وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 19 آذر 1402 ساعت 08:52   |   کد مطلب: 43429
چالش آب همدان همچنان ادامه دارد
آب شرب همدان، از چشمه‌های شفابخش تا طعم تلخ زندگی
چشمه‌های آب همدان، از دیرباز، به چشمه‌های شفابخش معروف بوده‌اند، آب این چشمه‌ها، گوارا و خالص است و خواص درمانی بسیاری دارد که در حال حاضر، برخی از شهروندان همدانی، مجبورند که برای مصرف شرب، به این چشمه‌ها مراجعه کنند.

به گزارش نافع،آب شرب، یکی از مهم‌ترین نیازهای زندگی انسان است، آبی که باید پاک و گوارا باشد، اما آب شرب همدان، در حال حاضر، طعم تلخی به زندگی شهروندان این شهر بخشیده است.

آب شرب همدان، از شیرکاکائو تا بطری‌های آب معدنی

آب شرب شهر همدان، طی دو ماه گذشته، با مشکلات متعددی از جمله بو و طعم بد، گل‌آلودگی و حتی خروج شیرکاکائو از شیرهای آب مواجه شده است.

این مشکلات، باعث شده تا برخی خانواده‌های همدانی، از آب شهری برای مصرف شرب استفاده نکنند و به چشمه‌های آب و آب‌های معدنی روی آورند.

یکی از شهروندان همدانی که از آب شهری برای مصرف شرب استفاده نمی‌کند، در این باره می‌گوید: آب شهری همدان، بوی نامطبوعی دارد و طعم آن نیز تلخ است. من نگران سلامت خانواده‌ام هستم و به همین دلیل از آب چشمه‌ها برای مصرف شرب استفاده می‌کنم.

یک شهروند دیگر نیز می‌گوید: آب شهری همدان، گل‌آلود است و رسوب زیادی دارد، من از این آب برای شستشوی ظروف و لباس‌ها استفاده می‌کنم، اما برای مصرف شرب، آن را به آب معدنی ترجیح می‌دهم.

 

مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان همدان، علت این مشکلات را تغییر منبع تامین آب شرب شهر همدان از سد اکباتان به سد تالوار عنوان کرده‌اند.

آنها گفته‌اند که این مشکلات، موقتی است و در حال رفع شدن است.

اما، این پاسخ، برای برخی از شهروندان همدانی قانع کننده نیست، آنها معتقدند که مسئولان باید اقدامات فوری برای حل این مشکل انجام دهند.

همدانی ها در هیاهوی آب

بعد از ۱۸ سال انتظار، بالاخره آب سد تالوار زنجان به سمت همدان سرازیر شد، این پروژه که با شعار «آب شرب پایدار برای همدان» آغاز شد، قرار بود مشکل کمبود آب در این شهر را حل کند. اما حالا که آب سد تالوار به همدان رسیده است، این آب رنگ و بوی نامطبوعی نیز دارد.

 

مردم همدان نگران سلامتی خود هستند

مردم همدان که سال هاست با مشکل کمبود آب و کیفیت نامطلوب آب شرب دست و پنجه نرم می کنند، حالا نگران سلامتی خود هستند. آنها می گویند که آب سد تالوار را نمی توانند بنوشند و مجبورند از آب های معدنی استفاده کنند.

دولت سیزدهم چه می گوید؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان می گوید که آب سد تالوار از نظر آرسنیک مشکلی ندارد، اما از جهت ارتقای کیفیت باید کاری انجام داد.

وی همچنین می گوید که برای کاهش میزان نیترات در آب، از روش‌های تصفیه استفاده می‌شود.

آیا دولت سیزدهم در تحقق شعار «آب شرب پایدار برای همدان» موفق بوده است؟
آیا آب سد تالوار برای سلامت مردم همدان مضر است؟
دولت چه اقداماتی باید انجام دهد تا کیفیت آب شرب همدان بهبود یابد؟
پاسخ به این سوالات، نیازمند بررسی های بیشتر است. اما آنچه مسلم است، این است که مردم همدان بعد از ۱۸ سال انتظار، هنوز هم با مشکل کمبود آب و کیفیت نامطلوب آب شرب دست و پنجه نرم می کنند.

تالوار، نعمتی که به نقمت بدل شد

سد تالوار، یکی از بزرگترین سدهای استان کردستان است که در شهرستان بیجار واقع شده است. این سد، ظرفیت ذخیره‌سازی بیش از ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب را دارد.

پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان، از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و بعد از ۱۸ سال، سرانجام در روز ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری از این پروژه، مشکل تامین آب شرب شهر همدان، به طور کامل برطرف شد.

اما، پس از مدتی، مشخص شد که آب تالوار با ذائقه مردم همدان سازگار نیست. این آب، دارای بو و طعم نامطبوعی است و برخی از مردم از مصرف آن برای شرب خودداری می‌کنند.

این موضوع، باعث نارضایتی مردم همدان شده است. آنها معتقدند که مسئولان باید برای رفع این مشکل اقدام کنند.

مایه حیات در هیاهوی دیروز و امروز

«حسن خانجانی موقر» در راستای پیگیری وضعیت آب همدان و نارضایتی و گله‌مندی عمده مردم شهر همدان نسبت به کیفیت آب شرب توزیع شده گفت: با توجه به گزارش‌های نهادهای نظارتی و بازرسی‌ها، آب همدان از نظر آرسنیک مشکلی ندارد، اما از جهت ارتقای کیفیت هم باید کاری انجام داد.

دادستان همدان همچنین تأکید کرد: بحران آبی چه بخواهیم چه نخواهیم منطقه را تهدید می‌کند، بنابراین باید با حفر چاه‌های غیر مجاز و برداشت‌های غیرمجاز با جدیت برخورد کرد.

خانجانی موقر تصریح کرد: یکی از این راه‌ها، تسریع در اجرای احکام قضایی، پلمب چاه‌های غیرمجاز است و انتظار می‌رود متولیان امر در سطح استان به جد در این باره، وارد فاز عملیاتی شوند.

به گزارش «عصر همدان»؛ با توجه به اینکه آب شرب، یکی از مهم ترین نیازهای انسان است، ضروری است که مسئولان استان همدان به نظرات شهروندان در مورد کیفیت آب شرب همدان توجه کنند. مسئولان باید اقدامات لازم را برای رفع طعم، بو و رنگ آب شرب همدان انجام دهند تا شهروندان بتوانند از آب شرب با کیفیت و سالم برخوردار شوند.

 

انتهای خبر/

دیدگاه شما