وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 28 مرداد 1394 ساعت 08:20   |   کد مطلب: 15928
رئیس جمهور در بیست و دومین سفر استانی خود، مهمان مردم خونگرم نخستین پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین خواهد بود سفری که مردم استان را به مساعدت های هیات دولت درباره خواسته هایشان امیدوار کرده است.

به گزارش نافع به نقل از صبح الوند، سوم شهریورماه سال جاری بیست و دومین سفر استانی رییس جمهور به همراهی وزرا به همدان رقم می خورد. بسیاری از مردم همدان خواسته های متعددی از رییس جمهور خود دارند. خواسته هایی که در معیشت و بهبود زندگی ساکنان این استان، تاثیری مستقیم دارد.

یکی از اصلی‌ترین و مهمترین دغدغه‌ها و معضلات همدان معضل بیکاری و دغدغه ایجاد اشتغال بخصوص در بین قشر جوان و تحصیلکرده استان است.

نبود شغل پایدار برای همدانی های تحصیلکرده که نسبت به سایر استان ها از سطح بالای تحصیلات برخوردارند به دغدغه ای جدی برای جوانان و به تبع آن خانواده ها تبدیل شده است و بهبود وضعیت کسب و کار و اشتغالزایی از نخستین انتظارات مردم همدان از دولت تدبیر و امید است.

 

آمار بیکاری در همدان کاهش یافته است

استاندار همدان درباره وضعیت بیکاری همدان در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان اظهار داشت: آمار بیکاری همدان در سه ماهه نخست امسال دو درصد نسبت به مدت مشابه سال 93 کاهش یافته است.

محمد ناصر نیکبخت گفت: آمار بیکاری همدان در سه ماهه نخست سال گذشته 8.7 دهم بوده که این آمار در سه ماهه امسال به 6.7 دهم کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که آمار بیکاری در کشور در سال 94 نسبت به سال 93 یک دهم درصد رشد داشته است.

 

اشتغال مهم‌ترین دغدغه مردم استان همدان

یکی از نمایندگان مردم استان همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اصلی‌ترین و مهمترین دغدغه‌ها و معضلات استان همدان، معضل بیکاری و دغدغه ایجاد اشتغال جوانان است.

بهروز نعمتی اظهار کرد: آنگونه که باید و شاید در سطح استان همدان برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای ایجاد اشتغال و حل معضل بیکاری انجام نشده است.

اما باتوجه به کاهش نرخ بیکاری در استان، بهبود وضعیت کسب و کار و اشتغالزایی از نخستین انتظارات مردم همدان از دولت یازدهم است.

حوزه اشتغال جوانان به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم و مسئولان از جایگاه بسیار حساسی برخوردار است.

اشتغال یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار در زندگی افراد جامعه بوده و تاثیرات آن زوایای مختلف زندگی را در بر می‌گیرد.

 

دغدغه مردم همدان درباره اشتغال هم خواندنی است:

* یکی از شهروندان همدانی که بازنشسته وزارت آموزش و پروش است درباره وضعیت اشتغال جوانان به خبرنگار ما گفت: دو فرزند پسر دارم که یکی تا مقطع کارشناسی ارشد کشاورزی و دیگری تا مقطع کارشناسی برق تحصیل کرده اند اما متاسفانه هر دو مشغول کاری غیر مرتبط با تحصیلاتشان هستند.

این معلم عزیز اظهار کرد: کار کردن اصلا عار نیست ولی اگر قرار بود که بچه های من درس بخوانند و در آخر کار منشی یا فروشنده لوازم آرایشی بشوند که اصلا چرا درس خواندند و این همه وقت خودشان و سرمایه ما را هدر دادند؟

وی افزود: وقتی دولت جوانان را به تحصیل تشویق می کند باید به فکر بعد از تحصیل آنها هم باشد که برایشان کاری فراخور تحصیلاتشان فراهم شود.

 

* محمود امیدی که یکی از هزاران نفر جوان تحصیلکرده این استان است نیز درباره خواسته های خود از دولت گفت: اشتغال و ازدواج آسان مهمترین خواسته های من و هم سن و سال هایم از دولت تدبیر و امید است.

وی اظهار کرد: همه ما جوانان انتظار داریم که دولت یازدهم به وعده های خود برای بهبود وضعیت اشتغال در همدان عمل کند و زمینه های لازم برای اشتغالزایی جوانان را در استان فراهم کند.

امیدی که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معماری است افزود: طی سال های اخیر برای یافتن شغلی که متناسب با تحصیلاتم باشد تلاش فراوانی انجام داده ام اما تاکنون هیچ نتیجه ای نگرفته ام.

وی گفت: متاسفانه وضعیت اشتغال دیگر رفقایم نیز به همین صورت است.

این کارشناس ارشد معماری اظهار کرد: بیکاران همدانی و بخصوص جوانان مجبورند برای دوری از معضل بیکاری دست به شغل های موقتی نظیر دست فروشی، ویزیتوری، منشی گری و.. بزنند.

 

* یاسر که لیسانس ادبیات دارد و راننده تاکسی است هم به خبرنگار ما گفت: اینجا همدان است، همانجایی که مردمانش در همه مقاطع حساس با حضور در صحنه شعور بالای سیاسی و اجتماعی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

وی اظهار کرد: فراموشی حق مردم ولایتمدار همدان نیست، چرا دولت محترم از لحاظ اقتصادی و فرهنگی به استان ما نمی رسند

این راننده تاکسی افزود: خواسته همه ما از دولت مردان این است که گرانی ها کنترل شود و مشکلات اقتصادی مردم رفع شود تا هیچکس شرمنده زن و بچه خود نشود.

 

در پایان یادآوری سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب به مسئولان ارشد کشوری و استانی خالی از لطف نیست:

مقام معظم رهبری، حضور مسئولان تراز اول کشوری در بین مردم و شنیدن بی واسطه درد دل آنان را امری خوب توصیف و تصریح می کنند: «رفتارتان باید مردمی، عادلانه و متواضعانه باشد. آقایان! با مردم گرم بگیرید؛ در مقابل مردم تواضع کنید؛ به میان مردم بروید؛ در موارد مقتضی به خانه های مردم سر بزنید. … مردم ببینند کسی از خودشان است؛ در این صورت، هیبت استاندار هم بیشتر حفظ خواهد شد. مبادا خیال کنید که اگر کسی منقطع از مردم شد، هیبت بیشتری پیدا می کند؛ نه، هیبت برای مسئولان خوب است که مردم نسبت به آنها حساسیت داشته باشند؛ اما این هیبت با رفتار معنوی شما حاصل می شود. شما وقتی سالمید، وقتی به فکر منافع شخصی نیستید، وقتی راحتِ خودتان را فدای راحتِ مردم می کنید و وقتی برای خدا کار می کنید و مخلصانه کار می کنید، خدای متعال هم محبت و هم هیبت شما را در دل مردم می اندازد. من دیده ام مسئولانی را که خودشان را از مردم جدا می کردند، به خیال اینکه این کار، یک شأن و تشخصی است! مردم کمترین اهمیتی به اینها نمی دادند؛ یعنی هیچ عزتی هم در چشم مردم نداشتند. بنابراین، با مردم و در کنار مردم باشید.»

مطابق سخنان رهبر معظم انقلاب، در کنار مردم بودن و خود را از آنان دانستن، نه تنها عامل کم شدن هیبت مسئولین نخواهد شد بلکه حضور فعال در بین مردم همراه با رفتارهای معنوی و خصوصاً "اخلاص" در کارها باعث افزایش ابهت آنان خواهد گردید؛ در مقابل، دوری گزیدن از مردم و انقطاع از آحاد ملت، صرف آنکه مسئولیتی بر عهده کسی است باعث از چشم افتادن از چشم مردم خواهد شد و مردم برای چنین مسئولانی هیچ اهمیتی قائل نخواهند بود.

قطعاً مردم شریف استان همدان با اولین سفر ریاست محترم دولت یازدهم به این استان، درخواست های فراوانی ازجمله ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی و توجه بیشتر به اقشار آسیب پذیر در مناطق مختلف را خواستارند.

مشکلاتی از قبیل بیکاری، تورم، کمبود مسکن، کمبود در بخش های مختلف درمانی و بیمارستانی، کمبود داروهای تخصصی در برخی بیمارستانهای شهرهای استان، کمبود آب شرب در برخی مناطق روستایی و... همه و همه از جمله مسائل و معضلاتی هستند که مسئولان با حضور در همدان، می توانند آنها را از نزدیک مشاهده کنند.

البته معقول به نظر نمی رسد که کسی انتظار برطرف شدن یک شبه این مشکلات را داشته باشد اما قطعاً با عزم ملی و مدیریت جهادی از طرف مسئولان امر، انتظار می رود شاهد برطرف شدن بیشتر این مشکلات باشیم.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما