وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 23 آبان 1394 ساعت 10:05   |   کد مطلب: 17229
معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: هم اکنون 60 هکتار از مزارع همدان زیر کشت زعفران رفته که 200 کیلوگرم محصول زعفران از آن برداشت می‌شود.

به گزارش نافع، رحیم بیات در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: هم اکنون 60هکتار از زمین‌های زراعی استان همدان زیر کشت زعفران است که حدود 200کیلو گرم محصول از آن برداشت می‌شود.

 وی گفت: سال گذشته حدود 54 هکتار زیر کشت زعفران بود که حدود 178 کیلوگرم محصول از آن برداشت شد.

 معاون جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه سالانه تنها 5 هکتار به کشت محصول زعفران در همدان افزوده می‌شود، تاکید کرد: مقاومت این گیاه در برابر کم آبی و سرما بسیار است و با توجه به شرایط اقلیمی و بحران کم آبی  در همدان کشت این گیاه می‌تواند در روند اصلاح الگوی کشت و استفاده از محصولات کم آب بر حائز اهمیت باشد.

بیات اظهار داشت: در هر هکتار زمین حدود 4 تا 5 کیلوگرم محصول تولید می‌شود که توسعه کشت زعفران در کنار کشت دیگر محصولات کشاورزی می‌تواند موجب رونق کشاورزی استان با توجه به بحران و کم بود آب در این منطقه شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون کشت محصولات کم آب بر در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: اقدام مسئولان در ایجاد راهکارهای مناسب برای در اختیار قرار دادن پیاز زعفران با توجه به اینکه بذر این محصول تنها در انحصار استان خراسان است می‌تواند موجب توسعه صادرات این محصول با ارزش شود.

معاون جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه گل دهی  زعفران از اوایل آبان‌ماه آغاز می‌شود، افزود: کشت زعفران در استان همدان از شهریور ماه آغاز می‌شود و پس از کاشت تا پایان شهریورماه و همچنین در مهرماه  تنها نیازمند دو بار آبیاری است.

 وی اظهار داشت:  زعفران گیاهی است که در سال اول محصول ندارد اما در سال‌های بعد و عمدتا تا 6 سال می‌توان از آن  محصول برداشت کرد که این امر یکی از مهمترین ویژگی‌های کشت این محصول است.

 انتهای پیام/م

دیدگاه شما