به گزارش نافع به نقل از رودآور، کی از دلایل موفقیت و پیشرفت مجموعه های پژوهشی قطعا می تواند سپردن مدیریت این مجموعه ها به دست خود پژوهشگران و محققان مجرب باشد.به همین علت خبرنگار رودآور با مدیر پژوهش سرای شهرستان تویسرکان به گفتگو پرداخت تا زمینه آشنایی و شناخت بیش از پیش دانش آموزان و پژوهشگران جوان با این مجموعه را فراهم کند.
* متن کامل گفتگوی رودآور با مدیر پژوهش سرای شهرستان تویسرکان به شرح ذیل است:
رودآور: آقای توکلی لطفا خودتان را معرفی کنید:
ـ محمد توکلی هستم.در روستای کرزان شهرستان تویسرکان در خانواده ای اهل علم و دوستدار دانش متولد شدم. اکنون نیز مدیر پژوهش سرای دانش آموزی شهرستان تویسرکان هستم.
رودآور: چطور شد به عرصه تحقیق و پژوهش وارد شدید؟
ـ از دوران کودکی در جلسات علمی و قرآنی به همراه پدرم شرکت می کردم و از همان آغاز پرسشگری در من رشد یافت و بعد از اتمام تعصیلات با عشق و علاقه به شغل معلمی پرداختم.سال ها در شهرستان اسدآباد مشغول تدریس بودم و بعد از انتقال به تویسرکان به پژوهش و تحقیق پرداختم.
رودآور: آیا تاکنون در جشنواره ای شرکت و مقام کسب کرده اید؟
ـ بله.چندین مقاله در موضوعات مختلف علمی ارائه دادم و در جشنواره معلم پژوهنده رتبه های کشوری کسب کرده ام.
رودآور: لطفا عنوان مقالات خود و مقام های کسب شده خودتان را نام ببرید؟
ـ یکی از این مقالات "از حافظ شیراز تا حافظ اروپا" است که در آن به بررسی تأثیرات شاعران پارسی گوی به ویژه حافظ بر شاعران المان پرداخته شده است.عنوان مقاله دیگرم "داستان کوتاه در اشعار حافظ" است و مقالاتی همچون "چگونه می توان شاعر و نویسنده پرورش داد" و "رشد تفکر خلاق در ذهن دانش آموزان" نیز در جشنواره ها مقام کسب کرده است.
از رتبه ها کسب شده می توانم به "معلم پژوهنده برگزیده کشوری در سال های ۸۵ و ۸۷″ و همچنین پژوهشگر برتر تعلیم و تربیت استان همدان در سال ۸۷ اشاره کنم.
رودآور: چطور شد که سکان کشتی پژوهش سرای دانش آموزی را در دست گرفتید؟
ـ در شهریور سال ۸۹ برنامه های خود در زمینه رشد پژوهش و تحقیق در آموزش و پرورش شهرستان را خدمت آقای بیات مدیر آموزش و پرورش تویسرکان ارائه کردم و وی نیز به من اعتماد کرد.
از همان لحظه ورود به پژوهش سرا "مُهر مِهر خود را بر درگاهش کوبیدم" و اراده کردم که با دو بال تفکر و اندیشه و استفاده از خرد جمعی و بال دیگر عشق، مسیری برای پیشرفت و ارتقاء جایگاه علم و پژوهش شهرستان ایجاد کنم.
رودآور: نحوه فعالیت شما در پژوهش سرا چگونه است؟
ـ سال های ۸۹ و ۹۰ به ایجاد زیرساخت های پژوهشی چه سخت افزاری و چه نزم افزاری و ایجاد انجمن های علمی و پژوهشی گذشت.پژوهش سرا در طی این سال ها هیچ روزی تعطیل نشد و تا پاسی از شب همراه با آقای محمدحسین صالحی که عاشقانه و مردانه قدم در این راه گذاشت فعالیت می کردیم.
در سال های ۹۰ و ۹۱ دوستانی که "مهربان تر از باران" بودند به ما ملحق شدند و از آن به بعد با خرد جمعی به فعالیت خود ادامه دادیم و آنچه در پژوهش سرای دانش آموزی تویسرکان ایجاد شد و می شود حاصل توکل به خدا، تلاش و خرد جمعی است.
رودآور: دانش آموزان این پژوهش سرا در سال های اخیر در چه جشنوراه هایی شرکت کردند و حائز رتبه شدند؟
ـ دانش آموزان موفق شهرستان تویسرکان در جشنواره هاو المپیادهایی همچون؛ خوارزمی، فن آوری نانو، ایروکاپ فضایی، المپیاد نانو، جشنواره ملی سفر به فضا، جشنواره پژوهشی جابربن حیان در حوزه ابتدایی رتبه های اول تا سومی را کسب کرده اند.همچنین کسب مدال برنز جشنواره جهانی مخترعین و مبتکرین کرواسی سال ۲۰۱۳ از دیگر افتخارات دانش آموزان این پژوهش سرا است.
پژوهش سرای دانش آموزی تویسرکان سال گذشته در بین ۳۰۰ واحد پژوهش سرای کشور در جمع چهار پژوهش سرای برتر کشوری قرار گرفت.
" داشت، کاشت و برداشت" اصولی برای پژوهش دانش آموزان
رودآور: جمله معروفی در زمینه پژوهش دارید می شود آن را برای خوانندگان رودآور بگویید؟
ـ معتقدم که تا زمینه و بستر برای پژوهش و تحقیق فراهم نشود هیچ تحقیق و پژوهشی به سرانجام نمی رسد و همیشه بر این اصل تکیه دارم و به دانش آموزان نیز می گویم که در زمینه تحقیقاتی و پژوهشی روش این گونه است:"کاشت، داشت و برداشت".
در عرصه های تحقیقاتی و پژوهشی ابتدا باید تفکر، اندیشه و ذهن را پروراند و دید را گسترده تر کرد و بعد با روش های سخت افزاری و نرم افزاری ذهن خلاق را پرورش داد و در این مسیر نباید منتظر ماند و برای رسیدن به نتیجه و برداشت موفقیت آمیز هر لحظه باید فکری نو ایجاد شود." ذهن پرورده به کار آید نه ذهن انباشته".
رودآور: برنامه های پیش روی شما چیست؟
ـ من با عشق و علاقه و تفکر و اندیشه و با پای خود، قدم در این مسیر الهی گذاشتم و به پایان راه ایمان دارم و برای رسیدن به اهداف پژوهشی و علمی از هیچ کوششی فروگذار نخواهم بود."در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن/ شرط اول قدم آن است که مجنون باشی".
در سال تحصیلی جدید تمام کوششم بر آن است که به ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش و آموزش روش علمی حل مسئله در بین دانش آموزان مدارس شهرستان بپردازم تا به فضل خدا و یاری دوستان" انقلابی در زمینه پژوهش و تحقیق در شهرستان تویسرکان" ایجاد کنم.
رودآور: حرف پایانی شما؟
ـ از تمام کسانی که بنده را قلمی، زبانی، فکری، یدی و ... کمک کردند تشکر فراوان دارم، به خصوص خانواده ام و به ویژه از آقای بیات مدیر آموزش و پرورش تویسرکان که این فرصت را به من دادند تا استعدادهای درونی من به فعلیت برسد.
از کارشناسان و مشاوران دانش دوست پژوهش سرا هم تشکر فراوان دارم و افتخار می کنم که در کنار این عزیزان به پرورش نسلی نواندیش و دوستدار دانش می پردازم. "بیایید به اندیشیدن اندیشه کنیم."
دیدگاه شما