وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 14:18   |   کد مطلب: 14080
 کتاب در زمینه معرفی مفاخر و علمای مرتبط با همدان منتشر می شود
استاندار همدان از انتشار کتاب مفاخر استان همدان خبر داد و گفت: چندین جلد کتاب در زمینه معرفی مفاخر و علمای مرتبط با همدان چاپ و منتشر خواهد شد.

به گزارش نافع،

محمدناصر نیک بخت " پنج شنبه سوم اردیبهشت در آئین افتتاح همایش یک روزه «سنگ، سبک، سینا» در دانشگاه آزاد همدان، اظهار کرد: این همایش به مناسبت شصتمین سالگرد احداث آرامگاه بوعلی سینا و برای واکاوی ابعاد مختلف این بنای فاخر برگزار شده است.

وی با بیان اینکه همدان اولین شهر دنیاست،تصریح کرد: این شهر 500 سال پایتخت امپراطوری ایران بوده و باید آثار آن را پاس بداریم.

وی عنوان کرد: بوعلی سینا حکیم، فیلسوف و طبیب ایرانی  بوده که در جهان با نام امیر پزشکان شناخته شده است و آثار او پس از هزار سال هنوز در معتبرترین دانشگاه های دنیا تدریس می شود.

نیک بخت با اشاره به اینکه آثار برجسته فراوانی از این فیلسوف به یادگار مانده است، افزود: 131 اثر اصیل و 111 اثر منتصب به این دانشمند در شاخه های مختلف ریاضیات، پزشکی، فلسفه و ادبیات به جای مانده است.

استاندار همدان بیان کرد: احداث بنای آرامگاه بوعلی سینا از سال 1330 به مدت چهار سال انجام شد که باید خلاقیت، تلاش طراحان و سازندگان این بنای فاخر را ارج نهیم چراکه معتقدیم شناخت آثار مفاخر ایرانی بزرگترین سرمایه فردی است و بی تردید این آگاهی ها کمک خواهد کرد که خود را بهتر بشناسیم و برای آینده بهتر تصمیم بگیریم.

وی اظهار کرد: با توجه به وجود مفاخر و شخصیت های برجسته و ظرفیت های غنی علمی و فرهنگی مسئولان استان طی دهه های اخیر اقدام به تاسیس و راه اندازی بنیادهای علمی و فرهنگی از جمله بنیاد علمی، فرهنگی بوعلی، عین القضات همدانی و بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی به منظور شناسایی و معرفی آثار و مفاخر استان در سطح ملی و بین الملل کرده است.

نیک بخت با بیان اینکه سال 94 سال میرسیدعلی همدانی نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: یونسکو نیز سال 2015 را با نام میرسیدعلی همدانی نامگذاری کرده و در روزهای آینده سفری به کشور تاجیکستان خواهیم داشت و دبیرخانه نیز در حال آماده شدن برگزاری همایش میرسیدعلی همدانی است.

استاندار همدان از انتشار کتاب مفاخر استان همدان خبر داد و گفت: چندین جلد کتاب در زمینه معرفی مفاخر و علمای مرتبط با همدان چاپ و منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه آثار به جای مانده از گذشتگان را باید به صورت بارز معرفی کنیم، تصریح کرد: استان همدان بیشترین و بهترین بزرگان را در عرصه های علمی دارد.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت