وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 26 مهر 1394 ساعت 10:48   |   کد مطلب: 16767
مسئول هیئت امنای امامزاده علی اکبر(ع) روستای کرکان ملایر خبر داد:
نیاز به 80 میلیون تومان برای تکمیل بقعه امامزاده علی‌اکبر (ع) کرکان
مسئول هیئت امنای امامزاده علی اکبر(ع) روستای کرکان ملایر با اشاره به پیشرفت 80 درصدی بنای جدید این بقعه گفت: تاکنون 270 میلیون تومان برای این بنا هزینه شده و برای تکمیل نیز به 80 میلیون تومان دیگر نیاز است.

به گزارش نافع، مسلم محسنی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به قدمت تاریخی روستای کرکان اظهار کرد: این روستا بیش از 9 قرن قدمت دارد.

وی با اشاره به وجود بقعه امامزاده علی اکبر (ع) در این روستا گفت: قدمت بنای بقعه این امامزاده 940 سال است و بر اساس شجره‌نامه، نسب شریف ایشان با 6 واسطه به امام سجاد (ع) می‌رسد.

مسئول هیئت امنای امامزاده علی اکبر (ع) روستای کرکان ملایر با اشاره به بازسازی بقعه متبرکه این امامزاده از سال 90 بیان کرد: با توجه به قدیمی بودن بافت ساختمان امامزاده، سه سال قبل ساختمان قدیمی تخریب و عملیات اجرای ساختمان جدید در حال انجام است.

وی با اشاره به پیشرفت 80 درصدی ساختمان جدید امامزاده علی اکبر (ع) روستای کرکان بیان کرد: تاکنون 270 میلیون تومان برای ساختمان جدید آن هزینه شده و برای تکمیل نیز به حدود 80 میلیون تومان دیگر نیاز است.

محسنی تصریح کرد: هزینه‌های ساخت بقعه امامزاده علی اکبر (ع) این روستا از سوی خیرین و مردم تامین شده و اوقاف نیز در این زمینه کمک کرده است.

وی شفای بیماران و باز شدن گره‌ از مشکلات را از کرامات امامزاده علی‌اکبر (ع) کرکان دانست و افزود: نذورات زیادی هر ساله از سوی مردم نذر این امامزاده می‌شود.

مسئول هیئت امنای امامزاده علی اکبر (ع) روستای کرکان ملایر در ادامه به برنامه‌های مختلف همزمان با مناسبت‌ها در بقعه این امامزاده کرکان اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که در این امامزاده انجام می‌شود پخت غذای نذری در ایام محرم است.

وی با اشاره به اینکه پخت غذای نذری در بقعه امامزاده علی‌اکبر (ع) کرکان در گذشته تنها در شب شام غریبان توسط خیرین انجام می‌شد، گفت: به برکت امام حسین (ع) 17 سال است که پخت غذای نذری در 14 روز اول از ماه محرم صورت می‌گیرد.

محسنی تصریح کرد: طبخ غدای نذری امام حسین (ع) از روز اول محرم شروع و تا روز شهادت امام سجاد (ع) ادامه دارد.

وی گفت: در این زمینه 28 وعده غذایی شامل 14 وعده ناهار و 14 وعده شام طبخ و بین مردم و عزاداران حسینی توزیع می‌شود.

مسئول هیئت امنای امامزاده علی‌اکبر (ع) روستای کرکان با اشاره به پخت غذای نذری امام حسین (ع) یادآور شد: در هر وعده غذایی بیش از یک‌هزار و 400 غذا طبخ می‌شود که علاوه بر مردم روستا سایر روستاهای اطراف و هر کسی از هر نقطه‌ای وارد این روستا شود میهمان سفره امام حسین (ع) خواهد بود.

وی افزود: حتی کسانی نیز که به علت بیماری و یا از کارافتادگی نمی‌توانند بر سفره امام حسین (ع) میهمان شوند بر اساس آماری که داریم غذا را برای این افراد به درب منازل می‌بریم.

محسنی با بیان اینکه هزینه پخت غذای نذری امام حسین (ع) در ایام محرم از سوی مردم روستای کرکان تامین می‌شود گفت: در این زمینه اهالی روستا به صورت طایفه‌ای هزینه غذای نذری را تقبل می‌کنند.

وی غذاهای طبخ شده را شامل پخت برنج و انواع خورشت‌ها و دیگر غداهای مرسوم در ایام نذری دانست.

مسئول بازسازی بقعه امامزاده علی اکبر (ع) روستای کرکان با اشاره به برگزاری برنامه‌های ویژه عزاداری در ایام محرم در روستای کرکان بیان کرد: دسته‌‌های عزاداری با حضور اقشار مختلف مردم روستا و میهمانان از دیگر نقاط در دهه اول و دوم محرم از جمله برنامه‌های ویژه است.

وی بیان کرد: همایش شیرخوارگان حسینی (ع) در محل امامزاده نیز همه‌ساله به یاد علی‌اصغر امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

محسنی به اجرای مراسم تعزیه‌خوانی در روستای کرکان اشاره و تصریح کرد: اجرای تعزیه نیز در این روستا قدمتی چندین ساله دارد.

وی گفت: تعزیه امام حسین (ع)، تعزیه حر بن یزید ریاحی، تعزیه حضرت عباس (ع)، طفلان مسلم و ... به مدت 6 روز در ایام محرم توسط هنرمندان روستای کرکان در محوطه بقعه امامزاده علی‌اکبر (ع) برگزار می‎شود.

مسئول هیئت امنای امامزاده علی‌اکبر (ع) روستای کرکان با اشاره به اینکه اجرای تعزیه در این روستا طرفداران زیادی دارد، خاطرنشان کرد: نسخه‌های تعزیه توسط هنرمندان روستا بیش از 200 سال است که از سروده اشعار شاعری به نام «قهرمان خان قهری» خوانده می‌شود.

پایان پیام/م

دیدگاه شما