به گزارش نافع به نقل از رجا، وقتی خبر ساخت و تیزر انیمیشن «آتو» در خبرگزاری فارس منتشر شد استقبال خوبی از این انیمیشن صورت گرفت بهویژه آنکه معلوم شد این کار از کرمان تولید شده است؛ برای همین در این گفتوگو سعی کردیم به یکی از استعدادهای شکوفای عرصه انیمیشن انقلاب سر بزنیم و پای سخن آنها بنشینم.
فرهاد امینزاده مدیرعامل شرکت «فراسوی ابعاد» و تهیهکننده انیمیشن «آتو» در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی فارس، درباره شرکت متبوعش گفت: مکان اصلی شرکت «فراسوی ابعاد» کرمان است که ما زیر مجموعه جایی به نام «خانه انیمیشن» هستیم که هنوز هم تابلوی شرکت را که ببینید نوشته «شرکت فراسوی ابعاد؛ خانه انیمیشن».
* آغاز به کار یک شرکت انیمیشنسازی از مسجد
وی افزود: خانه انیمیشن از سال 83 ـ 84 فعالیت رسمیاش از پایگاه بسیج مسجدالرضا(ع) آغاز شد و یکی از انسانهای نیک روزگار یعنی «حمید نخعی» که جانباز و آزاده هستند و حدود 8 تا 10 سال اسیر عراق بودند پایهگذار خانه انیمیشن بودند و این خانه انیمیشن مکان و جایی بود که بچههایی که به انیمیشن علاقه دارند مامن و ماوایی داشته باشند.
امینزاده با بیان اینکه شرکت «فراسوی ابعاد» در سال 87 ـ 88 از میان بچههای قدیم و جدید خانه انیمیشن تاسیس شد، تصریح کرد: هدف این بود که بچههایی که در خانه انیمیشن آموزش میبینند، محل درآمدی هم داشته باشند تا بتوانند روی پای خودشان بایستند چرا که تا قبل از آن هزینههایش توسط آقای نخعی تامین میشد.
وی درباره آثار انجام شده توسط این شرکت، گفت: پروژههای انجام شده زیاد هستند؛ بعضی از آنها کارگاهی بودند و برخی تبلیغاتی بودند و علاوه بر این، کارهایی مثل سارا کوچولو و جشن مداد رنگیها درباره حجاب و عفاف را برای معاونت اجتماعی استانداری کرمان داشتیم؛ دو کار برای مرکز حفظ و نشر آثار دفاع مقدس داشتیم و در مورد یکی از شهدا به نام حاج مهدی طیاری و کاری درباره فضای گلزار شهدای کرمان داشتیم و نخستین کاری که چند قسمتی و طولانیتر از بقیه بود پروژه «آتو» بود.
* داستان «آتو» داستان 4 رهبر غربی است که میخواهند جهان را نجات دهند
امینزاده درباره نحوه شکلگیری انیمیشن «آتو» گفت: سازمان هنری و رسانهای اوج که گروههای هنری را رصد میکردند در کرمان به ما رسیدند و سیستمهای حمایتی داشتند و ما به آنها پیشنهاد کردیم میتوانیم کاری خوب در سطح جهانی به آنها ارائه کنیم.
وی افزود: آنها قبول کردند و قرار شد یک قسمت کار کنیم و بعد از موفقیت آن را به صورت کامل انجام دهیم لذا یکی از طرحهای خودمان را به اسم «آتو» به دوستان ارائه دادیم که تم اصلی این هست که 4 رهبر غربی، 3 رئیس جمهور و یک نخست وزیر از آمریکا، اسرائیل، فرانسه و انگلیس میخواهند دنیا را نجات دهند و هر کدام نیروی مخصوص آن کشور را معرفی میکنند.
امینزاده ادامه داد: داستان این انیمیشن از این قرار است که این 4 رهبر با توجه به سربازان و توانی که دارند گروهی تشکیل میدهند به نام «ATO» که این اسم هم به معنای آتو داشتن و آتو گرفتن است هم اسم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که «N» اول آن افتاده است و این گروه به قول معروف در ماموریتهای خود گند میزند.
* میتوانیم در فاصله 20 روز یک انیمیشن طنز سیاسی درباره مسایل روز دنیا بسازیم
وی به نکات و خاصیتهای این طرح و ایده اشاره و تصریح کرد: خاصیت این طرح این است که چه در سطح دیپلماسی و چه در سطح نظامی اگر بخواهیم مسالهای را نشان بدهیم، میتوانیم در این کار ارائه دهیم مثلاً در آتوی 2 مساله بیپولی قشر ضعیف جامعه را توانستیم با این سربازها نشان بدهیم و در آتوی 4 یا 5 است که در سطح کلان روسای جمهور با مشکل اقتصادی مواجه هستند.
وی افزود: مثلاً درباره ایرانهراسی و درباره پهپادی که جمهوری اسلامی شکار کرد، قسمتی را کار کردیم، درباره بحران اقتصادی اروپا و بیبیسی و همچنین درباره 2012 و نوستر آداموس داریم و درباره سوریه نیز قسمتهایی داریم لذا خاصیت این طرح ما این است که میتوانیم به فاصله 20 روز تا یک ماه یک انیمیشن طنز سیاسی درباره مسایل روز دنیا بسازیم یعنی به نوعی این انیمیشن ما استراتژیک هم هست.
* «شرکت فراسوی ابعاد» سنگر جنگ نرم است/سعی میکنیم که تا حد امکان این سنگر سقوط نکند
سوال بعدی این گفتوگو مهمترین نکتهای بود که خوانندگان خبرگزاری فارس در هنگام اعلام خبر تولید انیمیشن «آتو» درباره نگرانی از افت کیفیت جریان انیمیشنسازی بیان کرده بود که امینزاده گفت: این یک چیز واقعی است؛ یعنی اینکه برخی بعد از یک مدت که آرمانهایشان را دنبال کردند، خسته شدند امری واقعی و طبیعی است و در اکثر گروههای که شکل گرفتند و سیر نزولی پیدا کردند و بعد منحل شدند، این امر را دارید میبینید.
وی در عین حال افزود: بحث کار ما این است که واقعاً به دنبال آرمانهای انقلاب اسلامی بودیم و هنوز هم به فضل الهی در این مسیر هستیم؛ همیشه بحث ما با بچهها این بوده و آنها هم درک کردهاند که «شرکت فراسوی ابعاد» سنگر جنگ نرم است که باید آن را نگه داریم و برای نگهداشتن آن بحث مالی و امکانات و تجهیزات هست و باید شرکت ما دیده شود.
امینزاده ادامه داد: کاری که ما انجام دادیم به لحاظ کیفی چیزی نیست که قرار باشد یک فرد متخصص آنچنانی تشخیص بدهد که این کار کیفیت بالایی دارد؛ تنها یک دقت ساده این امر را نشان میدهد و بچهها به عنوان از سر بازکردن، کار نمیکنند و این کار «آتو» شاید یک بخش کارشان بحث کارمندی بود اما بخش زیادی از کارشان ایدهشان و عقیدهشان است و اینکه سنگری که دارند را حفظ کنند البته شما قبول کنید که بچههای سپاه و بسیج وقتی اوایل جنگ سلاح و مهمات به آنها نمیرسید طبیعی بود که سنگرشان سقوط کند ولی ما سعی میکنیم که تا حد امکان این سنگر سقوط نکند.
تهیهکننده انیمیشن «آتو» مسئله دیگر را اینگونه توضیح داد: در جامعه ما انیمیشن به چشم یک شغل و یک منبع درآمد دیده نمیشود؛ دلیلش هم این است که افرادی که در این زمینه کار میکنند وقعی به آنها نهاده نمیشود.
وی افزود: من یک خاطره دارم همیشه تعریف میکنم؛ یک بار یکی آدم پولداری از ما پرسید شما چکار میکنید گفتم ما کارتون برای بچهها میسازیم گفت اتفاقا ما یخچالسازی داریم این کارتونها دانهای چنده؟!!؛ لذا تا بخواهید جایگاه انیمیشن را نشان بدهید ید طولایی دارد اما فعلا ما دوام آوردیم و سعی میکنیم کیفیت خودمان را به صعود برسانیم.
* با انیمیشن میتوانیم تغییر فرهنگ بچههای ما که توسط غرب دنبال میشود را برعکس کنیم
وی درباره انتظار موجود از مسئولان در عرصه انیمیشن انقلاب، گفت: مسئولان ما را ببینند کافی است؛ اینکه بدانند کاری با کیفیت ساخته شده اگر با کیفیت ادامه پیدا کند به نفع خودشان و به نفع بچهها و نوههایشان هست.
امینزاده افزود: اگر امکاناتش باشد ما میتوانیم یک کاراکتر ایرانی برای روی جلد دفترها و کیف بچههای ایرانی داشته باشیم که قهرمانهای آنها یک قهرمان مسلمان باشد لذا اگر این مسیر ادامه پیدا کند میتوانیم در دراز مدت روی این امر حساب کنیم.
وی با اشاره به نمایشگاه لوازمالتحریر در تهران، ادامه داد: تنها یک غرفه با کاراکترهای «شکرستان» در میان این غرفهها بود اما انیمیشن میتواند تغییر فرهنگ بچههای ما که توسط غرب دنبال میشود را برعکس کند و آن را به کشورهای اطراف که فرهنگشان ما با همراهی دارد، ارسال کنیم و در دراز مدت فرهنگمان را به غرب معرفی کنیم.
تهیهکننده انیمیشن «آتو» با بیان اینکه انیمیشن یک ابزار قدرتمند و یک کالای جهانی است، تصریح کرد: اگر بچههای شما این انیمیشن را دوست دارد و میبیند؛ مسلما یک چینی، یک هندی و یک آمریکایی هم انیمیشن را دوست دارند و میبینند وقتی از لحاظ کیفی جایگاه خوبی داشته باشد میتوانید فرهنگتان را ارائه بدهید و منتشر کنید و علاوه بر اشاعه فرهنگ درآمدزایی و ارزآوری هم دارد و ما معتقدیم که میتوانیم از ظرفیتهای این امر استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت «فراسوی ابعاد» در بخش دیگری از این گفتوگو درباره امکانات تکنیکی در عرصه انیمیشنسازی در ایران و احتیاجهای گروههای کوچک در این عرصه گفت: در عرصه انیمیشن ما خیلی جوان هستیم هرچند حدود 40 تا 50 سال پیش انیمیشن وارد ایران شد اما ابزارها و نرمافزارها و نرمافزارهایی که ما با آنها کار میکنیم و سخت افزارها در حدی که جواب کارهای ما را بدهد هست.
وی افزود: نرمافزارهایی که ما در ایران با آنها کار میکنیم در خارج 5 هزار دلار قیمت دارد اما در ایران به لطف نبود قانون کپیرایت شما یک دیویدی را به ارزش 4 تا 5 هزار تومان میخرید که اکثراً همین را هم نمیدهند و این امر یعنی تسهیل کار در ابتدا و به لحاظ سختافزار شاید کالاها قیمت گران باشد اما میشود کار را جلو برد لذا اگر همین حد را بشناسیم شاید نیازی به خارج نداشته باشیم.
امینزاده با اعلام این خبر که امیدواریم یا در کرمان و یا تهران از این انیمیشن رونمایی شود، نکته آخر خود را اینگونه بیان کرد: مهم این است که بدانیم از شهرستان کرمان که از مناطق محروم هست کاری انجام شده که حداقل مخاطب آن را پسندیده و کسی فکر نمیکرد این کار از کرمان صورت پذیرد.
وی افزود: مسلما این کار بدون کارگردانی عباس عسکری، طراحی محمد مظفری، انیماتوری مجتبی خیری، سبحان خلیل یزدی و مسلم ایرانمنش و دینامیک و اِنکلود فرزاد شکفته و همچنین لیاوت و لوکشین فرشاد امینزاده مدلسازی علی متصدی و مدیریت پروژه توسط محمدحسین صادقی ممکن نبود.
دیدگاه شما