وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 19 آبان 1394 ساعت 09:11   |   کد مطلب: 17159
رفتن به سمت محصولات گلخانه ای می تواند با دخیل کردن حضور تمامی افراد یک خانواده ضمن ایجاد صمیمیت بیشتر در بین اعضاء آن خانواده و ایجاد روحیه تلاشگری، در رشد اقتصادی آن خانواده و به دنبال آن توسعه یافتگی اقتصاد جامعه ای سهیم باشد.

به گزارش نافع به نقل از رودآور؛ «مسعود اکبری» رئیس اداره کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در حال حاضر برداشت چغندرقند شروع شده است و به نیمه های برداشت رسیده است.

پیش بینی برداشت از 25 هزارتن چغندر قند در تویسرکان/کشاورزان در بیم هجوم سرما و یخبندان

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 10 هزارتن چغندر قند در تویسرکان تولید شد، اظهار کرد: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از 25 هزارتن چغندر قند در تویسرکان برداشت شود.

رئیس اداره کشاورزی تویسرکان این مقدار برداشت اگر با موفقیت صورت گیرد می تواند تا حدودی وضعیت اقتصادی کشاورزان را در سال جاری سامان دهد.

اکبری تصریح کرد: در صورتی که به تعهدات عمل شود و کارخانه قند همدان بر اساس قرارداد با کشاورزان متعهد به تحویل محصول است.

وی عنوان کرد: اما اگر سرما و یخبندان پیش روی باشد نه کشاورز قادر به برداشت محصول هست ونه کارخانه محصول یخ زده را  تحویل می گیرد در حال حاضر نیز با گل شدن زمین بر اثر بارندگی همین برداشت چغندرقند تا حدودی محدود شده است.

رئیس اداره کشاورزی تویسرکان همچنین اظهار کرد: برداشت زعفران از اولین مزارعی که  سال گذشته در شهرستان کشت شده و درآبانماه سال جاری به گل نشسته آغاز شده است.

اکبری با بیان اینکه در سال 94 بیش از چهار هکتار کشت زعفران در شهرستان صورت گرفته است، گفت: زعفران از محصولاتی است که برای تولید آن نیاز به آب بسیار نیست و می تواند با شرایط بحرانی آب در کشور و به ویژه خشسکالی های اخیر در تویسرکان به خوبی عمل آید.

وی همچنین از بازدید امام جمعه تویسرکان از شهرک گلخانه ای فرسفج خبر داد و عنوان کرد: در این بازدید گلخانه داران و دیگر مسئول جهاد مزیت کشت گلخانه ای در مصرف آب کمتر وتولید بیشتر را تشریح کردند.

گلخانه ها راهی پیش روی اقتصاد مقاومتی

رئیس اداره جهاد کشاورزی تویسرکان با تأکید بر اینکه گلخانه هم با کار دقیق واصولی وحمایت دولت اقتصادی است، تصریح کرد: رفتن به سمت تولید محصولات گلخانه ای به عنوان یکی از راه های مقابله با بحران آب در شرایط فعلی کم آبی بسیار مؤثر است.

اکبری درباره اشتغالزایی و اثر مهم محصولات گلخانه ای بر تسریع در روند پیاده سازی اقتصادی مقاومتی در جامعه، گفت: هر فردی می تواند به راحتی با ایجاد گلخانه ای حتی کوچک در منزل خود در تولید محصول کشاورزی و اشتغالزایی با توجه به آمار بالای بیکاری شریک شود.

وی اظهار کرد: محصولات گلخانه ای آب کمتری مصرفی می کنند و نیز با توجه به معضل بیکاری در جامعه کمی همت می خواهد تا با روی آوردن به تولید محصولات گلخانه ای بخشی شاید هر چند کوچک از مشکل اقتصادی و بیکاری جامعه حل شود.

رئیس اداره کشاورزی تویسرکان تأکید کرد: رفتن به سمت و سوی تولید محصولات گلخانه ای تنها برای افراد تحصیل کرده جامعه نیست، بلکه برای هر فرد حتی افرادی که تحصیلکرده هم نیستند می تواند اشتغال ایجاد کند.

اکبری افزود: در این راستا افرادی که تمایل به ایجاد گلخانه دارند می توانند در یک دوره آموزش دو تا سه ماهه شرکت کنند و با کمی پشتکار و فراگرفتن مهارت های لازم در اقتصاد خود و خانوده یشان اثربخش شوند.

به گزارش رودآور، رفتن به سمت تولید محصولات گلخانه ها می تواند یکی از راه های پیش روی اقتصاد مقاومتی به ویژه در شرایط بحران آبی در کشور باشد.

رفتن به سمت محصولات گلخانه ای می تواند با دخیل کردن حضور تمامی افراد یک خانواده ضمن ایجاد صمیمیت بیشتر در بین اعضاء آن خانواده و ایجاد روحیه تلاشگری، در رشد اقتصادی آن خانواده و به دنبال آن توسعه یافتگی اقتصاد جامعه ای سهیم باشد.

مسئولان به واسطه کارشناسان، کشاورزان را با علم روز آشنا کنند

خبرنگار رودآور درباره محصول چغندرقند به گفت و گو با برخی کشاورزان نیز پرداخت.

کشاورزی از افزایش محصول خود گفت و اظهار کرد: به یاری خدا امسال محصول خوب است، اما نگران از سرمای پیش رو هستیم، چرا که اگر سرما بیش از آنچه که بیش از تحمل این محصول باشد، تولیدمان دچار یخ زدگی می شود و به طور قطع محصول یخ زده را هم کاراخانه از ما خریداری نمی کند.

شهروند دیگر نیز گفت: بهتر است کارشناسان به کمک کشاورزان نیز بیایند و با شناساندن و معرفی انواع دیگری از چغندرقندهایی که مقام در برابر سرما هستند به ما در افزایش کمی و کیفی محصول کمک کنند.

کشاورز دیگری نیز گفت: مسئولان می توانند با بهره بردن از کارشناسان ما را با علم روز و نوین کشاورزی آشنا کنند چرا که ما نیز مشتاق افزایش محصولات خود و تأمین معیشت خود هستیم.

 
انتهای پیام/م

دیدگاه شما