وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 17 دى 1402 ساعت 17:37   |   کد مطلب: 43449
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان:
آب شرب همدان در حد استاندار‌های بین المللی است
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: منبع تامین آب شرب در همدان متفاوت است بخاطر همین طعم آب با آبی که از سد اکباتان تامین می‌شد مشابه نیست.

به گزارش نافع، فرهاد بختیاری فر در نشست خبری که صبح امروز در آزمایشگاه مرکزی آبفا صورت پذیرفت عنوان کرد: تنش آبی همدان در سال ۱۴۰۱ به واسطه خشکسالی هایی که بود با انتقال آب از سد تالوار به نتیجه رسید و در حال حاضر ۱۴۰۰ لیتر آب در ثانیه به همدان انتقال پیدا ‌می‌کند.

وی گفت: منبع تامین آب شرب در همدان متفاوت است بخاطر همین طعم آب با آبی که از سد اکباتان تامین می‌شد مشابه نیست.

مدیر عامل شرکت آبفا افزود: کیفیت آب سد‌تالوار و اکباتان هردو از نظر کیفی برای شرب استاندار بوده و مورد تایید آزمایشگاه مرکز پایش شرکت آب و فاضلاب استان و دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌باشد.

وی گفت: کیفیت طعم آب با توجه به ساختار زمین شناسی مناطقی که آب همدان از آن محل تامین می‌شود متفاوت است.

بختیاری فر افزود: محدوده سد اکباتان متشکل از سنگهای گرانیتی می‌باشد که از نظر زمین شناسی قابلیت حل شدن در آب را ندارند و حتی کانی ها و ماسه های گرانیتی باعث تصفیه آب هم می‌شود که کیفیت آب در این سد را بالا می‌برد.

مدیر عامل شرکت آبفا بیان داشت: سد تالوار به دلیل گستردگی محدوده و حجم ذخیره آب و مواد تشکیل دهنده آن مکان، طبیعی است که یکسری املاح را در خود داشته باشد، اما این قبل از تصفیه است و بعد از فرایند تصفیه در همدان، آب به استاندار لازم می‌رسد.

بختیاری فر افزود: استاندار همدان به دنبال منابع جدید به سد تالوار است که سبب پایداری تامین آب و حتی کیفیت آن می‌شود.

وی گفت: کیفیت آب همدان به گواهی دانشگاه علوم پزشکی و آزمایشگاه آبفا استان مشکلی از لحاظ شرب ندارد و بخشی از آب های تامین شده و چاه های دشت بهار با هم مخلوط میشود.

مدیر عامل شرکت آبفا در رابطه با طعم آب شرب همدان عنوان کرد: حتی اگر آب معدنی از مارک های متفاوت را تست کنید هیچ کدام طعم یکسانی ندارند پس بنابراین آبی که از ۱۴۰ کیلومتر آن طرف تر به همدان می‌رسد با آبی که در سد اکباتان است متفاوت است اما متفاوت بودن طعم آب دلیل بر بی کیفیت بودن آن نیست.

بختیاری فر افزود: انتقال آب از سد تالوار بعد از ۱۶ سال و در دولت سیزدهم محقق شد و عده ای قصد سو‌استفاده از موضوع و کمرنگ نشان دادن اهمیت پروژه انتقال آب را دارند.

انتهای پیام/ ط

دیدگاه شما