دکتر خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از کنارگذر اسدآباد در گفتوگو با خبرنگار نافع در اسدآباد با بیان اینکه هدف از این سفر تعیین وضعیت جادههای اسدآباد است اظهار کرد: کمربندی اسدآباد در اولویت جادههای شهرستان قرار دارد که یک جاده ترانزیتی محسوب میشود که غرب را به مرکز کشور متصل میکند.
وی با اعلام اینکه محور کرمانشاه تا تهران بهصورت چهار لاین است اعلام کرد: ایمنی خوبی در این محور برقرار است اما در برخی از قسمتهای محور کرمانشاه به تهران کنار گذارهایی نیاز است که کنارگذر اسدآباد به علت حجم بالای ترانزیت یکی از موردی است که در اولویت قرار دارد.
معاون ساخت راه ها و بزرگراه های شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی ابراز کرد: قرار دادههای کنارگذر و همچنین ورودی و خروجی بستهشده است و اعتبار کنارگذر امسال ۴۰ درصد افزایش پیداکرده است.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم امسال یک باند از کنارگذر اسدآباد را بهصورت یکطرفه مورد بهرهبرداری قرار دهیم و در سال ۹۴ تقاطعها و باند دوم آن را نیز به بهرهبرداری برسانیم.
خادمی بابیان اینکه در ورودی و خروجی شهر و همچنین مسیر شهرهایی که کنارگذر ندارند آمار تصادفات بالا است اظهار کرد: هماکنون وزارت راه و شهرسازی در حال ساخت ۹۴۰ کیلومتر کنارگذر در شهرهای مختلف است که کنارگذر اسدآباد با ۱۵ کیلومتر طول بخشی از آن محسوب میشود.
وی افزود: با ساخت ۹۴۰ کیلومتر کنارگذر ۶۴ شهر ایران اسلامی دارای کمربندی میشوند که برای احداث این کنارگذرها حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار موردنیاز است.
معاون ساخت راه ها و بزرگراه های شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی اولویت ساخت را کنارگذرهایی دانست که در شاهراه اصلی هستند و بیان کرد: شهرهایی که ترانزیت ماشینهای سنگین دارند و یا شهرهایی که ترافیک خودروهای سبک در آن زیاد است و دارای گره ترافیکی هستند در اولویت ساخت قرار میگیرند.
وی اسدآباد را یک شهر ترانزیتی دانست و افزود: به دلیل اینکه اسدآباد بر روی بزرگراه کربلا قرار دارد امیدواریم بتوانیم با یک برنامهریزی ۲ ساله ساخت کمربندی آن را به اتمام برسانیم.
خادمی گفت: اعتبار موردنیاز ساخت کنارگذر ۴۵ میلیارد تومان است که امیدواریم بتوانیم این اعتبار را در دو سال جذب کنیم.
وی از تخصیص ۲۰ میلیارد تومانی برای کنارگذر خبر داد و عنوان کرد: با تلاش نماینده شهرستان ۱۰ میلیارد تومان اعتبار و ۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به کنارگذر اسدآباد اختصاص دادهشده است.
معاون ساخت راه ها و بزرگراه های شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی افزود: به دنبال این هستیم تا با افتتاح یک خط از کمربندی در امسال بارهای سنگین از داخل شهر جمع شود و این خود باعث کاهش ترافیک و تصادفات و افزایش ایمنی میشود و با افتتاح این کنارگذر بحثهای زیستمحیطی مانند آلودگی هوا نیز دیگر در این شهر نخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: حال ساخت بیش از ۸ هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه و ۷۰۰ کیلومتر آزادراه در قالب بیش از بیش از ۶۰۰ پروژه در حال ساخت است که با توجه به زیاد بودن پروژهها،اولویت با پروژههایی است که محورهای اصلی هستند تکمیل کنیم.
خادمی بیان کرد: برخی از محورها که به محورهای جنوب غربی،جنوبی و جادههای برونمرزی متصل میشوند در صورت وجود مشکل، مشکلات این محورها را برطرف کنیم و در قالب این طرح در برخی از جاها نیز کنارگذرها در اولویت قرارگرفتهاند که کنارگذر اسدآباد نیز در اولویت ما قرارگرفته است.
وی بابیان اینکه در سال گذشته در پروژههای بخش راه توانستیم ۷۰ درصد تخصیص بگیریم عنوان کرد: اعتباری پیشبینیشده امسال در لایحه بودجه ۹۳ در بخش راه ۲ هزار میلیارد تومان است که برای توسعه بزرگراهها و راههای اصلی کشور اختصاص مییابد که امیدواریم امسال نیز همانند سال گذشته این اعتبارات تأمین شود که امیدواریم با اعتبارات مصوب شده بخش از راههای کشور را که در اولویت هستند را تأمین کنیم.