وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 18 شهريور 1402 ساعت 12:59   |   کد مطلب: 43248
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه تالاب پیرسلمان در اسدآباد خشک شد گفت: باید استفاده از چاه‌های آب زیرزمینی اطراف تالاب مدیریت شود.

به گزارش نافع، مهدی صفی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به خشکی تالاب پیرسلمان اظهار کرد: خشکسالی و شرایط آب‌های زیر زمینی باعث شد چشمه‌های جوشان اطراف، از تالاب تغذیه کنند.

وی با بیان اینکه تبخیر آب نیز اثر مستقیم بر خشکی تالاب پیرسلمان گذاشته است گفت: این موضوع که استفاده بی‌رویه کشاورزان از آب تالاب باعث خشکی آن شده صحت ندارد چراکه آنها از سرریز تالاب برای آبیاری استفاده می‌کنند و نمی‌توانند از آب آن بهره‌برداری مستقیم داشته باشند.

 معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا تالاب پیرسلمان خشک شده و ماهی‌های داخل آن نیز تلف شد‌ه‌اند عنوان کرد: البته ماهی‌های تالاب طبیعی نیستند و متاسفانه به صورت غیرقانونی و غیررسمی در آن تخلیه می‌شوند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست همدان با بیان اینکه در حال حاضر باید منتظر بارش‌های فصل پاییز و زمستان بود تا اتفاق خوبی در خصوص سفره‌های آب زیرزمینی بیافتد و تالاب به آبدار شدن برگردد عنوان کرد: در خشکی تالاب پیرسلمان کم‌کاری خاصی نبوده اما اصولا برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی می‌تواند روی خشکی چشمه‌های جوشان در ایجاد تالار موثر باشد و باقی مسائل به شرایط اقلیمی برمی‌گردد.

 وی خاطرنشان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که چاه‌های آب زیرزمینی در حاشیه تالاب و اطراف آن بهینه مدیریت شود و میزان برداشت‌ها بررسی و در حدی باشد که پاسخگو باشد اما از یک طرف هم باید به شرایط بارش‌ها و خشکسالی پی‌در پی بنگریم که طبیعتا وجود دارد.

پایان پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما