وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 21 مرداد 1403 ساعت 11:15   |   کد مطلب: 43527
همدان همواره مقصد گردشگران داخلی و خارجی بوده و حالا با ثبت جهانی هگمتانه شاهد حضور تعداد بیشتری از گردشگران در همدان خواهیم بود اما لازم است هرچه زودتر اقداماتی بازدارنده در راستای جلوگیری از رشد قارچ گونه متکدیان و فال‌گیران در شهر خصوصاً در مراکز تاریخی و تفریحی انجام شود.

به گزارش نافع، رشد اقتصادی بسیاری از شهرهای جهان از سوی گردشگری است و هرساله برای جذب گردشگران بیشتر تمام تلاش خود را می‌کنند.

کشورمان به دلیل داشتن تاریخ و فرهنگ غنی، همواره مقصد بسیاری از گردشگران خارجی بوده و در این میان استان همدان نیز با داشتن هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی که ثبت ملی شدند یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی است.

چندی پیش نیز هگمتانه همدان به‌عنوان بیست و هشتمین اثر جهانی ایران در یونسکو به ثبت رسید و همین موضوع موجب شده تا بسیاری از کارشناسان آینده گردشگری همدان را درخشان‌تر از گذشته ببینند.

در این میان موضوعی که دارای اهمیت است داشتن زیرساخت گردشگری در همدان محسوب می‌شود که آیا واقعا همدان آماده پذیرایی از گردشگران خارجی و داخلی است و آیا اگر گردشگران به همدان سفر کنند خاطرات خوبی از این شهر در ذهن‌شان باقی می‌ماند تا دوباره به همدان سفر کنند یا خیر؟

هنگام بررسی اطراف مراکز تاریخی و تفریحی همدان، حضور متکدیان خصوصا در ساعاتی از عصر و شب به چشم می‌خورد که زیبنده شهر نیست.

این متکدیان در بسیاری از مواقع راه مسافران را گرفته و به بهانه فال گرفتن سعی می‌کنند مبلغی از مسافران دریافت کنند و این مسئله اصلا زیبنده شهر نیست.

معرفی متکدیان حرفه‌ای به مراجع قضائی

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار گردشگری پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه جمع‌آوری متکدیان در محل‌های مختلف شهری از جمله وظایف شهرداری‌ها است، گفت: به محض دیدن متکدیان، عوامل شهرداری در محل حاضر و نسبت به شناسایی و بررسی نحوه کار آن‌ها اقدام می‌کند.

مرتضی رضایی با اشاره به اینکه متکدیان طبقه‌بندی می‌شوند، افزود: پس از شناسایی فرد متکدی، متکدیان حرفه‌ای به مقامات قضائی معرفی می‌شوند تا برخورد لازم با آن‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر متکدیان از افرادی باشند که تحت پوشش ادارات حامی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) و یا بهزیستی هستند شناسایی و به اداره مربوطه معرفی می‌شوند.

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان با بیان اینکه برخی از متکدیان نیز به صورت گذری به این عمل می‌پردازند، تصریح کرد: با بررسی وضعیت زندگی این افراد، آن‌ها را به خانواده‌هایشان تحویل داده و یا اگر فرد متکدی کودک باشد او را به اورژانس اجتماعی بهزیستی معرفی می‌کنیم.

رضایی خاطرنشان کرد: روانشناسان اورژانس اجتماعی با کودکان کار صحبت کرده و از وضعیت زندگی و خانوادگی کودک آگاه نمی‌شوند تا اقدامات بعدی برای جلوگیری از تکدی‌گری آنان را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در قانون، تکدی‌گری به صورت حرفه‌ای جرم تلقی شده است، گفت: برخورد قهری با متکدیان نمی‌شود اما اگر افرادی که ببینیم که چندین بار این کار را تکرار کرده و به صورت شبکه‌ای تکدی‌گری می‌کنند آن‌ها را به مقامات قضائی معرفی می‌کنیم تا برخورد لازم با آن‌ها صورت گیرد.

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان ادامه داد: برخی از این متکدیان لهجه‌های مختلفی دارند و از افراد بومی نیستند، معمولاً در فصل تابستان این افراد مشاهده می‌شوند و خود را مسافر معرفی می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه این افراد پس از شناسایی با کمک نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌شوند، افزود: پس از شناسایی این افراد را نیز به مقامات قضائی تحویل می‌دهیم.

متکدیان را به سامانه ۱۳۷ شهرداری معرفی کنید

وی در پاسخ به این سوال که آیا برخوردها بازدارنده هستند یا خیر، گفت: به نظر می‌رسد که باید در قانون، برخوردی را در نظر گرفت که واقعا بازدارنده باشند و پس از رهایی افراد، شاهد این نباشیم که مجددا به این کار روی می‌آورند.

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان با اشاره به اینکه مردم می‌توانند در صورتی که افراد متکدی و فال‌گیر را در شهر مشاهده کردند با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و محل را اعلام کنند، تصریح کرد: در برخی از موارد فرد متکدی هیچ خانه و محل زندگی ندارد در نتیجه این افراد را به گرم‌خانه شبانه روزی می‌بریم و در آن‌جا شرایط خواب و استحمام برای فرد آماده است.

رضایی در پایان با بیان اینکه اگر مردم در برخورد با متکدیان به آن‌ها کمک کنند باعث می‌شود فرد متکدی به این عمل ادامه دهد و باز هم در محل حاضر شود، افزود: درخواست داریم مردم در صورت مشاهده کودکان کار‌ و خانم‌های متکدی نیز‌ با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس‌ بگیرند.

لکه سیاه متکدیان و فالگیران بر چهره گردشگری همدان

با توجه به اینکه در آینده شاهد حضور بیشتر گردشگران داخلی و خارجی در همدان خواهیم بود لازم است هرچه زودتر اقداماتی تاثیرگذار و بازدارنده در راستای جلوگیری از رشد قارچ گونه متکدیان و فال‌گیران در شهر همدان خصوصا در مراکز تاریخی و تفریحی همچون گنجنامه، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی سینا و هگمتانه انجام شود.

زیبنده همدان که سال‌ها است شعار پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را به یدک می‌کشد نیست که افراد متکدی و فال‌گیر در آن به راحتی حضور داشته باشند و برای مسافران ایجاد مزاحمت کنند.

هرچند کمک کردن برخی افراد از سر دلسوزی به متکدیان موجب شده تا آن‌ها به این کار اشتباه ادامه دهند اما لازم است تبیین این مسئله در جامعه صورت گیرد که چهره شهر با دلسوزی آن‌ها برای این افراد زشت‌تر می‌شود در نتیجه نباید به این افراد کمک مادی کنند.

عصر همدان پیشنهاد می‌کند این افراد به خوبی شناسایی شده و اگر از افراد بومی هستند به کارخانجات معرفی شوند تا علاوه بر حل مشکل کمبود نیروی کار در کارخانجات همدان، چهره شهر و مراکز تفریحی و تاریخی زیباتر شود.

البته حل مشکلات زیرساختی در حوزه گردشگری نیازمند بررسی‌های دقیق است که امیدواریم در آینده شاهد اتفاقات بهتری در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما