وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 29 آذر 1402 ساعت 11:28   |   کد مطلب: 43439
سالانه بیش از 50 هزار تن کشمش در ملایر تولید می‌شود و یک پنجم کل صادرات استان همدان مربوط به کشمش است که تعهدات ارزی مهم‌ترین چالش صادارت این محصول است.

به گزارش نافع، انگور ملایر یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی دیار کریم‌خان است که تولید آن در دنیا زبانزد است و انگور ملایر در سازمان فائو به ثبت جهانی رسیده است.

ملایر به‌عنوان شهر جهانی انگور شناخته می‌شود که و محصولات فراوری‌های این طلای زرین نقشی بسزا دز اقتصاد شهرستان ملایر دارد و یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های انگور شهرستان ملایر کشمش است که به روش‌های مختلفی خشک می‌شود و در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

پر بیراه نیست اگر بگوییم کشمش ملایر مهم‌ترین کالای صادراتی استان همدان است که نقشی مهم در ارزآوری و صادرات دیار هگمتانه دارد.

تعهدات ارزی چالش بزرگ صادرات کشمش ملایر است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و رئیس انجمن صادرکنندگان کشمش استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت صادرات کشمش ملایر اظهار کرد: کشمش مهم‌ترین کالای صادراتی استان همدان است که بخش زیادی از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

منوچهر رضایی با بیان اینکه اقلیم شهرستان ملایر باعث شده انگورهای مرغوبی در شهرستان تولید شود، تصریح کرد: از سال‌های گذشته تا کنون ملایر توانسته در بازارهای هدف به‌خوبی صادرات داشته باشد.

وی با اشاره به برخی از حمایت‌های دولت در صادرات کشمش ملایر تصریح کرد: دولت از گذشته بر این نظر بوده که صادرات این محصول توسعه و رونق دهد و در مقطعی نیز جهش تولید و صادرات داشته‌ایم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی تصمیمات دولت از سال ۱۳۹۷ و تاثیر آن بر روی صادرات عنوان کرد: تصمیمات دولت در آن مقطع باعث ایجاد چالش های فراوانی برای صادرات کالاهای مختلف از جمله کشمش ایجاد کرد که پیگیر آن هستیم.

وی گفت: پیمان‌سپاری ارزی تصمیم دولت در حوزه صادرات بود که مشکلات متعددی ایجاد کرد و پیگیر آن از طریق اتاق بازرگانی ایران و رده‌های مختلفی مدیریتی از وزارت صنعت معدن تجارت و مجلس شورای اسلامی گرفته تا و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها پیگیر حل این مشکل هستیم.

رضایی گفت: وجود تعهد ارزی مهم‌ترین مشکل امروز صادرات کشمش است و باتوجه‌به که این محصول از کف بازار تهیه شده و با شرایط سخت تولید می‌شود و باتوجه‌به تحریم‌ها با شرایط سخت‌تر صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی توانسته‌اند با تلاش فراوان بر مشکلات غلبه و صادرات را انجام دهند و مشتریان بین‌المللی و بازارهای هدف اما موضوع تعهد ارزی یک چالش جدی است.

* باید به زیرساخت‌های تولید توجه ویژه شود

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: انتظار و خواهش ما از دولت این است که یک تصمیم جدی بگیرد و این موضوع را برای کل صادرات به‌ویژه صادرات محصولات بخش کشاورزی حل کند.

وی بیان کرد: عمده محصولات بخش کشاورزی ملایر در بخش انگور است که ماحصل آن کشمش است و کارخانه‌های بسته‌بندی و واحدهای سبزه پاک کنی جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد ملایر دارند.

رضایی بیان کرد: اگر مسئله تعهد ارزی حل شود این امر نقش به سزایی در اقتصاد شهرستان دارد و واحدهای فراوری باتجربه و دانش که در واحدهای خود و با به‌روزرسانی خطوط تولید و بسته‌بندی انجام داده‌اند نقشی مهم در اشتغال شهرستان دارند.

وی گفت: امیدوارم که دولت باتدبیر یک‌بار برای همیشه مسئله تعهد ارزی را حل کند تا شاهد رونق هر چه بیشتر بخش فراوری کشاورزی در شهرستان و کشور باشیم.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران توجه به مسائل زیرساختی را از دیگر نیازهای تولید و صادرات کشمش از ملزومات مهم در این بخش دانست و گفت: برداشت محصول از مهم‌ترین مسائلی است که باید زیرساختی به آن توجه شود.

وی حمل نقل‌وانتقال محصل با کانتینرهای مخصوص در بنادر را از دیگر نیازهای زیرساختی دانست و گفت: بحث سیاست‌های انقباضی بانک‌ها یکی دیگر از چالش‌های جدی عرصه‌ تولید و صادرات است.

رضایی تأکید کرد: لازمه تولید و صادرات موردتوجه حمایت‌های دولتی در کنار توجه به زیرساخت‌ها در بخش خصوصی است در واقع بخش خصوصی و دولت با یک تعامل و حرکت در کنار یکدیگر می‌توانند رونق و توسعه صادرات را ایجاد کنند.

* سالانه ۵۰ هزار تن کشمش در ملایر تولید می‌شود

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان ملایر نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ۵۰ واحد بسته‌بندی کشمش در شهرستان ملایر فعالیت دارند.
وحید فارسی به انواع کشمش‌های تولیدی ملایر اشاره کرد و افزود: این واحدهای بسته‌بندی دو کشمش انگوری و تیزابی را بسته‌بندی می‌کنند و در سال ارزآوری خوبی دارند.

وی با اشاره مقاصد صادرات کشمش ملایر عنوان کرد: کشورهای منطقه، اروپایی، حوزه خلیج‌فارس و کشورهای آفریقایی مقاصد صادرات کشمش ملایر است.

* ۲۰ درصد کل صادرات استان کشمش است

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان ملایر با بیان اینکه ۲۰ درصد صادرات کشمش از گمرک استان و مابقس آن از سایر کمرک ها صادر می‌شود.

وی با اشاره تولید سالیانه ۵۰ هزار تن کشمش در ملایر عنوان کرد: متاسفانه امسال با توجه به سرمازدگی میزان تولید کاهش داشت.

فارسی با بیان اینکه صادرات کشمش ۹۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور دارد، تصریح کرد: ۲۰ درصد صادرات کل استان مربوط به کشمش ملایر است.

 صادرات غیرنفتی یکی از ارکان اصلی توسعه کشور است و باتوجه‌به ظرفیت‌های ویژه در مناطق مختلف کشور رفع مشکلات تولید و صادرات می‌تواند نقشی مهم در توسعه روزافزون کشور داشته باشد.

نقش همکاری دولت و بخش خصوصی در ارتقای صادرات و رفع مشکلات غیرقابل‌چشم‌پوشی است و همراهی این دو می‌تواند باعث بالارفتن جایگاه ایران در اقتصاد دنیا شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما