وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 15 تير 1393 ساعت 13:48   |   کد مطلب: 8179
کشت بوته مادر پرلت فرانسوی انگور در تاکستان های همدان
مسئول ایستگاه تحقیقات انگور ملایر گفت: کشت رقم جدید انگور با نام پرلت فرانسوی در تاکستان های این استان موجب رشد اقتصادی باغداران این استان می شود.

" علیرضا براتی جورابی" اظهار کرد: این رقم انگور با توجه به اینکه زودرس است زمانی به بازار عرضه می شود که هنوز رقم های دیگر انگور نرسیده اند.

وی افزود: برداشت این رقم انگور 50 روز از سایر ارقام دیگر انگور انجام می شود در نتیجه می تواند شرایط اقتصادی خوبی را برای باغدار فراهم کند.

براتی جورابی تصریح کرد: رقم پرلت انگور در منطقه ملایر در سیستم کشت خزنده در بافت شنی و رسی کشت می شود و در نیمه نخست مردادماه محصول می دهد.

وی اضافه کرد: هر ساله بارش ها و سرمای پاییزه خسارت های زیادی به باغداران استان وارد می کند که رقم جدید انگور قبل از فصل پاییز قابل برداشت است و از خطر این خسارات در امان می ماند.

مسئول ایستگاه تحقیقات انگور ملایر ادامه داد: هرچه بافت خاک سبک تر باشد خاصیت زودرسی این محصول افزایش می یابد همچنین عملکرد بالایی دارد.

وی اضافه کرد: میانگین عملکرد باغ های انگور استان 22 تن است و در رقم جدید انگور تا 25 تن نیز افزایش می یابد.

براتی جورابی خاطرنشان کرد: 105 بوته مادر رقم پرلت فرانسوی انگور در این ایستگاه تحقیقات وجود دارد که تکثیر شده و در شرایط مزرعه با سیستم کشت خزنده توسعه می یابد.

به گفته مسئول ایستگاه تحقیقات انگور ملایر، استان همدان با 21 هزار و 100 هکتار باغ انگور و تولید سالانه 325 هزار تن از این محصول از قطب های تولید انگور کشور است. همچنین شهرستان ملایر نیز با 10 هزار و 200 هکتار باغ و شهرستان رزن با دو هزار و 730 هکتار باغ رتبه های اول و دوم استان همدان در زمینه باغ های انگور را دارند.

منبع:ایسنا

دیدگاه شما