وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 28 مرداد 1394 ساعت 08:23   |   کد مطلب: 15929
معاون استانداردسازی و آموزش استاندارد همدان:
استاندارد ملی سفال لاله‌جین در دست تدوین است
معاون استانداردسازی و آموزش استاندارد همدان با بیان اینکه استاندارد ملی سفال لاله‌جین در دست تدوین است، گفت: تدوین استاندارد ملی صنایع‌دستی در مجامع بین‌المللی مشهود است.

به گزارش نافع، محمد هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تدوین استانداردسازی در سازمان استاندارد اظهار کرد: تدوین استاندارد دانش فنی است که مشخص می‌کند کالا یا خدمات با چه ویژگی‌ها و مواد اولیه‌ای باید تولید شوند.

وی با اشاره به دو طرح تحول نظام استانداردسازی یکپارچه و ارتقای نظام استانداردسازی گفت: این طرح‌ها در راستای بند 24 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغیه مقام معظم رهبری تنظیم شده که مبنی بر افزایش پوشش استاندارد برای تمام محصولات داخلی و ترویج آن است.

معاون استانداردسازی و آموزش استاندارد همدان خاطرنشان کرد: نخستین رویکرد نوین استانداردسازی تدوین حقوق و حمایت از حقوق مصرف‌کننده است.

وی با بیان اینکه در نظام تولید و توزیع هم خوداظهاری و خودکنترلی نهادینه خواهد شد، افزود: بر این اساس این مسئله به گونه‌ای است که باید هر محصول یک پیوست استاندارد، فارغ از اینکه این محصول استاندارد اجباری است یا نه، داشته باشد.

هاشمی با تأکید بر اینکه نظام استانداردسازی باید به صورت یکپارچه در کشور رعایت شود، بیان کرد: اگر سازمان‌های دیگر در بحث تدوین استاندارد دخالت کنند، در عرصه بین‌المللی سازمان استاندارد دچار مشکل خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث تدوین استاندارد یادآور شد: 200 استاندارد ملی برای تدوین در کمیته برنامه‌ریزی سازمان ملی استاندارد در سال 94 پیشنهاد شده است.

معاون استانداردسازی و آموزش استاندارد همدان اضافه کرد: تاکنون 37 مورد استاندارد تدوین و تصویب شده و عقد قرارداد با دبیر تدوین مربوطه نیز انجام شده است.

وی به رشته‌های استانداردهای تدوین شده اشاره کرد و گفت: این تدوین‌ها در رشته‌های برق و الکترونیک، فرآورده‌های نفتی، صنایع شیمیایی و پلیمر، مواد معدنی و اوزان و مقیاس‌ها مصوب شده است.

هاشمی اضافه کرد: بیشترین میزان تدوین در بخش شیمیایی و پلیمر با تعداد 18 مورد و استانداردهای کارخانه‌ای با 6 مورد بوده است.

وی با بیان اینکه استاندارد ملی سفال لاله‌جین در دست تدوین است، افزود: از فواید تدوین استاندارد در صنایع‌دستی می‌توان به کسب جایگاه مناسب صنایع‌دستی در رتبه‌بندی جهانی، سهولت در گسترش تجارت بین‌المللی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر صنایع‌دستی، ارتقای کیفیت تولید و خدمات، رشد صادرات، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و تولید پایدار و ارزش سرمایه‌گذاری خارجی در بخش تولید و خدمات اشاره کرد.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما