وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 9 شهريور 1394 ساعت 08:56   |   کد مطلب: 16178
مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان:
۲۳۶ حلقه چاه غیرمجاز در همدان مسدود شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از انسداد ۲۳۶ حلقه چاه غیرمجاز در همدان خبر داد و گفت: امسال ۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در همدان مسدود می‌شود.

به گزارش نافع، مرتضی عزالدین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 236 حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان مسدود شده که براین اساس 18 میلیون و 500 هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین راهکارهای گذر از بحران آب، مدیریت مصرف و جلوگیری از برداشت چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت چاه‌های مجاز است، افزود: اجرای این امر نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی و نهادهای قضایی است در غیر این صورت نمی‌توان در این زمینه موفق عمل کرد.

عزالدین با اشاره به اینکه میزان صرفه‌جویی حاصل از انسداد چاه‌‌های غیرمجاز بسیار با ارزش است، تصریح کرد: براساس هدفگذاری صورت گرفته امسال به دنبال این هستیم تا 600 چاه غیرمجاز در استان همدان را مسدود کنیم.

وی از انسداد 660 حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان در سال گذشته خبر داد و گفت: انسداد چاه‌های غیرمجاز از سال گذشته به صورت جدی آغاز شده و با انسداد این تعداد چاه 80 میلیون مترمکعب در مصرف اب صرفه‌جویی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان درباره نصب کنتور هوشمند نیز گفت: تاکنون هزار و 736 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز استان همدان نصب شده که کارت هزار و 180 دستگاه شارژ شده است و این چاه‎ها باید براساس میزان مشخص شده در پروانه بهره‌برداری آب برداشت کنند که در صورت برداشت بیش از اندازه، برق کنتور آنها به صورت خودکار قطع می‌شود.

وی با اعلام اینکه استاندار  همدان، فرمانداران، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی همکاری مطلوب و خوبی داشته‌اند، بیان کرد: نیاز است تا نگرش مردم نیز نسبت به حفاظت از منابع آبی تغییر کرده و در برخورد با متخلفان همراه بخش دولتی باشند.

عزالدین با اشاره به اینکه حفاظت از منابع آبی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، تصریح کرد: با توجه به بحران آب و کاهش منابع آب زیرزمینی طرح احیا و تعادل‌بخشی توسط وزارت نیرو تدوین و به تمامی استانها ابلاغ شده است که باید در طول برنامه ششم توسعه اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان عنوان کرد: در قالب طرح احیا و تعادل‌بخشی 15 پروژه تعریف شده که سهم وزارت نیرو 11 پروژه، وزارت جهاد کشاورزی سه پروژه و سازمان زمین‌شناسی کشور یک پروژه است.

وی با بیان اینکه اعتبار مناسبی برای طرح احیا و تعادل‌بخشی در سال 94 برای استان همدان تصویب شده است، گفت: نصب کنتورهای هوشمند آب و برق، انسداد چاه‌های غیرمجاز و تقویت گروه‌های گشت و بازرسی از مهمترین پروژه‌های وزارت نیرو محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: افتتاح طرح خط انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه مفتح را از مهمترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور دانست و گفت: تا قبل از افتتاح این پروژه نیروگاه مفتح برای تامین آب موردنیاز برای تولید برق از 24 حلقه چاه بهره‌برداری می‌کرد.

عزالدین افزود: با انتقال کامل پساب فاضلاب تصفیه‌خانه همدان به نیروگاه به میزان 15 میلیون مترمکعب، تمامی چاه‌های نیروگاه مفتح پلمپ و از مدار بهره‌برداری خارج و با این اقدام سفره‌های آب زیرزمینی در منطقه تقویت می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما