موفق در همدان تولید و اکران شد]

همدان قطب ادبیات کودک و نوجوان انقلاب اسلامی است

وی با بیان اینکه در حوزه هنری استان همدان جلسات ایده داستان برگزار می کنیم که بر اساس آن توانسته ایم چهار کتاب کودک و نوجوان تولید کنیم، خاطرنشان کرد: نکته مهم اینکه تصویرگری داستان، طراحی جلد و صفحه آرایی در همدان انجام شده است.

رئیس حوزه هنری همدان، این استان را قطب ادبیات کودک و نوجوان انقلاب اسلامی خواند و تاکید کرد که همه هنرمندان کشور بر این امر صحه می گذارند و هنرمندان درجه یک در زمینه ادبیات کودک و نوجوان در همدان وجود دارند.

سماوات ادامه داد: یک هسته فعال هنری در همدان به اسم هسته «قلمک» در حوزه هنری فعالیت می کند که بصورت تخصصی به موضوع داستان کودک و نوجوان می پردازد با محوریت خانم مریم زندی این کار انجام می شود که بصورت کارگاه تولید محور است که آثار نوشته شده ، نقد و بررسی می شود.

رئیس حوزه هنری استان همدان درباره عملکرد این حوزه هنری در سال ۱۴۰۲ در بخش واحد آفرینش های ادبی گفت: در واحد قلمک که مربوط به فعالیت هنری در زمینه کودک و نوجوان است ۲۴ دورهمی شعر و ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد.

وی از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته را برگزاری ۴۴ جلسه شعر، برگزاری ۱۴ جلسه آیینی شعر صراط و برگزاری ۶ جلسه شعر کودک و نوجوان با ۲ کارگاه با حضور شاعران کودک و نوجوان خواند.

سماوات تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ همچنین ۲ دوره جلسه ایده داستان با تولید هشت کتاب و معرفی هشت نویسنده برگزار شد.

وی برگزاری ۱۰ جلسه کلاس های داستان نویسی مقدماتی، برگزاری کارگاه مسیر نویسندگی و برگزاری ۱۲ جلسه "داستان گپ" همراه با نقد و بررسی ۱۲ کتاب را از دیگر فعالیت های حوزه هنری استان همدان در سال گذشته خواند.

رئیس حوزه هنری همدان یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ هفت جلد کتاب کودک و نوجوان برای چاپ تولید و آماده سازی شد.

وی هدف از ایجاد مدارس ادب و هنر رویش حوزه هنری انقلاب اسلامی را جذب نوجوانان علاقه مند به هنر، پرورش نوجوانان، آموزش اصولی، آشنا شدن مخاطب نوجوان با حوزه هنری و اتصال به باشگاه ها و خانه های هنری خواند.

سماوات یادآور شد: دوره اول مدرسه ادب و هنر رویش سال گذشته با حضور یکصد نوجوان در رشته های داستان نویسی ، تدوین ، طراحی ، عکاسی ، فتوشاپ، اجرا و فن بیان در تابستان سال گذشته تشکیل شد.

وی بیان کرد: در قدم دوم باشگاه رویشی ها با هدف آموزش پیشرفته و برگزاری برنامه ها و کلاسهای جنبی و مورد نیاز اعضای باشگاه تشکیل شد.

رئیس حوزه هنری همدان اظهار کرد: حوزه هنری نهادی است که وظیفه هواداری و پرورش هنر انقلاب اسلامی ، جذب ، پرورش و ترویج هنرمندان و آثار و دستاوردهای انقلاب اسلامی را دارد.

انتها خبر/

 

دیدگاه شما