وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 19 شهريور 1393 ساعت 11:27   |   کد مطلب: 9396
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: معدن جزء انفال و ذخایر ملی کشور به شمار می‎رود، اما متأسفانه سال‌هاست که سود آن به جیب یک یا چند نفر می‌رود.

ابراهیم کارخانه با اشاره به برداشت های غیر مجاز از معادن استان توسط این افراد ابراز کرد: متأسفانه در مواردی نیز، این گونه تخلفات پشتیبانان بزرگی دارند که باید فکری به حال این قضیه شود.

وی با بیان اینکه معادن شناخته شده کشور 67 میلیارد تن است که سهم استان همدان 1.7 میلیارد تن ارزیابی شده، گفت: از 65 گونه معدنی که در کشور وجود دارد در مجموع 26 گونه معدنی در همدان شناخته شده که حدود 150 پروانه بهره برداری برای آنها صادر شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 17 مورد از این پروانه‌ها مربوط به معادن سیلیس است، تأکید کرد: معادن سیلیس همدان از درجه خلوص 98 تا 99 درصدی برخوردار است که این امر مزیت بزرگی برای استان به شمار می رود.

وی با تأکید بر اینکه باید از این مزیت فوق العاده به نفع استان بهره گرفت، گفت: متأسفانه به جز دو مورد جزئی، معادن استان و در رأس آن، معدن سیلیس به صورت دانه بندی و خام از استان به دیگر نقاط کشور و یا خارج از آن صادر می شوند.

کارخانه افزود: این روند سبب شده ارزش افزوده بالایی که در فرآوری معدن ایجاد می شود متوجه استان های دیگر شده و استان همدان با وجود برخورداری از معادن غنی، از این امکان محروم باشد.

وی به صورت نمونه به وضعیت قیمتی خام فروشی و فراوری سیلیس و مقایسه این دو پرداخت و گفت: هر یک تن سیلیس دانه بندی شده متوسط که برای صنعت بلور از آن استفاده می شود معادل 170 هزار تومان است در حالی که فرآوری آن به منظور تبدیل به بلور، حتی با کیفیت معمولی، 7 میلیون تومان آورده برای استان دارد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: تبدیل سیلیس به کریستال عامل افزایش صدها برابری قیمت آن است و اگر در صنایع اپتیک مورد استفاده قرار گیرد قیمت آن هزاران برابر افزایش می یابد.

وی با تأکید بر اینکه باید صنایع فرآوری معدن در استان ایجاد شود، خواستار سرمایه گذاری در این زمینه شد و ابراز کرد: باید سرمایه‌داران را به صورت هدفمند به سمت این مزیت سوق داده و بر روی ایجاد صنعت فرآوری در استان متمرکز شویم.

کارخانه با بیان اینکه درصد فرآوری معدن در استان همدان چیزی در حدود صفر است، تصریح کرد: میانگین ارزش افزوده معدن در کشور 16.9 درصد بوده، در حالی که میانگین ارزش افزوده آن در همدان سه دهم درصد است.

وی ایجاد صنایع فراوری معادن در استان همدان را صنعتی پایدار و ریشه در مزیت های منطقه ای استان دانست و گفت: باید این مهم از سوی مسئولان امر مورد توجه ویژه قرار گیرد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما