وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 23 آبان 1394 ساعت 14:10   |   کد مطلب: 17239
ین روزها در آستانه اربعین حسینی دیار دارالمومنین همدان میزبان زائران کربلاست که خادمی آنها چون مدال افتخاری بر گردن این شهر است.

به گزارش نافع به نقل از فارس، امسال نیز باز در آستانه اربعین حسینی فوج عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پس از یک اربعین توسل و عزاداری خود را به حرم ارباب می‌رسانند تا رزق معنوی محرمشان را از پیاده‌روی نجف تا کربلا بگیرند.

استان همدان با استقرار در مسیر غرب کشور، شهر عبوری زائران کربلاست و این مسئله توفیقی شد تا همدانی‌ها خادمان زائران کوی حسین (ع) شوند.

خادمی این سفر معنوی در حالی بر دوش همدان است که سال گذشته آن طور که باید صورت نگرفت که این مسئله ناشی از عدم آمادگی همدان در پذیرایی از مسافران کربلا بود.

سال گذشته بسیاری از زائران بازگشتی از کربلا که خود را تا همدان رسانده بودند، در همدان با نبود اتوبوس برای بازگشت به شهر خود مواجه شدند و یا در مواقعی با صرف هزینه بالا موفق به بازگشت شدند.

بسیاری برای بازگشت به شهر خود ناچار به اقامت چند ساعت تا یک روز در همدان بودند که باید خادمان زائران امام حسین (ع) در همدان شرایط را برای ماندگاری آنها فراهم کنند اما به علت نبود راهنمایی درست و پذیرایی کمرنگ این مهم به خوبی انجام نشد.

بر این اساس امسال بار خادمی که بر دوش همدان است، بسیار سنگین است زیرا باید بتواند ضمن جرعه‌نوش شدن از دریای بی‌کران دلدادگان حسینی، پذیرای زائران کربلا شده و برای آنها سنگ تمام بگذارد.

اما آنچه همدانی‌ها در این راه معنوی می‌توانند برای پذیرایی از مهمانان اربعین حسینی داشته باشند، اینکه ایستگاه‌های صلواتی برای پذیرایی در مسیر رفت و بازگشت زائران از کربلا راه‌اندازی شود.

در دهه نخست عاشورا تکیه‌های خودجوش در نقاط مختلف همدان برپا شد و جوانان بسیار پرشور در توزیع نذورات فعال بودند و عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) نشان می‌دادند که همین توزیع شربت و چای و توزیع نذورات در ایام اربعین حسینی نیز با استقرار تکیه‌ها در مبادی ورودی و خروجی همدان می‌تواند گرد خستگی راه زائران را پاک کند.

بسیاری از زائران برای یک شب اقامت در همدان نیازمند مکانی برای استراحت هستند که مساجد و حسینیه‌های برون‌شهری می‌توانند به صورت 24 ساعته باز بوده و در مواقع ضروری یاری‌گر زائران باشد.

سال گذشته حجم انبوهی از خودروهای شخصی و عمومی که از مرزها به سمت سایر شهرها در حرکت بودند، با مشکل سوخت مواجه بودند که امسال با تدابیر ویژه‌ای می‌توان جایگاه‌های سوخت را فعال کرد و حتی پمپ‌هایی ویژه زائرین اربعین مشخص کرد.

شهرداری به عنوان مدیریت شهری در این وادی نقش مهمتری دارد و می‌تواند با ورود به این عرصه و اعطای مجوزهای برپایی ایستگاه صلواتی و تکیه، شهروندان را در ارائه خدمات به زائران کربلا یاری کند.

در پیاده‌روی اربعین حسینی در عراق همگی از عشق و ارادت عراقی‌ها مطلعیم که چگونه هرچه دارند در طبق اخلاص گذاشته و از زائران پذیرایی می‌کنند که این مسئله در شهر همدان به عنوان شهر بین راهی زائران کربلا می‌تواند اتفاق بیفتد.

همدانی‌ها می‌توانند با برپایی ایستگاه‌هایی در مبادی خروجی همدان ضمن بدرقه زائران در حین بازگشت از آن‌ها استقبال کرده و در مواقع ضروری نیز آنها را در منزل خود پذیرا شویم تا شرایط بازگشت به شهر آنها فراهم شود.

امسال همه مردم به صورت خودجوش و به همراهی مسئولان می‌توانند از این بهره معنوی استفاده کرده و ضمن جبران کمبودهای سال‌های گذشته، امسال تکریم ماندگاری از زائران کربلا داشته باشند.

پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و دیار دارالمومنین شایسته بهترین‌هاست که امیدواریم امسال با برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی فرمانداری و شهرداری در شهرهای عبوری زائران صورت می‌گیرد، پذیرایی شایسته‌ای از زائران داشته باشیم.

پایان پیام/م

دیدگاه شما