وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 16 مرداد 1402 ساعت 08:58   |   کد مطلب: 43134
برداشت محصولات صیفی ازجمله گوجه‌فرنگی در شهرستان نهاوند آغازشده ولی افزایش تولید کام کشاورزان را شیرین نکرده و آن‌ها از مسئولان برای حل مشکلات و قیمت پایین محصول درخواست کمک دارند.

به گزارش نافع، برداشت محصولات صیفی و به‌خصوص گوجه‌فرنگی در شهرستان نهاوند آغازشده است.

 
 
با توجه به شرایط آب و هوایی نهاوند کیفیت محصول امسال بسیار مناسب و تولید نیز بیشتر شده است ولی این افزایش کیفیت و کمیت تولید کام کشاورزان را شیرین نکرده است و آن‌ها مشکلاتی دارند.
 
 
در شهرستان نهاوند که بیشتری مزارع کاشت صیفی در استان را دارد کشاورزان زحمتکش بخش و شهر گیان نهاوند سهم اصلی و عمده تولید این محصول را نه‌تنها در استان که در غرب کشور دارند.
 
 
به علت قیمت پایین گوجه‌فرنگی و عدم انجام اقدام عملی توسط مسئولین برای حل این مشکل صیفی‌کاران گیانی در سال جاری برای تأمین هزینه‌های کاشت و کسب درآمد به مشکلات عدیده‌ای برخورده‌اند.
 
 
این کشاورزان این روزها چشم‌انتظار حمایت مسئولان هستند و با توجه به شرایط تولید و نگهداری گوجه که خیلی زود از بین می‌رود درخواست حل مشکلات رادارند و برای حل مشکل افت شدید قیمت گوجه نیازمند حمایت هستند.
 
 
این روزها صدها کارگر در نهاوند مشغول کار هستند تا محصولی باکیفیت تحویل مردم دهند ولی هزینه‌های بالا و قیمت بسیار پایین مشکلاتی برای کشاورزان گیانی ایجاد کرده است.
 
 
قیمت پایین، هزینه‌های بالا و عدم صادرات مهم‌ترین مشکل صیفی‌کاران
 
 
میلاد کیانی کشاورز اهل گیان نهاوند در این خصوص می‌گوید؛ اگرچه وضع تولید محصول خوب است ولی واقعاً هزینه‌های تولید بسیار بالا است و با این قیمت پایین، تولید برای ما زیان ده شده است.
 
 
وی ادامه می‌دهد: شهر گیان اکثریت به شغل کشاورزی و صیفی‌کاری مشغول هستند و عمده محصول غرب کشور و استان را تولید می‌کنند ولی واقعاً با این هزینه سنگین نمی‌شود تولید کرد.
 
 
کیانی می‌افزاید: من ۶ هکتار صیفی کاشته‌ام و کیفیت محصول را هم می‌بینید ولی بااین‌وجود بازهم در بازار مشتری نداریم.
 
 
 
 
 
 
وی گفت: هر کیلو گوجه را ۳۸۰۰ تومان به ما اعلام کردند برای کارخانه رب که اصلاً با این شرایط زیان ده می‌شویم و خرج و دخل جور درنمی‌آید.
 
 
علی کیانی دیگر صیفی‌کار هم به ما گفت: درخواست داریم از مسئولان که به این قضیه ورود کنند چون هر هکتار ۴۰۰ میلیون هزینه دارد.
 
 
وی اظهار داشت: با این شرایط قطعاً سال آینده به قشر بیکاران اضافه می‌شود چون اهالی این منطقه شغل اصلی‌شان صیفی‌کاری است.
 
 
کیانی افزود: از دولت و مجلس درخواست داریم تا این محصول را صادر کنند تا کشاورزان بیشتر از این خسارت نبینند. وی گفت: هزینه‌های کارگری، اجاره زمین، سم و کود، نهاده‌ها، سبد، آماده‌سازی زمین، نگهداری، برداشت، حمل‌ونقل و دیگر هزینه‌ها بسیار بالا است و کشاورزان نیازمند حمایت هستند.
 
 
علی مروت امیری رئیس جهاد کشاورزی نهاوند نیز گفت: امسال ۵۰۰ هکتار توسط کشاورزان نهاوندی و عمدتاً گیانی به کاش صیفی‌کاری اختصاص‌یافته و پیش‌بینی می‌شود ۱۰ هزار تن گوجه برداشت می‌شود.
 
 
وی ادامه داد: با اکبری رئیس سازمان تعاون استان تماس داشته و مشکلات را اعلام کردیم و قرار شد در جلسه‌ای در همدان راهکاری پیدا کنند.
 
 
امیری افزود: امیدواریم مشکلات این عزیزان حل شود و نسبت به خرید این محصول توسط تعاون روستایی اقدام شود. نبود صنایع تبدیلی بزرگ‌ترین مشکل کشاورزی شهرستان باوجوداینکه سالانه هزاران تن انواع محصولات زراعی و باغی در نهاوند تولید می‌شود ولی متأسفانه خام فروشی بلای جان کشاورزان نهاوند شده است.
 
 
بیشترین محصولات صیفی استان در نهاوند و بخش گیان تولید می‌شود ولی سود آن به جیب دلالان رفته و کشاورزان عملاً سودی از این کسب‌وکار نمی‌برند.
 
 
باوجود داشتن پتانسیل‌های بالقوه تولید گوجه و خیار توسط کشاورزان نهاوند ولی کارخانه یا کارگاه فرآوری این محصولات در شهرستان ایجاد نشده است.
 
 
در بخش گیان که قطب تولید گوجه‌فرنگی است یک کارخانه رب وجود ندارد که در این شرایط به داد کشاورزان برسد و ایجاد این کارخانه‌ها مطالبه شهروندان است.
 
 
صیفی‌کاران گیانی چشم‌انتظار حمایت عملی مسئولان
 

همچنین صیفی‌کاران شهر گیان با امضای طوماری از مسئولان درخواست رسیدگی فوری به این وضعیت رادارند. آن‌ها اعلام کردند؛ ما مردم شهر گیان عمده گوجه نیاز کشور را تولید می‌کنیم و همین تولید باعث اشتغال هزاران نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم می‌شود که هم‌اکنون به علت پایین بودن قیمت این محصول برداشت آن به‌صرفه نیست و محصولات ما روی دستمان مانده و خریداری  ندارد که بتوانیم حاصل دست رنج  یک‌ساله خود را بفروش برسانیم.

 
ما اکنون متحمل ضرر و زیان بسیاری در این شرایط سخت اقتصادی و هزینه‌های زیاد تولید محصولات کشاورزی هستیم از شما مسئولان محترم شامل استاندار، نماینده، فرماندار و هرکسی که توان دارد درخواست داریم که با رایزنی و پیگیری بدون فوت وقت با مسئولان وزارتخانه کشاورزی  برای جلوگیری از ضرر و زیانی که به ما و خانواده‌هایمان وارد می‌شود راه‌حلی برای این مشکل بیندیشید.
 
 
 
 
شهر گیان به خاطر صیفی‌کاری بیشترین اشتغال‌زایی را در سطح استان همدان را دارد که روزانه هر صیفی‌کار گیانی ۲۰ الی ۲۵ نفر را مشغول به کار می‌کند که با توجه به قیمت فعلی گوجه‌فرنگی در پایان این زحمات و هزینه‌های هنگفت کشاورزی بی‌حاصل است.
 
 
به گزارش عصر همدان، امیدواریم راهکارهایی برای اقدامات عملی در این زمینه توسط نماینده شهرستان نهاوند در مجلس و دیگر مسئولان ارائه شود.
 
 
حال این سؤال مطرح است چرا مسئولین هیچ اقدامی برای حل این مشکل نمی‌کنند؟ و بعد از چندین ماه زحمت و تلاش شبانه‌روزی این کشاورزان زحمت‌کش باید این حاصل دسترنج کشاورزان باشد! کشاورزان جز زحمت‌کش‌ترین افراد در این جامعه هستند که هرچه زودتر باید برای رفع دغدغه آن‌ها کاری کرد.
 
 
امیدواریم مسئولان گام‌های عملی را برای حل مشکل صیفی‌کاران گیانی بیندیشند تا زمینه‌ساز تولید در سال‌های آینده باشند.
 
 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما