وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394 ساعت 11:07   |   کد مطلب: 14472
آشنایی با قله بوقاتی مقصد صعود کوهنوردان همدانی
قله بوقاتی از جمله قله های معروف شهرستان رزن است که هم ساله در فصل بهار منزلگاه کوهنوردان همدانی است .

به گزارش نافع،به نقل از همدان ورزش، کوه بوقاتی از نظر تقسیمات جغرافیایی در محدوده ی شهرستان رزن ، بخش سردرود (دمق) واقع است. به این کوه "بقراطی " هم می گویند .

قله های بزرگ و کوچک به هم پیوسته ای در شمالی ترین قسمت استان همدان در حدود 30 کیلومتری غرب شهرستان رزن از دوردست ها به چشم می خورد که در دشتی وسیع سر بر افراشته اند بوقاتی یا بقراطی نامیده می شوند.

قله "بوقاتی" به ارتفاع 2825 یا 2850 متر در میان قله های کوچک و بزرگی آرمیده که بلندترین ارتفاع این مجموعه کوهستانی است.لکه های برف تا آخر اردیبهشت   ماه در قله به چشم می خورد.

از ارتفاعات مشرف بر میدان میشان و تخت نادر کوهستان الوند نیز کوه بوقاتی در روزهایی که هوا صاف است به وضوح دیده می شود .

روستاهایی که در اطراف بوقاتی هستند و محدوده ی زمین هایشان به آن جا می رسد عبارتند از : بابا نظر،یارمجه باغ،قلعه جوق، ارته قمیش ، چهار بلاغ، تخت ، خورونده، گاوسوار

 

هر ساله در نیمه دوم اردیبهشت، طبیعت بکر کوه بوقاتی پذ یرای میهمانان خوانده و ناخوانده بسیاری است. عمده کسانی که در این روزها به این بخش کوهستانی استان همدان سفر می کنند خانواده ها هستند که با خودرو شخصی وارد این منطقه کوهستانی می شوند. از آنجایی که خانواده ها  به منظور کوهنوردی سفر نمی کنند و در مدت کوتاهی صدها ماشین از انواع سبک و سنگین در دامنه های کوه پارک می کنند و جمعیت زیادی برای چیدن انواع سبزی و فراورده طبیعی گیاهاهان دارویی به ارتفاعات هجوم می برند کوه بوقاتی کاملا در معرض تخریب و نابودی قرار می گیرد.

برای جلوگیری از آسیب به طبیعت کوه بوقاتی  ، کافی است قانون طلایی حفظ محیط زیست طبیعی را که عبارت  است از : ( چیزی به محیط طبیعی اضافه نکنیم و چیزی هم از آن کم نکنیم )  را رعایت نماییم.

اگر زباله های غذا و بطری و پلاستیک را در کوه جا نگذاریم و سبزی و گل و گیاه را از دامن طبیعت زیبای کوه بوقاتی نچینیم سال های سال می توانیم از زیبایی های کم نظیر آن لذت ببریم .

دوستان و همشهریانی که به این منطقه سفر می کنند پیش از رسیدن به قسمت کوهستانی از میان دشت سبز پوشیده از گندم زاران عبور می کنند که بسیار دیدنی و زیباست .

  ازبین روستاهایی که در کوهپایه های بوقاتی جای دارند و از مواهب طبیعی و چراگاه های آن بهره مندند اهالی روستای بابانظر است.اهالی این روستامطابق یک رسم پسندیده قدیمی، در فصل بهار کوه را قرق می کنند و از ورود دام به آنجا جلوگیری می کنند و علوفه آن را نمی چینند تا نسل گیاهان منطقه با بذر پاشی طبیعی حفظ شوند.به همین دلیل آن بخش از کوه که در محدوده ی زمین ها و منابع طبیعی روستای بابانظر قرار دارد از پوشش گیاهی بسیار متنوعی بر خوردار است.  

دیدگاه شما