وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 3 مهر 1403 ساعت 12:13   |   کد مطلب: 43622
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: چهار هزار و ۲۳۵ سالمند این استان از خدمات مستمر و غیرمستمر این سازمان بهره مند هستند.

به گزارش نافع، محمد قادری احسانپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این سازمان تعداد ۲ هزار و ۵۱۳ سالمند زن و هزار و ۷۲۲ سالمند مرد را زیرپوشش قرار داده است اظهار کرد: خدمات مستمر و غیرمستمر این سازمان شامل حق پرستاری، مستمری و توزیع لوازم توانبخشی است.

وی ادامه داد: ۶۰۰ سالمند این استان در مراکز روزانه، شبانه روزی، خانه کوچک میان راهی و طرح توانمندسازی از خدمات ویژه بهزیستی بهره مند هستند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: سه مرکز روزانه سالمندان در شهرهای همدان (۲ مرکز) و بهار فعال است که تعداد سالمندان مقیم این مراکز نیز ۲۸۰ نفر هستند و ۱۸۰ نفر در طرح های توانمند سازی سالمندان از ما خدمت می گیرند.

قادری احسانپور افزود: در این مراکز خدمات مختلف پزشکی، توانبخشی، پرستاری و طرح های توانمندسازی با هدف افزایش توانمندی و مشارکت فرد سالمند در جامعه و برنامه های فرهنگی اجتماعی اجرا می شود.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت مراکز روزانه سالمندی فقط نگهداری نیست و نگهداری در مراکز شبانه‌روزی اتفاق می‌افتد گفت: در این مراکز به ارتقای توانمندی‌های سالمندان توجه می شود، در واقع سالمندان بهره‌مند از خدمات این مراکز، آن دسته از سالمندانی هستند که خانواده آنها به دلیل مشغله محدودیت هایی برای نگهداری و مراقبت از سالمند در منزل دارند یا سالمند به دلیل کهولت سن یا به علت بیماری های مختلف با محدودیت‌هایی مواجه است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان اظهار کرد: هم اکنون ۳۲۰ سالمند در چهار مرکز شبانه‌روزی سالمندان در همدان (۲ مرکز)، ملایر و سامن نگهداری می‌شوند.

قادری احسانپور افزود: در مراکز شبانه روزی سالمندان مراقبت‌های پرستاری، پزشکی، روانپزشکی، مراقبت‌های تخصصی دوره ای، خدمات توانبخشی، فیزیوتراپی برحسب نیاز هر سالمند، کاردرمانی، گفتار درمانی، تربیت بدنی، ورزش، کلاسهای روانشناسی و دریافت داروهای مورد نیاز ارایه می شود.

وی ادامه داد: کارشناس تغذیه در مراکز شبانه روزی براساس وضعیت جسمی هر سالمند و مشکلات خاص وی رژیم غذایی خاص تعریف می‌کند و برحسب نیاز یا هفته ای ۲ بار استحمام دارند و یک مراقب از هر ۶ سالمند نگهداری می کند.

[بهره مندی بیش از چهار هزار سالمند همدانی از خدمات مستمر بهزیستی]

افزایش ۴۰ درصدی حق پرستاری و مستمری از ماه آینده

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی مبلغ حق پرستاری و مستمری از ماه آینده اظهار کرد: خدمات مستمر مالی شامل حق پرستاری به سالمندان حداقل ۲۱ میلیون ریال است که از ماه آینده ۴۰ درصد افزایش می‌یابد و مبلغ مستمری نیز براساس بعد خانوار از مبلغ ۱۳ میلیون ریال آغاز می‌شود و افزایش ۴۰ درصدی آن از ماه آینده پیش بینی شده است.

قادری احسانپور افزود: پرداخت هزینه های درمان، لوازم توانبخشی، خدمات مستمر در مراکز شبانه روزی و برنامه های آموزشی، تفریحی، فرهنگی و ورزشی از خدمات ارایه شده به سالمندان است.

وی، مهمترین رویکرد سازمان بهزیستی را تکریم سالمندان در خانواده ها برشمرد و اظهار کرد: طی برنامه ای آموزشی فراگیر باید تا آنجایی که در توان داریم مسائل پیشگیری از معلولیت و ناتوانی سالمندان را به عقب بندازیم و آنها را از سرای سالمندان که برای آنها خیلی حس ناخوشایندی دارد، دور کنیم.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان سن سالمندی را به سه گروه تقسیم کرد و گفت: سالمندان میانسال ۶۰ تا ۷۵ سال که بهزیستی بیشتر بر ارتقا توانبخشی آنها برای پیشگیری از معلولیت و کار افتادگی تمرکز دارد، سالمندان میانه ۷۵ به بالا و سالمندان پیر ۹۰ سال به بالا که بیشترین مراقبت ها را نیاز دارند، تقسیم بندی شده که برحسب سن خدمات به آنها ارایه می شود.

ضرورت مناسب سازی معابر

قادری احسانپور با تاکید بر ضرورت مناسب سازی اماکن عمومی، دولتی، اداره ها، سازمان ها، بوستان ها و مکان های تفریحی اظهار کرد: علاوه بر گروه معلولان گروه سالمندان نیاز به مناسب سازی دارند که متاسفانه در این خصوص در برخی از اماکن غفلت می شود.

وی افزود: اینک جامعه به سمت سالمندی می رود باید مناسب سازی را در همه اماکن حتی بخش خصوصی رعایت کنیم چرا که سالمندان با کوچک ترین مشکل در مناسب سازی با چالش جدی مواجه خواهند شد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان افزود: علاوه بر مراکز دولتی و سازمان ها باید مطب های پزشکان، آزمایشگاه ها، داروخانه ها، فروشگاه های بزرگ، سایر مراکز بهداشتی و درمانی و هر گونه مراکز دریافت خدمت حتی رفاهی باید از مناسب سازی برخوردار تا حضور سالمند در جامعه به راحتی امکان پذیر باشد.

قادری احسانپور از شهرداری ها، دستگاه های مسوول و بخش خصوصی خواست با توجه به اینک گروه زیادی از جمعیت را سالمندان، معلولان، جانبازان، مادران باردار و مادران دارای کودک تشکیل می دهند نیازمند مناسب سازی معابر هستند که باید به این مهم توجه جدی کنند.

وی ادامه داد: سیاست های سازمان بهزیستی نگهداری سالمندان در مراکز کوچک با ظرفیت محدود است و تلاش می شود که نگهداری این افراد در مراکز کوچک در اولویت قرار گیرد زیرا شرایط روحی و روانی در چنین خانه هایی، از مراکز پرجمعیت مطلوب تر است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان افزود: امروزه مساله سلامت سالمندان و مراقبت از آنها در منزل و مراکز نگهداری سالمندان، یک امر جدی تلقی شده و رفع نیازهای این قشر از جامعه مورد توجه نهادهای حمایتی به ویژه بهزیستی قرار گرفته است و در این گروه از خدمات این طرح بهره مند هستند.

قادری احسانپور با بیان اینکه ۲ خانه‌ کوچک حمایتی سالمندان با ظرفیت ۱۰ نفر در همدان فعال است یادآور شد: خانه حمایتی توانبخشی مراقبتی سالمندان نوعی محل اقامت است که برای افراد سالمند (حداکثر ۱۰ نفر)، امکاناتی مانند اتاق، وعده های غذایی، خدمات لباسشویی، نظافت و رسیدگی منزل را فراهم می آورد و اینگونه تسهیلات اقامتی دارای شرایطی مشابه محیط خانه بوده و به ساکنان آن امکان برخورداری از تعاملات اجتماعی را می دهد.

وی با اشاره به طرح خدمت در منزل یا ویزیت در منزل برای سالمندان بسترگرا افزود: تیمی شامل پزشک، روانشناس و مددکار اجتماعی، هر ماه برای ارائه خدمات توانبخشی به منزل سالمندان خاص زیر پوشش می‌روند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان افزود: نرخ سالمندی استان از میانگین کشوری بالاتر هست و همدان چهارمین استان سالمند کشور است.معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان افزود: نرخ سالمندی استان از میانگین کشوری بالاتر هست و همدان چهارمین استان سالمند کشور است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای خبر/

دیدگاه شما