وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 20 مرداد 1393 ساعت 10:38   |   کد مطلب: 8868
 ۲۷۰۰ نفر از حمام تاریخی سرابی بازدید کردند
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان گفت: از ابتدای سال تاکنون 2 هزار و 700 نفر از حمام تاریخی سرابی بازدید کردند.

میثم الوندی با اشاره به در حال اجرا شدن طرح تابستانی در تویسرکان، اظهار کرد: بیشترین بازدیدهای مسافران و گردشگران مربوط به بازدید از حمام تاریخی سرابی با دو هزار و ۷۰۰ نفر بازدید است.

وی افزود: از کارونسرای شاه عباسی فرسفج دو هزار نفر، آرامگاه میررضی آرتیمانی، ۳۸۲ نفر و موزه تاریخ و فرهنگ ۷۰۰ نفر بازدید کردند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان از تشکیل اکیپ گردشگری، توزیع نقشه‌های مناطق گردشگری و کنترل و نظارت بر عرضه مواد غذایی را از عمده فعالیت های این نهاد در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران عنوان کرد.

حمام سراب تویسرکان در گذشته به عنوان حمام عمومی مورد استفاده مردم منطقه سرابی تویسرکان بوده است.موزه مردم‌شناسی (حمام تاریخی سرابی) تویسرکان ۱۸ بهمن سال ۸۷ با شماره ۲۵۱۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.حمام تاریخی سرابی به همت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان در سال ۹۰ مرمت و بازسازی شد.

بنای تاریخی حمام سرابی به منظور توسعه گردشگری صنعتی و و بهینه از این ظرفیت بالای بنا با کاربری موزه و سفره‌خانه در سال ۹۱ به بهره برداری رسید.این اثر متعلق به دوره قاجاریه با مساحت ۵۵۰ مترمربع و زیربنای ۴۸۰ مترمربع و ارتفاع متوسط سه متری از سطح زمین، مصالحی نظیر سنگ، آجر، آهک، ملات و ساروج در ساخت این بنا به کار رفته است.

در حال حاضر کتیبه آهکی این بنا در موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان، خانه مسعودی نگهداری می‌شود. در این کتیبه آمده است.این خانه به همت اهل قریه به سنه ۱۳۰۳ هجری قمری ساخته شده است.

این حمام برابر اصول و قاعده از دو بخش اصلی گرمخانه و یا حمام گرم و سردخانه یا حمام سرد تشکیل شده است؛ در بخش گرمخانه گنبدی مدور دیده می‌شود که در زیر آن چهار دهانه طاق به سبک رومی و حوض آبی از جنس سنگ گرانیت در میانه این بخش احداث شده است.

 

1 2

دیدگاه شما