وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 4 آذر 1393 ساعت 15:57   |   کد مطلب: 11189
صادرات رودوزی سنتی از همدان به اروپا و آسیا/ هنری زیبا و پر درآمد برای بانوان
رودوزي سنتي يکي از هنرهای اصیل ایرانی است که هنر آراستن و رویه‌آرایی پارچه به وسیله انواع دوخت تزیینی است.

به گزارش نافع، به‌کارگیری انواع رودوزی‌ها و ابداع روش‌های جدید و ترکیبی در دوره‌های مختلف از هزاران سال پیش تاکنون وجود داشته است.

در ایران نیز ذوق وسلیقه هنرمندان، فراتر از آن بوده که تنها به بافت پارچه‌های رنگین و متنوع اکتفا کنند، بلکه توانسته‌اند با دوخت انواع مهره‌ها و نخ‌های تزیینی، زمینه پارچه‌های ساده‌ای چون کرباس، متقال و ... را به صورت شایسته‌ای، رنگارنگ و درخشان سازند.

استفاده از دوخت‌های تزیینی در دوره اسلامی رواج بیشتری گرفته است؛ به ویژه از قرن 3 هجری که هنرمندان ایرانی، آذین وتزیین پرده خانه خدا با نخ‌های گلابتون را به عهده گرفتند.

امروزه انواع متفاوتی از رودوزی سنتی وجود دارد که بیشتر روی سجاده، بقچه، جلد قرآن، رومیزی، دستمال و ... ایجاد می‌شود.

آموزش رودوزی سنتی در همدان

در همدان نیز "گیتی سرخوشیان"، هنرمند برجسته این رشته به تهیه و تولید محصولاتی زیبا اقدام می‌کند.

وی، علاوه بر یادگیری این هنر زیبای ایرانی با دایر کردن کارگاه و فروشگاه، زمینه اشتغال تعدادی از بانوان را فراهم آورده است.

گیتی سرخوشیان در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: از کودکی به کارهای هنری علاقه داشتم به طوری که پر کبوتر را تمیز کرده و با آن میل بافتنی درست می‌کردم.

وی ادامه می‌دهد: با تشویق خانواده و حمایت اداره صنایع‌دستی از 25 سال پیش تاکنون به صورت جدی، کارهای هنری را انجام دادم و از 13 سال پیش که دوخت رودوزی سنتی را در یزد یاد گرفتم تاکنون، آن را به عنوان رشته اصلی ادامه ‌داده‌ام.

این بانوی هنرمند همدانی که با هنر خود زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهم کرده، می‌افزاید: 9 سال است که کارگاه آموزشی و تولیدی خود را در کبودراهنگ ایجاد کرده‌ و تعداد زیادی از خانم‌ها و حتی آقایان را آموزش داده‌ام.

سرخوشیان که در سال 90 از طرف اداره کل تعاون و رفاه به عنوان "کارآفرین برتر" استان انتخاب شده، بیان می‌کند: 66 خانم در این کارگاه برای من کار کرده و دستمزد می‌گیرند که تعدادی از آن‌ها سرپرست خانوار هستند.

وی می‌گوید: چند روز پیش نیز با افتتاح "خانه هنرمندان صنایع‌دستی" در همدان، کارگاه دوم خود را دایر کرده‌ و صبح‌ها، این هنر را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهم.

سرخوشیان می‌افزاید: همچنین در مرکز خرید صفویه نیز فروشگاهی برای فروش آثار تولید شده ایجاد کرده‌ام.

وی با بیان اینکه کارهای خود را به دیگر کشورها نیز صادر می‌کند، می‌گوید: آلمان، کانادا، آمریکا، دوبی، ارمنستان و سلیمانیه عراق از مهمترین جاهایی است که رودوزی سنتی را به آن‌ها ارسال می‌کنم.

سرخوشیان با قدردانی از همه کسانی که او را در این راه یاری داده‌اند، ادامه می‌دهد: با استفاده از تسهیلات اشتغال‌زایی توانستم به این موفقیت‌ها دست یابم.

این بانوی کارآفرین همدانی با اشاره به نقش بانوان در بهبود اقتصاد خانواده و جامعه تصریح می‌کند: بانوان با آموختن هنرهای دستی می‌توانند در اوقات فراغت خود، کاری انجام داده و به اقتصاد خانواده کمک کنند.

سرخوشیان بیان می‌کند: رودوزی سنتی، هنری با درآمد مناسب است که قدمتی دیرینه داشته و به صبر و حوصله بسیار نیاز دارد.

گزارش از سمیه مظاهری

انتهای پیام/ر.ح

دیدگاه شما