وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 4 فروردين 1403 ساعت 11:20   |   کد مطلب: 43478
با توجه به اینکه در بیشتر مراکز درمانی، بیمارستان‌های دولتی و تأمین اجتماعی برای انجام سونوگرافی و رادیولوژی بانوان، سونولوژیست خانم وجود نداشته، در نتیجه با در نظر گرفتن نیاز و ضرورت حفظ حریم شخصی خانم‌ها و مشکلات آنها، مخصوصاً در زمینه بارداری و ناباروری باید برای رفع این معضل چاره‌اندیشی شود.

به گزارش نافع، حیاء، ودیعه الهی به انسان است که این صفت در بانوان نمود بیشتری داشته و ثروتی است که متأسفانه با کم توجهی و سهل‌انگاری خیلی از انسان‌ها، تغییر سبک زندگی‌ها در جامعه امروزی، هر روزه آسیب بیشتری می‌بیند.

گاهی اوقات این سهل‌انگاری و حیا‌ءزدایی از طرف خود شخص و یک عمل فردی حساب می‌شود و منشاء آن هر چیزی می‌تواند باشد که با عکس‌العمل به موقع و مناسب از طرف جامعه به راحتی قابل کنترل و ریشه‌کن کردن است که در این صورت اصلاح آن فرد بسیار راحت‌تر و ساده‌تر است.

اما همین معضل و مشکل وقتی که از طرف یک ارگان و نهاد یا مسئله‌ای که عموم مردم با آن درگیر هستند باشد، به سرعت تبدیل به یک فاجعه شده و اصلاح و ریشه‌کن کردن آن با فرض اینکه قابل حل باشد، بسیار سخت و طاقت فرساست. لذا اثرات آن تا سالهای زیادی در جامعه جاری و ساری است.

هم اکنون اموری مانند مد و لباس با حفظ حیاء، حفظ کرامت و شان بانوان جامعه ایرانی اسلامی یکی از این معضلات عمومی است و البته سخن ما در این نوشتار بررسی معضل مد و لباس نیست، بلکه معضلی به مراتب بزرگتر از آن یعنی کمبود سونولوژیست زن در مراکز سونوگرافیست.

روزگاری این کمبود قابل توجیه و قابل درک بود، چرا که هنوز اکثر بخش‌های سیستم بهداشت و درمان ما چه در بخش تربیت نیروی متخصص و چه در بخش ساخت، تولید و نگهداری تجهیزات درمانی بسیار ضعیف و وابسته به خارج و به اصطلاح غیر بومی بود. اما امروز دیگر این توجیهات نه تنها برای مردم ایران، بلکه برای کشورهای به اصطلاح پیشرفته هم غیر قابل قبول است، چراکه کشور عزیزمان ایران در حال حاضر در اکثر بخش‌های بهداشت و درمان بومی شده و به خودکفایی رسیده است.

از طرفی هم وجود بانوان جوان و علاقه‌مند ورود به این عرصه، این سئوال را در اذهان عمومی پیش می‌آورد که چرا در بخشی از سیستم درمان که مراجعه بانوان بیشتر است، باید دانش‌آموختگان و متخصصان این رشته را بیشتر آقایان تشکیل دهند؟ آیا این معضل یک شبه پیش آمده یا محصول سیاست‌گذاری‌ها، اهمال‌کاری‌ها و یا حتی قصد و غرض سوء مسئولان است؟ متاسفانه هرکدام از آن دو مورد را هم در نظر بگیریم ولی نتیجه آن، یکی است که دامن همه جامعه را گرفته است .
یکی از مصادیق این مقدمه، کمبود سونولوژیست خانم در شهر همدان است.

با کمی دقت متوجه می‌شوید که شهر همدان هم مانند بسیاری از نقاط کشور با این مشکل بزرگ روبروست.

جالب‌تر اینجاست که در بسیاری از مشاغل که اصلاً مناسب بانوان جامعه نیست، از آنها استفاده شده اما در این مورد بسیار حساس که از نظر عرف، عقل و شرع حضور سونولوژیست خانم ضروری است با بی‌توجهی برخی از مسئولان ذیربط به معظلّی بزرگ برای قشر زیادی از مردم تبدیل شده است.

این در حالی‌است که میانگین تجویز سونوگرافی برای خانم‌ها خیلی بیشتر از آقایان است بطوریکه این موضوع از چشم هیچ‌کس پوشیده نیست.

بنابراین با حضور در اکثر مراکز سونوگرافی خواهید دید که بیشتر مراجعه‌کننده‌گان این بخش خانم‌ها می‌باشند. در حالی که سونولوژیست مرد به نسبت سونولوژیست خانم بیشتر است.

سئوالی که در ذهن هر کسی می‌تواند پیش بیاید این است که این مشکل بخاطر کمبود سرمایه‌گذاری در این زمینه است؟
آیا دیدگاه بعضی از مسئولان موجب این معظل شده است یا بخاطر کمبود داوطلبان زن در این رشته است؟

برای بررسی این موضوع ما برآن شدیم که نظر چند مراجعه کننده را در این باره جویا شویم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ شهروند همدانی در خصوص کمبود سونولوژیست خانم در مراکز بهداشت_درمانی در سطح شهر گفت: بانوان با توجه به شرایط جسمی‌شان، جزء بیش‌ترین مراجعه‌کننده‌گان به سونوگرافی و رادیولوژی بوده و این قشر خیلی بیشتر از مردان به سونوگرافی‌ها مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید خانم‌ها قبل از بارداری، حین بارداری، حتی برای درمان ناباروری و مشکلات رحمی به ناچار حضور خیلی زیادی را در مراکز سونوگرافی دارند.

این شهروند خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه جامعه ما اسلامی بوده و همه ما مقیّد به این دین مقدّس هستیم، با این اوصاف زیبنده خانم‌های ما نیست که در یک کشور اسلامی، اکثر بانوان استرس دسترسی به خانم دکتر در سونوگرافی مراکز دولتی را داشته باشند.

یکی دیگر از زنان همدانی که در صف انتظار برای انجام سونوگرافی بود، در این رابطه اظهار کرد: دوران بارداری و زایمان من بسیار سخت بود، بنابراین مجبور بودم هر چند روز یکبار به مراکز سونوگرافی مراجعه کنم اما متاسفانه بدلیل کمبود پزشک در سونوگرافی‌ها به سونولوژیست آقا مراجعه می‌کردم که این مسئله بسیار مرا آزار می داد.

وی در پاسخ به گفته ما مبنی بر وجود چندین سونولوژیست زن در سطح شهر، بیان کرد: سونوگرافیست‌های زن نوبت‌های طولانی می‌دهند و این موارد به مشکلات بانوان برای انجام سونوگرافی‌ها افزوده است.
شهروند دیگری به صف‌های شلوغ و ازدحام زنان در مطب‌های سونوگرافی شهر همدان اشاره کرد و عنوان کرد: این ازدحام آزاردهنده مطلب جدیدی نبوده و وضعیت نوبت‌گیری و انتظار زیاد در انجام سونوگرافی برای زنان عادی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ بنابراین با توجه به اینکه در بیشتر مراکز درمانی، بیمارستان‌های دولتی و تأمین اجتماعی برای انجام سونوگرافی و رادیولوژی بانوان، سونولوژیست خانم وجود نداشته، در نتیجه با در نظر گرفتن نیاز و ضرورت حفظ حریم شخصی خانم‌ها و مشکلات آنها، مخصوصاً در زمینه بارداری و ناباروری باید برای رفع این معضل چاره‌اندیشی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما