وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 29 مرداد 1394 ساعت 09:21   |   کد مطلب: 15957
معاون وزیر حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وجود آرامگاه باباطاهر در همدان برای اثبات اینکه استان همدان می‌تواند مهد دوبیتی کشور باشد کافی‌ است.

به گزارش نافع، حسین نوش‌آبادی در جشنواره دوبیتی و رباعی رضوی در مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی همدان با بیان اینکه گردهمایی اندیشمندان، صاحبان قلم و ادیبان از برکات بزرگ جشنواره رضوی است، اظهار کرد: این حرکت فرهنگی باعث ایجاد انس و الفت، توسعه فضای معنوی در جامعه و ادای احترام به ساحت مقدس علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره فرهنگی هنری رضوی از ابتکارات وزارت فرهنگ و ارشاد در دهه گذشته بوده افزود: با گذشت چند دوره از برگزاری این جشنواره و به مرور بر عمق و محتوای آن افزوده شده است.

معاون وزیر ارشاد ادامه داد: جشنواره رضوی به پیشنهاد مرکز خراسان رضوی و برای نخستین‌بار در سال 82 در این استان برگزار شد و بسیاری از استان‌ها نیز به برگزاری این جشنواره راغب شدند.

وی با اشاره به فراگیر شدن برگزاری جشنواره رضوی در سراسر کشور، گفت: یک سال پس از برگزاری نخستین دوره جشنواره و در سال 83 پنج استان برای برگزاری این جشنواره اعلام آمادگی کردند و در سال 84 استان‌ها به 10 مرکز افزایش یافت و در حرکتی قابل توجه در سال 85 تمامی استان‌ها آمادگی خود را برای برگزاری جشنواره اعلام کردند.

نوش‌آبادی با بیان اینکه همدان برای دومین سال متوالی برگزاری جشنواره شعر رضوی را بر عهده دارد، گفت: استان همدان برای دومین سال متوالی جشنواره رضوی را در حوزه شعر و ادب برگزار می‌کند.

وی هر استان را متولی برگزاری بخشی از جشنواره دانست و تصریح کرد: با توجه به سابقه درخشان استان همدان در شعر و ادب، امسال میزبانی برگزاری جشنواره دوبیتی و رباعی جشنواره رضوی بر عهده این استان گذاشته شد که برنامه شایسته‌ای را نیز برگزار کرد.

معاون وزیر ارشاد به آثار ارسال شده به جشنواره دوبیتی و رباعی رضوی اشاره کرد و افزود: یک هزار و 400 اثر از 110 شاعر جوان و پیشکسوت به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که 16 اثر به مرحله داوری استانی و ملی راه یافتند.

وی برگزاری جشنواره را ظرفیت قابل توجهی برای استان همدان دانست و گفت: اختصاص جشنواره دو بیتی و رباعی رضوی به استان همدان به‌دلیل وجود باباطاهر شاعر بزرگ پایه‌گذار سبک دوبیتی در ایران بوده و منحصر به‌فرد است.

نوش‌آبادی تأکید کرد: قدمت سراییدن و خواندن دو بیتی به اواخر دوران ساسانیان و ظهور اسلام در ایران می‌رسد؛ اما باباطاهر با سبک منحصر به‌فرد در دنیای شعر و ادب و در یک قالب ریشه‌دار شعر فارسی را تکامل داد و آثار ارزشمندی نیز بر جای گذاشت.

وی یاد‌آور شد: وجود آرامگاه باباطاهر در همدان برای اثبات اینکه استان همدان می‌تواند مهد دوبیتی کشور باشد کافی‌ است.

معاون وزیر ارشاد با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب که اساس کار و وجود امام رضا(ع) کار فرهنگی و تبلیغی در ایران بود، گفت: کار این امام بزرگوار و اساس حرکت ایشان در بعد فرهنگی بوده است.

وی به حدیث معروف «سلسلةالذهب» اشاره و تصریح کرد: در این حدیث درخشان به تمامی پایه‌های اعتقادی و جهان‌بینی اشاره شده و به کار فرهنگی نیز اشاره دارد.

نوش‌آبادی خاطر‌نشان کرد: جشنواره رضوی مرز‌های داخلی را درنوردیده و اکنون چهار قاره بزرگ و 77 کشور را نیز در برگزاری این جشنواره درگیر کرده است.   

وی جشنواره رضوی را در حوزه دیپلماسی فرهنگی و عمومی خارج از کشور مهم دانست و افزود: به برکت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) و نیت پاک پیشنهادکنندگان برگزاری جشنواره و آغاز دهه کرامت، رونق ویژه‌ای در این جشنواره دیده می‌شود.

معاون وزیر ارشاد با اشاره به تأثیر برگزاری این جشنواره در تحکیم، وحدت و همبستگی ملی و تقریب ادیان و مذاهب در دنیا گفت: علاوه بر تأثیرات ذکر شده، جشنواره باعث نزدیکی دل‌های پاک به علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) در سراسر دنیا می‌شود.

وی تأکید کرد: استان همدان باید از ظرفیت‌های ایجاد شده، ظرفیت رسانه‌ها، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کند.

نوش‌آبادی با بیان اینکه هنر جمهوری اسلامی مدیریت فضا‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی است، یاد‌آور شد: باید با مدیریت صحیح و با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی از فناوری‌های نوین بیشترین بهر‌ه را ببریم و فرهنگ سبک زندگی را با هویت اسلامی و معرفی شخصیت امام رضا(ع) ترویج دهیم.

وی در پایان سخنانش گفت: به دنبال تمرکز‌‌زدایی اجرای برنامه‌های فرهنگی از مرکز هستیم تا برگزاری جشنواره‌های ملی را به سمت استان‌ها سوق می‌دهیم.

انتهای پیا/م.د

دیدگاه شما