وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 22 شهريور 1403 ساعت 10:39   |   کد مطلب: 43579
مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان تاکید کرد:
ایجاد شبکه وکالت جهانی توسط امام حسن عسکری
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: امام حسن عسکری(ع) شبکه جهانی ارتباطی و تشکیلاتی ایجاد و جهان اسلام و جهان تشیع را برای دوران عصر غیبت آماده کرد.

حجت‌الاسلام رضا غلامی‌روشن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه در تاریخ اسلام دوران خلفای عباسی دوران نکبت‌باری بود، اظهار کرد: ۶ امام معصوم ما در دوران خلافت عباسی شهید شدند و مجموع طول دوره زندگی امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) بیشتر از ۹۲ سال نشده است.

وی با بیان اینکه جوان‌ترین امام ما امام جواد(ع) بود که ۲۵ سال داشتند، گفت: امام حسن عسکری(ع) ۲۸ سال داشتند که به لحاظ دوران امامت ایشان حدود ۶ سال کمترین دوران امامت را بین حضرات معصومین داشتند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه دوران امامت امام حسن عسکری(ع) دوران خفقانی حاکم بود، ابراز کرد: دوران امامت امام صادق(ع) و امام باقر(ع) دوران فراغ بود که مکتب تشیع توانست چهار هزار شاگرد تربیت کند.

وی با بیان اینکه اصحاب امام حسن عسکری(ع) ۱۰۳ بودند، مطرح کرد: از این تعداد ۳۶ نفر ایرانی هستند که باعث افتخار ما ایرانیان است.

غلامی‌روشن با اشاره اینکه دوران امامت امام حسن عسکری(ع) بکی از سخت‌ترین دوران است چرا که این سه امام بزرگوار تحت نظارت از مدینه خارج می‌شوند و امام حسن عسکری(ع) را در پادگان نظامی مراقبت می‌کنند چرا که می‌دانند یک اتفاق تاریخی در این مقطع بیفتد.

وی با تأکید بر اینکه امام حسن عسکری(ع) این دوران خفقان را توانست به بهترین شکل ممکن مدیریت کند، عنوان کرد: شبکه جهانی ارتباطی و تشکیلاتی ایجاد و جهان اسلام و جهان تشیع را برای دوران عصر غیبت آماده کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در دورانی که امام حی و حاضر است ارتباط‌گیری وجود دارد انتقال امامت راحت است، ادامه داد: در دوران امامت امام خفقان و ترس از به دنیا آمدن حجت خدا وجود داشت که ایشان بسیار هوشمندانه و عالمانه و مدبرانه مدیریت کردند که یکی از دوران درخشان امامان است.

وی با اشاره به اینکه در دوران امامت امام حسن عسکری(ع) اسلام از شمال آفریقا تا حجاز، عربستان، ایران و یمن گسترده شده بود که تعاملاتی با برخی از ادیان به وجود آورد، بیان کرد: تعاملاتی هم با برخی از ادیان به وجود آورد که باید به شبهات آن‌ها پاسخ می‌داد.

غلامی روشن با بیان اینکه امام باید تدبیری می‌اندیشید که بتواند این گستره را در شرایطی که در پادگانی محاصره بود تحت شدیدترین مراقبت‌ها مدیریت کند، گفت: شبکه جهانی ارتباطی و هدایت‌راهبری جهان اسلام و تشیع از زمان امام صادق(ع) شروع شد در دوران امام کاظم(ع) نظام وکلا شکل گرفت و در دوران امام حسن عسکری(ع) به بلوغ رسید.

وی با اشاره به اینکه یکی از شیوه‌های امام حسن عسکری(ع) تربیت افراد موثر و وکلای امین بود، تصریح کرد: افرادی از مناطق مختلف نزد امام می‌آمدند تربیت می‌کردند و آن‌ها را در شبکه وکالت به کار‌گیری می‌کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) با اعزام نائب و نماینده به شهرها و نقاط مختلف این کار را واگذار می‌کردند، ادامه داد: یکی از کارها و راهبردهای خوب امام حسن عسکری(ع) ارسال پیام‌ها، نامه‌ها و مکاتبات به بخش‌های مختلف بود حتی در هشتم ربیع الاول که روز شهادت امام است نامه‌های خیلی زیاد و متکثری را خطاب به مردم نوشتند.

وی با تأکید بر اینکه امام حسن عسکری(ع) امامی است که دوران امامت ۶ ساله دارد و در شدیدترین محاصره‌ها گستره امامت او به گستره جهان اسلام است که یک شبکه وکالت جهانی ایجاد کرد که می توانست مسائل فقهی و شبهات علمی و ادیان مخاطب را پاسخ دهد و جهان اسلام و مسلمانان را برای دوره بعدی که دوران غیبت است آماده کند.

غلامی‌روشن با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقدامات امام حسن عسکری(ع) ۱۰ برابر موثرتر از دوران امام صادق(ع) است و با بیان اینکه دوران زندگی ۲۸ ساله امام حسن عسکری(ع) مقارن با سه خلفای بنی‌العباس است، تأکید کرد: خلفا به شدت از امام حسن‌ عسکری‌(ع) به جهت اینکه شنیده بودند فرزندی از امام متولد می‌شود احساس خطر می‌کردند و از شبکه جهانی ایشان هم وحشت داشتند به همین جهت امام را زندانی می‌کنند.

وی مطرح کرد: در طول تاریخ انسان ۲۵۰ ساله ۱۱ امام پی‌در‌پی امامی را به عنوان امام دوازدهم بشارت داده‌اند که تمام گفتار او از روی صدق و حقانیت است، دستگاه خلفای عباسی متوجه بودند که پیشگویی نیست و بشارتی برای آینده‌ جهان بشریت است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه خلفای عباسی می‌دانند در دوران امام یازدهم قرار است امام دوازدهمی به دنیا بیاید که طومار همه ظالمان مستکبران را برچیند و به جد نگران بودند، ابراز کرد: سنت خدا بر این بود که بشریت برای یک عصر جدید غیبت آماده شوند.

وی بیان کرد: به اینکه در آن دوران خفقان آماده‌سازی جامعه برای پذیرش امام حی جهت تجلی ولایت الهی روی زمین شاهکار امام حسن عسکری(ع) بود چرا که پذیرش امام خردسال و امامی که ندیده‌اند سخت بود.

غلامی‌روشن با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) سعی می‌کرد حتی در سامرا که زندگی می‌کرد بسیاری از پاسخ‌ها رو با نامه جواب دهد و یا تو شهر به نظام وکلا ارجاع می‌داد، تصریح کرد: امام با این کار درصدد بود ذهن شیعه را آماده کند که در یه دوره‌ای قرار است واقع شویم که حجت خدا در دسترس همه نیست و با نظام وکالت از او بهره ببرند.

وی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) به برخی از شیعیان خاص و ناب خود که معتمد بودند این امام خردسال رو نشان می‌داد که اصحاب خاص امام در جریان امر واقع قرار بگیرند، یادآور شد: اداره اینکه این چطور بچه به دنیا بیاد خود یک کار سختی بود چرا که بیت امام به شدت مراقبت می‌شد که این فرزند به دنیا نیاد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه حتی عمه امام زمان تا شب ولادت ایشان در جریان وجود این فرزند نیست، عنوان کرد: اداره و مدیریت این فضا و آماده کردن جامعه برای عصر غیبت یکی از شاهکارهای امام حسن عسکری(ع) است.

وی با تأکید بر اینکه فرایند انتقال امامت و عصر غیبت امام حسن عسکری(ع) اشاره به حدیث وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَهُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاهِ حَدِیثِنَا دارد که بیان می‌کند که سازمان اداره و تداوم دین به واسطه نظام وکالت تداوم پیدا می‌کند، افزود: ارتباط با چهار نواب خاص در عصر غیبت صغرای امام زمان(عج) هم ادامه دهنده همان سازمان هستند که نشان می‌دهد جامعه از یک مسیر مشخص طراحی شده پیش می‌رود.

غلامی‌روشن با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های علمی که در همه دوران حضرات معصومین شاخص بوده و در بعضی از ادوار دوران طلایی دارد تلاش‌های علمی در جهت گسترش علم است، ادامه داد: در دوره انتقال بنی امیه به بنی عباس دوره شکوفایی و طلایی علم است و همچنین در دوران امام رضا(ع) همچون مأمون شخصیت علمی داشت مناظراتی را با امام رضا(ع) ترتیب می‌داد که امام رضا توانست از این طریق حقانیت اسلام را انتقال دهد.

وی ابراز کرد: در دوران امام حسن عسکری(ع) به دلیل گسترش جغرافیای جهان اسلام با وجود خفقان به جهت حفظ کیان تشیع با پاسخ‌گویی به شبهات فعالیت علمی بسیاری داشت و به شیعیان کمک‌های مالی هم می‌کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان مطرح کرد: در دوره امام حسن عسکری(ع) با اینکه دوران کوتاهی بود افرادی که به عنوان اصحاب خاص تربیت شدند سرآمد بودند که بتوانند به عنوان بازوهای امام شبکه جهانی را مدیریت کنند.

وی با تأکید بر کارکرد اجتماعی معصومین با بیان اینکه حضرات معصومین با تمام سختی‌ها و مجاهدت‌ها آمده‌اند تا انسان‌ها خوب زندگی کنند، گفت: زندگی اجتماعی بشر زندگی توأم با همدلی و انسانی است.

غلامی‌روشن با اشاره به توصیه امام حسن عسکری(ع) مبنی بر اینکه تقوای الهی با بیان اینکه رعایت تقوا و حدود الهی مورد تأکید امام حسن عسکری(ع) است، خاطرنشان کرد: تلاش کردن در راه خدا، راستگویی، امانتداری، سجده طولانی، ذکر خدا، تلاوت قرآن و خوب همسایگی کردن از دیگر توصیه‌های امام حسن عسکری(ع) است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما