وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 9 آبان 1394 ساعت 14:18   |   کد مطلب: 16982
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال 57.5 درصد زایمان‌ها در همدان به روش طبیعی انجام شده است، گفت: سزارین در بین مادران باردار استان همدان با اجرای طرح تحول نظام سلامت 10 درصد کاهش یافت

به گزارش نافع، محمدرضا عبادیان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت، بسته‌های حمایتی ویژه‌ای را مدنظر قرار داده است در این راستا اجرای طرح زایمان طبیعی به صورت رایگان در مراکز درمانی دولتی به عنوان یکی از تسهیلات حمایتی بهداشتی و درمانی برای مادران باردار مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سالم بودن یک جامعه منوط بر سالم بودن کودکان و مادران است، افزود: بیمارستان‌های فاطمیه، آتیه و بوعلی در همدان، بیمارستان‌های مهر و غرضی در ملایر، بیمارستان علیمردان در نهاوند، بیمارستان ولی‌عصر(عج) در تویسرکان، بیمارستان قائم(عج) در اسدآباد، بیمارستان ولی‌عصر(عج) در رزن، بیمارستان امام رضا(ع) در کبودراهنگ، بیمارستان آیت‌الله بهاری در بهار و بیمارستان امام حسن(ع) در فامنین مجهز به بخش زایمان هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: در سال 92 در این بیمارستان‌ها 33 هزار و 95 مورد زایمان انجام شده است که 17 هزار و 262 مورد طبیعی و 15 هزار و 833 مورد زایمان به روش سزارین معادل 47.8 درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 45.99 درصد زایمان‌ها به صورت سزارین بوده است، بیان کرد: در سال گذشته 34 هزار و 829 مورد زایمان در استان همدان انجام شده است که 18 هزار و 808 مورد زایمان طبیعی و 16 هزار و 21 مورد به صورت عمل سزارین بوده است.

عبادیان گفت: از نیمه اردیبهشت سال 93 تا 14 اردیبهشت امسال نیز که مقارن با اجرای طرح تحول نظام سلامت به مدت یک‌سال است، 35 هزار و 63 مورد زایمان در سطح استان به ثبت رسیده است که از این تعداد به میزان 19 هزار و 231 مورد زایمان به روش طبیعی گزارش شده است که در این راستا 45.15 درصد به روش عمل سزارین بوده است.

وی با اشاره به کاهش شاخص زایمان با عمل سزارین در بین مادران باردار استان همدان اظهار داشت: در نیمه نخست امسال نیز در استان 18 هزار و 936 مورد زایمان به ثبت رسیده است که 10 هزار و 888 مورد زایمان طبیعی و 8 هزار و 48 مورد سزارین انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در نیمه نخست امسال با کاهش شاخص سزارین در بین مادران باردار، 57.5 درصد زایمان‌ها به روش طبیعی انجام شده است و این امر نشان از استقبال مادران باردار از بخش زایمان طبیعی به صورت رایگان در طرح تحول نظام سلامت است.

وی با بیان اینکه مراکز درمانی استان همدان در کاهش آمار 10 درصدی سزارین پایه در سال گذشته تلاش مؤثری داشتند، عنوان کرد: طبق طرح تحول نظام سلامت کاهش آمار سزارین به صورت هر 3 ماه 2.5 درصد پایه و هر 6 ماه 5 درصد پایه و در پایان سال 10 درصد پایه مورد توجه است.

عبادیان ابراز کرد: پزشکان مامایی باید زنان را قبل و حین بارداری مورد مشاوره قرار دهند تا موج روانی زایمان طبیعی در آنها تسهیل شود تا فرهنگ نادرست زایمان به روش عمل سزارین در بین مادران باردار کمرنگ شود.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما