وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 25 مهر 1394 ساعت 23:07   |   کد مطلب: 16757
سید مصطفی خوش چشم با اشاره به برگزاری کنفرانس مقدماتی اجلاس امنیتی مونیخ در تهران گفت:‌ اینگونه اقدامات در واقع روزنه نفوذ سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی آلمان به نمایندگی از غرب پس از برجام در ایران است.

به گزارش نافع، به نقل از فارس، سیدمصطفی خوش‌چشم تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به برگزاری کنفرانس مقدماتی اجلاس امنیتی مونیخ در تهران گفت: برخی ادعا می‌کنند که برگزاری این کنفرانس مقدماتی در تهران بسیار مهم است اما ما شاهد بودیم که این اجلاس مقدماتی سال قبل در دوحه قطر که کشور تأثیرگذاری در مسائل جهانی نیست برگزار شد.

وی با طرح این سوال که چرا برگزاری این کنفرانس مقدماتی بلافاصله پس از برجام به ایران واگذار شده، ادامه داد: موضوع اصلی این کنفرانس تحولات منطقه و سوریه است اما باید پرسید که چرا درحالیکه اتحاد چهارگانه ایران، روسیه، سوریه و حزب‌الله دست بالا را دارند، نماینده‌ای از روسیه و سوری‌ها در این اجلاس حضور ندارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: چطور از 60 کشور جهان و حتی کردستان عراق و خود عراق در این کنفرانس نماینده دارند ولی در شرایطی که ما هر روز پیروزی‌های روزافزون در محور مقاومت بدست می‌آوریم نماینده روسیه و سوریه به این کنفرانس نیامدند.

خوش‌چشم با اشاره به نوع نگاه غربی‌ها به مسئله سوریه و تلاش برای سرنگونی دولت اسد افزود: اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان در قلب تهران می‌ایستد و اعلام می‌کند که آینده‌ای برای سوریه با حضور اسد متصور نیست.

وی ادامه داد: این مسئله یکی از هشدارهایی است که رهبر معظم انقلاب چندین بار به آن اشاره کردند که نباید اجازه دهیم در مسائل سیاسی، اقتصادی، سیاست خارجی و سیاست منطقه‌ای ما از طریق برجام نفوذ انجام شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل وقوع چنین مسائلی را از اثرات پس از برجام خواند و تصریح کرد: این سیاست نفوذ، سیاستی اعلام شده از سوی غرب است و دلیل پیگیری آن از سوی آلمان‌ها این است که اگر آمریکا، انگلیس و فرانسه از ما چنین درخواستی می‌کردند قطعا با مقاومت بیشتری از سوی ایران مواجه می‌شدند ولی آلمان دارای روابط طولانی و دیرینه‌ای با ایران است و شاید به همین دلیل ما بهتر حرف آنها را پذیرا باشیم.

خوش‌چشم تأکید کرد: نباید در چنین شرایطی اجازه دهیم که غرب سیاست‌های منطقه‌ای خود را در مسائل مختلف به ویژه در زمینه بحران سوریه به ما تحمیل کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه با اشاره به برگزاری یک کنفرانس در دانشگاه تهران با حضور وزیر امور خارجه آلمان و یکی از موسسات علمی این کشور گفت: در این کنفرانس قرار است DAAD (موسسه تبادلات آکادمیک آلمان) برای یک دوره آموزشی را برای اساتید دانشگاه تهران برگزار کند.

وی با اشاره به جایگاه این موسسه اظهار داشت: این موسسه بسیار کوچکتر و سطح پایین‌تر از دانشگاهی مثل دانشگاه تهران است بنابراین وقتی قرار است دعوتنامه ای امضا و برای اساتید ارسال شود اول باید رئیس دانشگاه تهران آن را امضا کند ولی ما شاهد هستیم که این دعوتنامه به صورت مشترک از سوی رئیس دانشگاه و رئیس موسسه تبادلات آکادمیک آلمان و به صورت همطراز امضا شده است.

خوش‌چشم تصریح کرد: به تمامی اساتید دانشگاه تهران اعلام شده که فردا در این همایش حضور داشته باشند؛ در این همایش قرار است ابتدا آقای اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان سخنرانی کرده و بعد اساتید ما در سه پنل آموزشی زیر نظر موسسه تبادلات آکادمیک آلمان با موضوع «رشد پایدار و برقراری ثبات» طی کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به موضوع این دوره آموزشی گفت: موضوع اصلی این آموزش این است که اگر می‌خواهید رشد پایدار و باثبات داشته باشید حتما باید در سیاست‌های منطقه‌ای و سیاست خارجی خود سیاست‌های محدودشده‌تری را اتخاذ کنید.

وی با انتقاد از برگزاری این دوره آموزشی برای اساتید دانشگاه تهران اظهار داشت: آیا دانشگاهی مثل دانشگاه تهران که بهترین اساتید دارای رتبه جهانی در آن حضور دارند باید تحت آموزش یک موسسه غربی برای رسیدن به رشد پایدار و باثبات قرار گیرد؟

خوش چشم با بیان اینکه این مسئله در واقع نفوذ سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی آلمان به نمایندگی از غرب در ایران است، گفت: ما چرا باید اجازه دهیم که پس از برجام و در آستانه روز اجرا یا اتخاذ برجام چنین رفتارهایی از سوی آلمان صورت گیرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات معاون صدراعظم آلمان که چندی پیش به ایران سفر کرده بود، گفت: معاون صدراعظم آلمان پیش از سفر به ایران اعلام کرد که من با این هدف به ایران می‌روم که تهران سیاست‌های منطقه‌ای خود را تغییر داده و اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

وی ادامه داد: اگر ما خلاف آن چیزی که رهبری درباره خطر نفوذ غرب در ایران گفته‌اند عمل کنیم و راه چنین نفوذهایی را باز بگذاریم قطعا چنین رویه‌ای تا ناکجا آباد ادامه پیدا خواهد کرد.

خوش چشم در پایان با بیان اینکه چنین اقداماتی تأثیرات عمیقی بر آینده کشور خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: قطعا اقداماتی نظیر آنچه آلمان‌ها انجام داده‌اند روزنه نفوذ غرب در ایران در عرصه‌های مختلف از جمله علمی، اقتصادی، سیاسی و سیاست خارجی خواهد شد.

پایان پیام/م

دیدگاه شما