وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 26 مرداد 1394 ساعت 09:13   |   کد مطلب: 15884
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی:
1600 میلیارد تومان به بخش مکانیزاسیون کشاورزی تزریق شد
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت یک هزار و 600 میلیارد تومان به بخش توسعه مکانیزاسیون کشاوزی تزریق کرده است.

به گزارش نافع به نقل از فارس، کامبیز عباسی در آیین افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی، صنعت مرغداری، دامپروری و شیلات با بیان اینکه تبخیر و تعریق در کشور ما بالاست، اظهار کرد: به ازای هریک درجه افزایش دما، 13 تا 14 درصد نیاز آبی گیاه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه باید از میزان بارندگی موجود نهایت استفاده را برده و تبخیر و تعریق را کاهش دهیم، افزود: برای رسیدن به این اهداف، روش‌های مختلفی را از جمله مکانیزاسیون دنبال می‌کنیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: باید انتقال کشت بهاره به پاییزه، اجرای روش‌های آبیاری که در کمترین زمان ممکن به گیاه برسد، انجام کشت نشایی و کاهش تبخیر و تعرق را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه بذر را باید در عمق مناسب بکاریم، ادامه داد: انجام سم پاشی با محلول سم کمتر و توسعه مکانیزاسیون نیز دنبال می‌شود.

عباسی با بین اینکه از نیمه دوم سال گذشته یک هزار و 600 میلیارد تومان در مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه‌گذاری شده، خاطرنشان کرد: بعد از گشایش‌هایی که در عرصه بین‌المللی پس از توافق ایران و 1+5 رخ داده است، برندهای معتبر ماشین آلات کشاورزی در دنیا آماده حضور در ایران هستند.

وی با بیان اینکه به سمت سرمایه‌گذاری، هدفمندی و هدایت کشاورزی برای حل مشکل بحران آب حرکت می‌کنیم، گفت: در سه ماه گذشته، ارائه تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون به دلیل کمبود بودجه و افزایش نرخ سود بانکی کند شده که به دنبال تصحیح و ثبوت آن هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال خروج از رکود هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد علاقه برندهای معتبر بین‌المللی برای حضور در ایران هستیم که منجر به ارتقای ماشین آلات کشاورزی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مطلوب بودن گردش مالی شرکت‌ها باعث ارتقای کیفیت می‌شود، افزود: می‌توانیم به عنوان نمونه محصول سیب‌زمینی را با روشی کشت کنیم که آب کمتر و بهره‌وری بیشتر را به دنبال داشته باشد.

عباسی با اشاره به اینکه آبیاری موضعی و زیر سطحی در اراضی کشاورزی دنبال می‌شود، تصریح کرد: امروز استفاده از بذری که طول دوره کوتاه داشته باشد، توسعه کشت نشائی و انتقال کشت بهاره به پاییزه آغاز شده است.

وی با تأکید بر اینکه صنعت برای کشت ذرت، پنبه، چغندر قند و دیگر محصولات پرآب‌بر راهکار ارائه کند، ادامه داد: سیاست بخش کشاورزی تولید محصول بیشتر در ازای آب مصرفی است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با روش‌های مرسوم، روند تولید کشور را نمی‌توان حفظ کرد، خاطرنشان کرد: در این حوزه نیازمند فناوری‌های نوین هستیم و تاکنون 30 نوع فناوری نوین در عرصه مکانیزاسیون شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه دولت 30 درصد کمک بلاعوض برای استفاده از فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی می‌دهد، گفت: دولت با تمام محدودیت‌های اعتباری، یک هزار و 600 میلیارد تومان به بخش مکانیزاسیون کشاورزی تزریق کرده است.

عباسی با تأکید بر اینکه استانداردسازی ماشین‌های کشاورزی با کمک سازمان تحقیقات صنعتی و استانداردسازی به جد دنبال شد، اظهار کرد: استانداردسازی کمتر از یک سال انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در منشور صنعت کشور، صنعت ماشین‌های کشاورزی باید دیده شود، افزود: در کنار خودروسازی، ساخت لوازم خانگی و صنعت ماشین‌های کشاورزی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال اصلاح فرآیند تولید بذر کشور هستیم، تصریح کرد: در بخش مکانیزاسیون، 30 تا 35 سایت تولید بذر در کشور طراحی و در حال ساخت است که برخی از آن‌ها به سرانجام رسیده و باقی در دست اقدام است.

وی با تأکید بر اینکه حوزه باغبانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: نیازهای کشاورزی و باغداری باید مورد توجه صنعت قرار گیرد و تولید بر اساس اولویت‌های سرمایه‌گذاری در کشت نشائی صورت گیرد.

عباسی با بیان اینکه مخالف کشت برنج در استان خوزستان هستیم، خاطرنشان کرد: اگر روشی علمی برای تولید برنج با آب کمتر ایجاد شود مخالفتی نخواهیم داشت.

وی در پایان گفت: با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز برای قیمت‌گذاری ماشین آلات کشاورزی وارد همکاری شدیم که می‌تواند گام مؤثری در این راه محسوب شود.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما