وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 17 شهريور 1394 ساعت 15:03   |   کد مطلب: 16332
سخنگوی دولت با بیان اینکه کیفیت خودروهای تولید داخل باید افزایش یابد، گفت: از صنعت خودرو انتظار داریم کیفیت خودروها را هم‌سطح مطالبات مردم کند.

به گزارش نافع، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری امروز(سه‌شنبه) با اصحاب رسانه اظهارداشت: دو سال آینده که دولت در پیش دارد با یک رخداد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی همراه است و آن هم فراهم شدن زمینه لغو تحریم‌های غیرعادلانه خواهد بود.

وی با اشاره به دیدار اخیر هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب افزود: رهبر انقلاب در این دیدار بر فعالیت‌های بیشتر دولت در حوزه اقتصادی به خصوص تک‌نرخی کردن تورم و افزایش بیشتر رشد اقتصادی تأکید داشتند؛ همچنین ایشان در تحقق رشد 8 درصدی بر اساس برنامه ششم تأکید جدی کردند و در فرمایشات‌شان نیز بر توجه بیشتر دولت به اقتصاد مقاومتی تأکید داشتند و این مسئله هم بیانگر این موضوع بود که ایشان برای انجام این فعالیت‌ها از دولت انتظار بیشتری دارند و دولت هم در دو سال آینده باید اقدامات بیشتری انجام دهد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در شرایط پساتحریم باید برنامه‌ریزی مناسبی تهیه و تدوین کنیم که خوشبختانه تدوین برنامه ششم توسعه همزمان با فراهم شدن زمینه لغو تحریم‌ها یعنی از ابتدای سال 95 اجرایی می‌شود.

نوبخت تأکید کرد: فارغ از اینکه در شرایط پساتحریم چند صد میلیارد دلار منابع بلوکه شده آزاد می‌شود، آیا مگر قرار بود ما فقط با آن منابع زمینه رشد و فعالیت را فراهم کنیم بنابراین بهتر است که دولت شخصا زمینه رشد و پیشرفت را فراهم کند و قطعا در شرایط پساتحریم زمینه برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بیشتر خواهد شد و دولت هم وظیفه دارد این زمینه بهبود شرایط را فراهم کند.

وی در ادامه با اشاره به سفر هیأت‌های تجاری اقتصادی کشورهای اروپایی به تهران تصریح کرد: ما برای تحقق رشد 8 درصدی به منابعی نیاز داریم که در مذاکرات اقتصادی با کشورهای اروپایی و ... می‌توانیم بر اساس منافع ملی خود این منابع را تأمین کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی دو راه تأمین منابع برای تحقق رشد 8 درصدی اقتصادی هستند، ادامه داد: دولت همواره بر سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در کشور تأکید دارد و این مسئله از فاینانس بهتر خواهد بود.

وی با تأکید بر نیازمندی کشور در رشد درون‌زا و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در این عرصه افزود: موضوع دیگری که ما در جریان این سفر هیأت‌های تجاری دنبال می‌کنیم انتقال دانش فنی برای رشد و پیشرفت کشور است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما این کشورهای تجاری و اقتصادی را که به تهران سفر می‌کنند به سه گروه تقسیم‌بندی کرده‌ایم، افزود: کشورهایی که رقابت‌پذیری اقتصادی‌شان مبتنی بر تولید، بهره‌وری یا نوآوری هستند این سه گروه را شامل می‌شوند که ایران برای تحقق رشد 8 درصدی خود باید از ظرفیت‌های کشورهای عضو این سه گروه بر اساس منافع ملی خود بهره‌برداری کنند.

سخنگوی دولت رشد اقتصادی و افزایش تولید را از چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: عنصر سومی که می‌توان بر آن در امر تحقق رشد اقتصادی تأکید کرد مسئله اقتصاد مقاومتی است؛ همچنین ما در این زمینه باید صادرات‌مان را هم افزایش دهیم که البته برای این افزایش صادرات نیازمند بازار هستیم که برای یافتن بازارهای جدید برای تولیدات کشور این موضوع را با هیأت‌های تجاری خارجی مطرح می‌کنیم که ایران هم بتواند نقش مهمی در بازارهای جهانی ایفا کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت در دو سال باقیمانده با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و کمبود منابع آبی و محیط زیست از جمله این مشکلات است، افزود: ما باید در تدوین برنامه ششم توسعه راه‌حل‌‌های موجود را در جهت رفع این مشکلات در نظر بگیریم که این برنامه‌ریزی‌ها اکنون توسط کارشناسان در حال انجام است.

نوبخت افزود: دولت همچنین به مسئله گردشگری، معادن،‌ حمل و نقل و منابع مشترک نفتی توجه ویژه خواهد داشت، افزود: ما طرح‌های جدیدی را هم برای توسعه و پیشرفت روزافزون پیرامون این مسائل در نظر گرفتیم و حتی طرح‌هایی را هم که نیازمند منابع ارزی دارند را احصا کرده‌ایم و امیدواریم با اجرایی کردن آنها در دو سال آینده پیشرفت قابل توجهی به وجود بیاید.

نوبخت با تأکید بر توجه جدی دولت در برنامه ششم توسعه برای توسعه سواحل مکران گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی برای افزایش تولیدات و صادرات و اینکه بتوانیم با بهره‌مندی از دانش فنی نوین این دو فاکتور بسیار مهم را همواره ارتقاء دهیم.

نوبخت همچنین با اشاره به جلسه اخیر هیأت وزیران با رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: در این جلسه نیز رهبر انقلاب با توجه به سخنانی که پیرامون مسائل اقتصادی مطرح کردند نشان داد که از این سطح از فعالیت‌ها راضی نیستند و دولت باید اهتمام جدی‌تری به خصوص در عرصه اقتصاد مقاومتی انجام دهد.

وی ادامه داد: همانطور که مطلع هستید هر هفته دو جلسه به ریاست رئیس جمهور پیرامون مسائل اقتصاد مقامتی و تحقق این امر برگزار می‌شود که پس از سخنان اخیر رهبر انقلاب رئیس‌جمهور تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی را که از قبل هم در دولت وجود داشته به جهت بازنگری به آقای جهانگیری سپرد و فردا هم جلسه‌ای برای بازنگری ستاد اقتصاد مقاومتی با همان ظرفیتی که رهبر انقلاب فرمودند خواهیم داشت.

وی درباره منابع مالی که به طرح‌های عمرانی اختصاص یافته است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 6800 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی و 2100 میلیارد تومان برای مهار آب‌های مرزی تخصیص پیدا کرده است و به طور کلی تا الان 8900 میلیارد تومان از سوی دولت در بخش عمرانی هزینه شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان شهریور بیش از 10 هزار میلیارد تومان در این بخش پرداخت کنیم.

نوبخت در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که سفر هیأت‌های خارجی و اقتصادی آنان به تهران تاکنون چه حاصلی در پی داشته است، گفت: هیأت‌های خارجی که به تهران سفر می‌کنند اکنون در حال انجام تمهیدات مقدمات کار هستند زیرا تا آنها ارزیابی کافی از پتانسیل‌های موجود از ایران نداشته باشند سرمایه‌گذاری نخواهند کرد بنابراین این سفرها فرصتی شده تا آنها اقدامات لازم را انجام دهند و از ظرفیت‌های اقتصادی ایران باخبر شوند.

نوبخت ادامه داد: لزومی ندارد هر هیأتی که به تهران آمد ما به خواسته آنها جواب بله دهیم شاید آنها به دنبال استفاده از بازار 80 میلیونی ایران بیایند که ما باید تنها به فکر منافع ملی خودمان باشیم و در چارچوب آن به خواسته و نظر آنها پاسخ دهیم.

نوبخت در ادامه در پاسخ به این سوال که سازمان مدیریت آیا از مطالبات بیمارستان‌ از سوی شرکت‌های بیمه خبر دارد یا خیر و اینکه چه زمانی این مطالبات پرداخت خواهد شد، گفت: سازمان مدیریت بودجه دستگاه‌های دولتی را می‌نویسد و مطمئنا از بودجه آنها باخبر است. همچنین پیرامون مطالبات بیمارستان‌ها از شرکت‌های بیمه جلسه‌ای را با حضور وزیر بهداشت و تعاون داشته‌ایم و قرار شد تخصیص مناسبی از سوی سازمان مدیریت صورت بگیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از کیفیت خودروهای تولید داخل چیست و اینکه آیا دولت قصد بازنگری در سیاست‌های خود پیرامون صنعت خودرو دارد یا خیر، گفت: دولت مطمئنا به تولید داخل توجه خواهد کرد. همانطور که تأکید داشتم دانش فناوری و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باید رونق یابد و یکی از زمینه‌هایی که این مسئله باید در آن بیشتر مورد توجه قرار بگیرد حوزه صنعت خودرو است.

وی تأکید کرد: کیفیت خودروهای داخلی باید افزایش یابند و ما از خودروسازان و از مدیران صنعت خودرو انتظار داریم کیفیت تولیدات‌شان متناسب با مطالبات مردم باشد و هیچ گاه از ادبیاتی که توصیف کند کسانی که از خودروی داخلی استفاده نمی‌کنند را با الفاظی که در شأن دولت تدبیر و امید نیست مقتضی نمی‌دانیم و قطعا وزیر صنعت قصدش تقویت صنعت داخل بوده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که هیأت وزیران نسبت به مصوبات تک‌برگی که در دولت گذشته وجود داشته و غیر قانونی هم بوده چه اقدامی انجام داده است،‌گفت:‌برخی از این مصوبات در گذشته وجود داشته و در جلسه هیأت وزیران هم مطرح شد و هم‌اکنون اقدامات قانونی لازم در این زمینه در حال انجام است.

وی درباره اظهارات اخیر رئیس صندوق توسعه ملی مبنی بر برداشت از منابع این صندوق توسط بانک مرکزی و آیا این اقدام از سوی دولت و بانک مرکزی قانونی بوده یا خیر، گفت: منابع ارزی صندوق توسعه ملی و کشور در حساب بانک مرکزی است، بانک مرکزی هم امانت‌دار منابع صندوق توسعه ملی در حساب خود است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در گذشته مسئولان وقت تصمیم گرفتند که منابع ارزی را در صنعت نفت سپرده‌گذاری کنند که بخشی از این منابع ارزی متعلق به صندوق توسعه ملی بود که ما امیدواریم این سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه برسد و منابع ارزی که رئیس صندوق به آن اشاره داشته به حساب آن بازگردد.

نوبخت تأکید کرد: این برداشت در گذشته انجام شده است و البته بانک مرکزی هم حق نداشته این کار را انجام دهد و این پول هم به شرکت نیکو پرداخت شده و ما امیدواریم که این پول برگردد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: از سال 92 تاکنون هیچ سنتی از صندوق توسعه ملی بدون مجوز قانونی هزینه نشده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که شما چه برنامه هایی برای استفاده از ظرفیت سپاه و بسیج برای تحقق اقتصاد مقاومتی دارید، گفت: دولت در استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح از جمله بسیج و سپاه برای تحقق اقتصاد مقاومتی استقبال می‌کند و بنده هم نامه‌ای مکتوب به این نهادها خواهم داد تا اگر طرح و برنامه‌ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی دارند به ما ارائه دهند و دولت کاملا این آمادگی را برای حمایت دارد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که دولت آیا در جریان بررسی پرونده بابک زنجانی در دادگاه نماینده‌ای خواهد فرستاد، گفت: دولت پرونده بابک زنجانی را پیگیری می‌کند چون بخش از پول بیت‌المال در این جا وجود دارد و باید به دولت بازگردد.

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات اخیر آیت‌‌الله یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیکی، گفت: هیأت وزیران در سال جاری مصوبه‌ای نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیکی در کلان‌شهرها داشته است.

وی افزود: نظر آیت‌الله یزدی مهم و قابل احترام است اما این نظر از جایگاه رسمی به دولت منتقل نشده است و دولت قانون را اجرا خواهد کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: مجری انتخابات دولت و ناظر شورای نگهبان هستند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا شما برنامه‌ای به جهت تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت دارید یا خیر، اظهار داشت: در آن زمانی هم که تصمیم گرفتند چند وزارتخانه را ادغام و وزارت سمت را ایجاد کنند برخی کارشناسان معتقد بودند انجام این کار درست نیست.

وی ادامه داد: سخنان اخیر رهبر انقلاب فرصتی را به وجود آورد که ما بتوانیم به این موضوع ورود کنیم البته نیازمند مجوزهای قانونی هستیم و هر زمانی که این مجوزها اخذ شد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

نوبخت همچنین از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از ابتدای مهرماه خبر داد و گفت:‌ اجرای این طرح برای سال آینده هم 3500 میلیارد تومان بار مالی خواهد داشت.

سخنگوی دولت از ارائه لایحه بودجه سال 95 در پانزدهم آذرماه به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: برخی منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه سال 94 با توجه به اینکه تحریم‌ها ادامه دارد تحقق نیافته است و به دلیل اینکه با کسری بودجه مواجه نشویم از مکانیزم تخصیص استفاده خواهیم کرد. البته سعی داریم بودجه عمرانی امسال را بیشتر از سال گذشته پرداخت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که تصمیم دولت در خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس چیست، تأکید کرد: دولت مصمم است که این دو باشگاه با مدیریت بخش خصوصی اداره شوند.

وی درباره آمار اشتغال دولت و اینکه انتقاداتی نسبت به آن مطرح شده است، تصریح کرد: بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران که هر فصل گزارش اشتغال را ارائه می‌کند در بهار امسال نسبت به بهار 93 حدود 800 هزار نفر وارد بازار کار شدند که از این تعداد نیز 700 هزار نفر موفق به پیدا کردن شغل و حدود 113 نفر هم در پیدا کردن شغل موفق نبوده‌اند بنابراین حدود 113 هزار نفر به جمع بیکاران و حدود 700 هزار نفر به جمع شاغلین اضافه شدند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت برجام را تحت لایحه‌ای به مجلس می‌فرستد یا خیر، تأکید کرد: دولت نظر رسمی خود را مبنی بر اینکه نیازی به لایحه نیست اعلام کرده بود. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان اشاره کردند که مجلس نباید از رسیدگی برجام کنار گذاشته شود و بیانات ایشان برای ما فصل‌الخطاب است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه برجام هم‌اکنون در مجلس در حال بررسی است دولت هم هر اطلاعاتی که آنها نیاز دارند در اختیارشان خواهد گذاشته بنابراین نیازی به ارائه لایحه نیست.

نوبخت خاطرنشان کرد: شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی برجام است و در آینده نیز نتایج آن اعلام خواهد شد. البته مطمئن باشید که این شورا به جد بر روی متن برجام دقت کافی داشته و ابعاد مختلف آن را بررسی کرده و امیدواریم آنچه که خیر مردم ایران است تحقق یابد.

پایان پیام/م

دیدگاه شما