وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 13 آبان 1394 ساعت 08:32   |   کد مطلب: 17045
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سخنان رهبری درخصوص برجام فصل‌الخطاب بود، گفت: پس از این باید بر روند اجرایی شدن برجام نظارت داشته و از نفوذ آمریکا جلوگیری کنیم که مجلس و وزارت خارجه باید بر روند اجرایی شدن آن نظارت داشته باشند.

به گزارش نافع به نقل از خانه ملت، امیر خجسته در حاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه سردار شهید حسین همدانی افتخار جهان اسلام و ایران بود که در سوریه نقش‌آفرینی می‌کرد، گفت:‌ به اعتراف دکتر فهمی نایب‌رئیس مجلس سوریه و بشار اسد، شکستن محاصره دمشق و نجات سوریه در گرو مدیریت خوب و صحیح ابووهب که همان شهید همدانی است،‌ بود و سردار همدانی، سردار سلیمانی پنهان بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 13 آبان، روز ظلم‌ستیزی و نقطه پیوند برگ‌های زرینی از آزادگی ملت ایران است، افزود: مرگ بر آمریکا جزو اعتقادات مردم است که پیام‌های متعددی دارد. از جمله این پیام‌ها انتقال ظلم‌ستیزی به نسل‌های آینده است. اگر ظلم‌ستیزی نباشد، استکبار جهانی بر مسلمانان غالب می‌شود، همانطور که در کشورهای دیگر غالب شده است. 

خجسته با بیان اینکه سخنان رهبری درخصوص برجام فصل‌الخطاب بود، ادامه داد: پس از این باید بر روند اجرایی شدن برجام نظارت داشته و از نفوذ آمریکا جلوگیری کنیم که مجلس و وزارت خارجه باید بر روند اجرایی شدن آن نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان نیز برجام را از لحاظ شرعی و قانونی تاکید کرد، اظهار داشت:با وحدت و همدلی باید روند اجرایی شدن برجام را دنبال و مراقب ترفندهای آمریکا بود.

احزاب در آینده باید پاسخگوی عملکرد خود باشند

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در ادامه نشست خبری خود با اشاره به تصویب طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی در جلسات اخیر مجلس تصریح کرد: در رابطه با این طرح از ابتدای شروع به کار مجلس این مسئله را سرلوحه برنامه ها قرار دادیم و از میان ۲۴۰حزب مطرح در کشور ۳۰حزب فعال را دعوت کردیم که از میان آنها ۵حزب به نمایندگی از سایرین و از گرایش های مختلف در کمیسیون حضور یافتند و از صفر تا صد جریان بررسی ۲۴ماده طرح احزاب را مشاهده کردند.

خجسته اظهار داشت: آنچه مهم است این است که در انتخابات آینده تلاشمان این خواهد بود که عمدتا احزاب حضور داشته باشند؛ چراکه مجموعه هایی قبل از انتخابات قارچ گونه پیدا می شوند و پس از انتخابات غروب می کنند و هیچکس پاسخگو نیست، به همین جهت تلاش شده است تا نقطه نظرات احزاب کشور از ۵حزبی که به نمایندگی از سایرین در کمیسیون حضور داشتند، بگیریم و لحاظ کنیم.

انتخابات آینده، رقابت میان برنامه ها

وی با تاکید بر اینکه در انتخابات آینده رقابت باید میان برنامه ها باشد و نخبگان به مردم معرفی شوند، افزود: تلاش شده است تا از روش های گذشته که هنگامیکه مسئولیت افراد تمام می شود و کسی پاسخگو نیست، جلوگیری شود و احزاب پاسخگو فعالیت کنند؛ لذا در آینده احزاب باید پاسخگوی عملکرد خود باشند

خجسته ادامه داد: ابتدا ۸اشکال از سوی شورای نگهبان به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی گرفته شده بود که در کمیسیون برطرف و در صحن مجلس تصویب شد و به شورای نگهبان ارسال شد و امیدواریم که به زودی در این شورا نیز تایید شود.

محدودیت ۵ساله برای فعالیت احزاب منحل شده

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره محدودیت ۵ساله برای فعالیت احزاب منحل شده در طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، تصریح کرد: این ۵سال از زمان صدور حکم انحلال حزب محاسبه می شود.

وی افزود: وضعیت سایر احزابی هم که بدون طی کردن فرآیند انحلال و به صورت یکباره منحل شده اند، قابل بررسی است.

لایحه شفاف سازی هزینه های نامزدهای انتخابات در آینده نزدیک به مجلس می آید

خجسته در ادامه با اشاره به تصویب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: از جمله تغییراتی که در قانون انتخابات صورت گرفته ادغام هیات اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است که با هدف صرفه جویی و دقت و سرعت بالا انجام شده است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: همچنین با کاهش حد نصاب ارا در مرحله اول انتخابات از یک چهارم به یک پنجم، احتمال می رود ۸۰درصد کاندیداها در مرحله اول انتخابات به مجلس راه یابند.

 

انتخابات در یک سوم حوزه های انتخابیه الکترونیک انجام می شود

وی همچنین با اشاره به تصویب سیاست های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: احتمالا این سیاست ها به زودی توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ می شود تا به روند برگزاری انتخابات آینده کمک کند.

خجسته همچنین با اشاره به برنامه دولت برای برگزاری انتخابات الکترونیک با هماهنگی شورای نگهبان، تصریح کرد: آنچه مدنظر ما است این است که یک سوم حوزه های انتخابیه به صورت الکترونیک انجام شود.

 

اختصاص هزینه ۱۶۰میلیارد تومانی برای برگزاری انتخابات الکترونیک

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به اختصاص هزینه ۱۶۰میلیارد تومانی برای برگزاری انتخابات الکترونیک، به اهداف این طرح اشاره کرد و افزود: تسهیل اخذ رای از رای دهندگان، کاهش خطا و افزایش سلامت انتخابات و افزایش سرعت رای گیری از جمله اهداف روش الکترونیک و برگزاری انتخابات است.

وی همچنین با بیان اینکه لایحه شفاف سازی هزینه های انتخابات در دولت در دست بررسی است، ادامه داد: این لایحه در آینده نزدیک به کمیسیون شوراها می آید و تلاش می کنیم که آن را به صورت دو فوریتی در صحن مجلس مطرح کنیم تا در انتخابات پیش رو لحاظ شود.

 

 تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بیش از دو سال طول کشید

رئیس هیات تحقیق و تفحص در مجلس از بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره آخرین وضعیت تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بیش از دو سال طول کشیده و بیشترین وقت ما را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در انجام این تحقیق و تفحص مشکلاتی از قبیل وجود نداشتن چارچوب و برنامه مدون را در مجلس داشتیم، افزود: البته منظور از بنیاد شهید، کارمندان و مدیران بنیاد شهید که کار اجرایی می کنند نیستند، بلکه سیستم های اقتصادی بنیاد شهید از قبیل موسسه کوثر و بانک آینده مدنظر است.

 

گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران ۲۴آبان ماه نهایی می شود

رئیس هیات تحقیق و تفحص در مجلس از بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به بررسی ۳۰هزار مورد مستندات در جریان تحقیق و تفحص انجام شده، ادامه داد: از این میان ۵۰۰صفحه گزارش آماده شده است که البته تدوین اینها باعث جدل هایی میان ما و برخی مسئولان بنیاد شهید شد که در گزارشی که آماده خواهد شد، به آن اشاره می شود.

خجسته اظهار داشت: گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران ۲۴آبان ماه امسال در کمیسیون تخصصی قطعی و نهایی می شود و احتمالا ۲۵آبان در کمیسیون اجتماعی تصویب خواهد شد و پس از آن در صحن علنی مجلس قرائت می شود.

 

کاهش مفاسد اقتصادی با قدرتمند شدن تحقیق و تفحص ها

وی افزود: متاسفانه تحقیق و تفحص در مجلس به نتیجه نمی رسد و علت آن را هم نمی دانم؛ اگر مجلس این تحقیق و تفحص ها را قدرتمند انجام دهد مفاسد اقتصادی به حداقل خواهد رسید.

 

پیگیری‌ کمیسیون شوراها برای استانی شدن برگزاری انتخابات

خجسته در ادامه از پیگیری‌های کمیسیون متبوعش برای استانی شدن برگزاری انتخابات سخن گفت و ادامه داد:‌ استانی شدن انتخابات را به عنوان طرحی قوی دنبال می‌کنیم، شورای نگهبان 8 ایراد به طرح استانی شدن انتخابات وارد دانسته و ما در کمیسیون در حال رفع آنها هستیم.

 وی با بیان اینکه اصلاح این قانون به انتخابات اسفند ماه سال جاری نمی‌رسد، تصریح کرد: اما با مدیریت یکپارچه شهری در این قانون مدیریت به شهرداری‌ها و شورای شهر سپرده می‌شود و زمینه استانی شدن انتخابات برای انتخابات آتی به وجود می‌آید.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اهمیت مدیریت یکپارچه شهری تصریح کرد:اکنون شوراهای شهر به شوراهای شهرداری تبدیل شده‌اند؛ ما اعضای شوراهای شهر را کاهش داده و روند استیضاح شهرداران را دشوار و قانون‌مند کردیم.

پایان پیام/م

دیدگاه شما