وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 23 آبان 1402 ساعت 10:56   |   کد مطلب: 43399
مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین از آغاز برداشت چغندرقند از مزارع شهرستان خبر داد و گفت: سطح زیرکشت چغندرقند فامنین ۴۰۰ هکتار با پیش‌بینی برداشت حدود ۲۵ هزار تن محصول است.

به گزارش نافع، منصور خزایی با اشاره به آغاز برداشت چغندرقند در شهرستان فامنین، اظهار کرد: سطح زیرکشت چغندرقند فامنین ۴۰۰ هکتار با پیش‌بینی برداشت حدود ۲۵ هزار تن محصول است.

وی با بیان اینکه تحویل این محصول از ابتدای آبان آغاز شده و تاکنون بیش از ۵۰۰۰ تن چغندرقند از مزارع این شهرستان با عملکرد متوسط ۶۰ تن برداشت و تحویل کارخانه قند شده است، افزود: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندرقند بهاره با عیار ۱۶ درصد، ۲۸ هزار ریال است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان همدان، خزایی یادآور شد: به ازای هر یک عیار افزایش قند محصول تحویلی ۲۱۵۰ ریال به مبلغ پایه اضافه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته به ازای هر تن چغندرقند تحویلی دو کیلوگرم شکر و ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک به عنوان جایزه تحویل کشاورزان می‌شود، گفت: چغندرقند به عنوان یکی از زراعت‌های مهم و استراتژیک کشور پراهمیت است.

خزایی خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته سطح کشت چغندرقند شهرستان ۴۵۰ هکتار بود که با برنامه‌ریزی مناسب و هماهنگی با دفتر چغندرکاری به علت رعایت الگوی کشت و کاهش سطح محصولات پرآب‌بر، عقد قرارداد امسال با توجه به ظرفیت شهرستان و برش اعلام شده در سطح ۴۰۰ هکتار منعقد شد به‌طوریکه شاهد کاهش ۱۱ درصدی سطح قرارداد بودیم.

وی با اشاره به اینکه عمده سطح زیرکشت چغندرقند حوزه عمل دفتر چغندرکاری شهرستان مربوط به شهرستان‌های رزن، کبودراهنگ، قهاوند، فامنین و بخشی از شهرستان بهار است، تصریح کرد: با مدیریت مطلوب دفتر چغندرکاری شهرستان تحویل راحت و روان محصول به کارخانه قند همدان انجام می‌گیرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین در ادامه هر نوع خرید و فروش محصول چغندرقند خارج از چرخه قانونی را ممنوع دانست و مطرح کرد: در صورت مشاهده تخلف، این مهم به نهادهای نظارتی معرفی و برخورد صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: با توجه به کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و رعایت الگوی کشت و مصرف بهینه آب خوشبختانه تمام سطوح زیرکشت چغندر شهرستان با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری بارانی آبیاری می‌شود همچنین در راستای افزایش بهره‌وری و کاهش بیشتر مصرف آب توصیه می‌شود بهره‌برداران از سیستم‌های آبیاری میکرو(تیپ) نیز بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما