دانلود نرم افزار موبایل اندروید ریکاوری
آخرین قیمت سکه و طلا
دکه روزنامه و نشریات
وضعیت آب و هوای همدان
موسسه خیریه نسیم وصال

 

عضویت درفیس نما

 

تاریخ : چهارشنبه 14 تیر 1396 ساعت 08:05   |   کد مطلب: 27918
فعال رسانه ای استان همدان اظهار کرد: رسانه های خادم و گروه هایی که قلم به مزد بیگانگان و بدخواهان داخلی و خارجی نیستند همه باید به میزان توان و وسع خود در جهت انسجام و وحدت ملی با لحاظ ارزشهای دینی قدم بردارند؛ نمی توانیم بگوییم که بیایید همه وحدت داشته باشیم ولی محور وحدت و مولفه های آن معلوم نباشد.

به گزارش نافع، دانشمندان معتقدند که بیان دو گونه است: یکی بیان زبان است و دیگری بیان قلم؛ بیان زبان را گذشت زمان کهنه کرده و از بین می برد ولیکن بیان قلم تا ابد جاودانه خواهد ماند. جایگاه و اهمیت قلم به حدی است که خداوند در قرآن به آن سوگند یاد کرده و میفرماید:« ...و القلم و ما یسطرون؛ قسم به قلم و آنچه خواهد نگاشت»؛ آنچه قلم را با اهیمت کرده و شایسته سوگند ساخته نقش و جایگاهی است که در شکل گیری تمدن ها از خود به جای می گذارد و نیز تاثیری که بر زندگی بشر دارد.

 

 

قلم به مانند پلی می ماند که گذشته بشری را به حال و آینده وی اتصال می دهد، مردم نقاط مختلف دنیا را با افکار یکدیگر آشنا می سازد؛ قلم فاصله زمانی و مکانی را بی معنا می سازد. با توجه به اهمیت و جایگاه قلم و نیز به مناسبت سالروز قلم بر آن شدیم که پای صحبت یکی از اهالی رسانه در استان همدان که سال ها عمر خود را صرف نوشتن و قلمفرسایی نموده نشسته و با وی گفت و گویی داشته باشیم که در ادامه شاهد آن خواهید بود:  

 

 

*برای شروع لطفا خودتان را معرفی کرده و بفرمایید که از چه زمانی دست به قلم شده و کار رسانه را آغاز کردید و چند سال است که در این عرصه مشغول به کار هستید؟

حسین صادقیان هستم متولد سال 1338، دارای حدود 40 سال سابقه فعالیتهای فرهنگی، تربیتی و علمی، مدرس فعلی دانشگاه، فعال در امور رسانه ای و دانشجوی دکتری الهیات و معارف اسلامی؛ در پاسخ این سوال باید عرض کنم که فرایند دست به قلم شدن بنده شامل 4 مرحله بوده است؛

 

 

 

مرحله نخست  فعالیتهایم برمی گردد به دوران قبل از پیروزی انقلاباسلامی ، زمانی که در مدرسه، در هیئتهای مذهبی و جلسات قرآن مطالبی را می نوشتم و به این شکل به بیان ذهنیات و تفکرات خود می پرداختم.

مرحله دوم پس از پیروزی انقلاب که در دادگاه انقلاب اسلامی مشغول به کار شدم، آن زمان علاوه بر وظیفه ای که بر عهده داشتم، مطالبی می نوشتم و در بین دوستانی که اهل بحث و مطالب ایدئولوژیک بودند، مطرح می کردم.

 

مرحله سوم که طولانی ترین  و در واقع مهمترین دوران قلم زنی بنده بود دورانی است که پس از 3 سال فعالیت در دادسرای انقلاب اسلامیو ادامه تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درآمدم؛ طبیعی است که یک معلم عمدتاً سر و کارش با قلم و نوشتار و طرح درس و بیان مطالب است، این دوره 31 سال به طول انجامید.

 

 

 

 

هر چند که معلمی خود به نوعی رسالت رسانه ای دارد و سر و کار معلم با فکر و ذهن افراد است همانگونه که رسانه ها نیز هدفشان جهت دهی به افکار و اذهان است ولیکن به طور تخصصی نوشتن و قلم زدن در عرصه رسانه و آن چیزی که مدنظر شماست را 9 سال پیش با قلم زنی برای روزنامه هگمتانه در قالب یادداشتهای روز، دریچه و آموزه های محمدی برای شهروند قرآنی آغاز کردم و این کار ادامه پیدا کرد تا به امروز که در روزنامه سپهرغرب نیز مشغول هستم.

 

 

* بهترین مطلبی که تاکنون نوشتید یا یادداشتی که کار کردید چه بوده، لطفا راجع به آن توضیح دهید، چه چیز آن مطلب را از سایر آثار شما متمایز ساخته است؟

یادداشتی  دادم تحت عنوان «او با ما یا بر ما»؛ زمانی که اوباما رئیس جمهور آمریکا شد، چون عده زیادی لیبرال مسلک در کشور ما ساده اندیشی کرده و به غلط فکر میکردند که اگر اوباما رأی بیاورد و سر کار بیاید به علت ریشه ای که مثلا در سیاه پوستی و... دارد شاید بخشی از فشار و تحریم و انواع ظلمهایی که بر مسلمانان روا می دارند، بکاهد و معتقد بودند که ممکن است نسبت به مجموعه انقلاب اسلامی اندکی کوتاه بیاید.

 

 

 

در آن زمان بنده یادداشتی زدم با این تیتر «او با ما یا بر ما»؛ و توضیح دادم که ساده اندیشی نکنید چراکه سیستم آمریکا یک دولت ظالمانه ای است که درست با تفاوتهائی در طول مدتشکل گیری، شبیه رژیم اشغالگر قدس تشکیل شده و اگر کسی حتی نیات نسبتاً خوبی هم داشته باشد این سیستم به او اجازه آنچنان تغییری را نخواهد داد حال بماند که اوباما اصلا تلاشی هم نکرد.

 

 

 

البته همین طور هم شد و دیدیم که دولت اوباما هم مانند سایر دولتمردان آمریکا، ظالمانه و خائنانه نسبت به بشریت عمل نمودند.

 

 

* نقش رسانه ها را در انسجام ملی تبیین کنید؟

رسانه های خادم و گروه هایی که قلم به مزد بیگانگان و بدخواهان داخلی و خارجی نیستند همه باید به میزان توان و وسع خود در جهت انسجام و وحدت ملی با لحاظ ارزشهای دینی  قدم بردارند.

البته نمی توانیم بگوییم که بیایید همه وحدت داشته باشیم ولی محور وحدت و مولفه ها معلوم نباشد. وحدت باید محوریتش حقوق و حدود تعریف شده و مصرح در قانون اساسی پیشرفته ما با محوریت ولایت فقیه  باشد. همه باید در جهت مطالباتی که ایشان دارند پیش رفته و عمل کنیم.

از همین جهت هم است که امام راحل رحمت الله علیه فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا هیچ آسیبی به مملکت آسیبی نرسد. الان بیگانگان اعتراف می کنند که رهبر معظم و فرزانه انقلاب ما امروز کشور را در میان دایره آتشی که در منطقه وجود دارد به بهترین نحو اداره کرده و با امنیت به پیش می برند.

 

 

پس بدانیم که انسجام ملی به دنبال رهبری معظم رفتن و اطاعت از فرمایشات ایشان حاصل خواهد شد نه اینکه ما وحدت بطلبیم ، ولی وحدتی که محوریت و پایه های درستی نداشته باشد، نه! ما بر تساهل، تسامح بیجا، افراطی گری و انحراف، وحدت نمی کنیم؛ چراکه اینگونه وحدت،سازنده و در راستای انقلاب اسلامی ما نیست .

 

رسانه ها باید منصفانه و با مطالعه به دنبال وحدت ملی و شناساندن مولفه های صحیح آن باشند و نقدی که می کنند نقد منصفانه و بر پایه عدالت باشد. لذا باید محاسن را بیان و تنها به قصد اصلاح به بیان نقایص بپردازند نه از روی غرض ورزی و گرایشات حزبی، گروهی و شخصی ، تخریب را بنام نقد پیشه کنند.

 

 

 

لذا بنده معتقدم که نباید به هر کسی اجازه ورود به عرصه رسانه داده شود و بایستی فیلترهایی قرار داده شود تا خائنین، وطن فروشان و قلم به مزدان و کسانی که با این نظام مقدس نامحرمند شناسایی و از ورودشان به عرصه رسانه جلوگیری شود؛ تا از این وسیله مقدس و قلم  که باید در جهت اهداف الهی و ارزشهای ملی به کار گرفته شود در جهت خلاف آن استفاده نگردد.

 

این مسئله که ما آمار دهیم به این حجم زیاد برای تاسیس رسانه مجوز دادیم جای خوشحالی و افتخار ندارد. افزایش رسانه زمانی ارزشمند است که در جهت انسجام و هویت ارزشی ملی حرکت کند و الّا اگر رسانه هایی داشته باشیم که جامعه را به سمت تفرق و اباحه گری  سوق دهند نه تنها شادی کردن ندارد بلکه باید گفت مجوز دادن به چنین کسانی اشتباه محض است.

 

 

رسانه ای افتخار آمیز است که بتواند فضای داخل و فضای بین الملل را در جهت اهداف نظام مقدس و ایران اسلامی تلطیف نموده و پیش ببرد نه اینکه تفرقه افکن و انحراف دهنده باشد.

 

* نظر شما در رابطه با ضرورت حضور افراد انقلابی در عرصه رسانه و قلم  چیست؟

حضور انقلابیون در عرصه رسانه امر بسیار مهم و ضروری است. چه تعریف عام رسانه را بگوییم و چه تعریف خاص، تمام انسان ها به نحوی محتاج رسانه بوده و یا مرتبط با رسانه هستند.

 

 

لذا اگر کسی می خواهد انقلابی باشد، خودش را اصلاح کند و در کنار اصلاح خود بر دیگران نیز اثرگذار باشد باید که به اهمیت نقش رسانه پی ببرد و اگر توانایی آن را دارد که دست به قلم گردد امری ضروری و وظیفه ای شرعی است.

 

اهمیت این مسئله تا جایی است که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مدظله العالی می فرماید که اگر من مسئولیت رهبری را نداشتم مسئولیت فضای مجازی را -که یک رسانه به روز است- بر عهده می گرفتم.

 

نتیجه اینکه افراد نخبه و افرادی که دستی به قلم دارند باید احساس مسئولیت کرده و وارد عرصه انواع رسانه شوند و از نقش رسانه ها در شکل گیری فکر و ذهن افراد غافل نگردند؛ واقعا جا دارد گله کنم از افرادی که در نوشتن و قلم زدنبطور متعهدانه  بسیار توانمند هستند ولی با رسانه ها همکاری لازم را نمی کنند، در حالی که اگر ما انقلابی هستیم و اگر توانایی قلم زدن داریم یکی از مهمترین وظایف انقلابی ما این است که در حد توان و تا جایی که میسر است وارد کار رسانه ای شده و در این عرصه تلاش کنیم و تکلیف انقلابی خود را انجام دهیم.

 

 

* تعریف شما از رسانه و رسالت یک رسانه انقلابی چیست ؟

رسانه همچنانکه از لفظش پیداست وسیله ایست که ناقل پیام و محتوائی برای گیرنده و مخاطبش باشد و درباره رسانه انقلابی در کشور باید گفت نخست اینکه ارکان این رسانه باید با انقلاب و زوایای مختلف انقلاب آشنایی کافی داشته باشند که البته این هم با مطالعه و تحقیق ممکن خواهد بود. باید که به مطالعه تاریخ اسلام و تاریخ قرآن بپردازند، عبرت های قرانی را آموزش ببینند چراکه ریشه انقلاب ما در قرآن و در دوران بعثت پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) است.

 

 

باید افراد متفکر و نخبگان یک رسانه انقلابی تا جایی که ممکن است نسبت به تاریخ صدر اسلام، انقلاب جهانی اسلام، بعثت پیامبر (ص) و اهداف بعثت و... مطالعه نموده سپس این را در مقاطع مختلف دنبال کنند تا به امروزِ ایران اسلامی برسند.

حضرت امام (ره) و اندیشه های ایشان را به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی به خوبی بشناسند؛ چه از جهت حکومت و امامت که دنباله اش ولایت مطلقه فقیه است و چه از جهت مصداق اشخاص.

 

 

یعنی اگر مقام معظم رهبری امروز به عنوان جانشین خلف حضرت امام (ره) صحبت می کنند باید فرمایشات مقام معظم رهبری مورد تجزیه و تحلیل محتوایی قرار بگیرد و ضمن توجه ویژهی خود افراد انقلابی، به جامعه نیز تسری پیدا کند و تا جای ممکن در لایه های مختلف جامعه نفوذ نماید.

 

لیکن رسالت رسانه انقلابی شناخت انقلاب و ریشه های انقلاب اسلامی که از بعثت پیامبران( ص ) آغاز می شود تا به امروز و نهادینه کردن آموزه های انقلابی در لایه های مختلف جامعه است؛ البته باید با قالبهای مختلف رسانه ای هم حداقل در حد لازم آشنا و کسب مهارت کرد.

 

* میزان حمایت مسئولین در استان همدان از اصحاب قلم چقدر است؟

اساساً این بحث برمی گردد به ریشه های فکری قشر غالب در جامعه، اگرچه عده خاصی به اصحاب قلم بهای لازم را می دهند ولیکن این ها درصد معدودی از جامعه هستند و متأسفانه در دید کلی در کشور ما آنچنان اهمیتی به اصحاب قلم داده نمی شود.

 

به عنوان مثال در رابطه با معلم به عنوان عضوی خاص از اهالی قلم، باید گفت که اهمیت جامعه ما تحقیقاً کم است، اگرچه اعتماد جامعه به معلم و اصحاب قلم زیاد است ولیکن اهمیت دادن، سرمایه گذاری و توجه کافی را می طلبد و عملاً هم چنین اتفاقی نیفناده است که باید گفت این مسئله با فرهنگ دینی و ملی ما سازگار نیست.

 

 

نمونه اش هم توجه به مطبوعات است، ببینید اکثراً مردم حاضرند یک بسته پفک را 2 هزار تومان بخرند یا مثلاً برای خرید یک بسته آدامس 3 هزار تومان هزینه کنند اما حاضر نیستند که حتی دویست تومان هزینه کنند برای روزنامه یا هفته نامه ای که قطعاً حداقل دو یا سه مطلب دارد که به دردشان بخورد و نافع باشد؛ این یعنی در رفتار، عامه مردم ما توجهی به نتیجه فعالیت اصحاب قلم ندارند.

 

البته نخبگان و فرهیختگانی هستند که به اصحاب قلم جایگاه و اهمیت می دهند ولی تعدادشان بسیار کم است و همین امر صاحبان و اصحاب قلم را مزجور و ناراحت می کند.

 

 

* ما رسانه ای ضد انقلاب مانند آمدنیوز داریم که اثبات شده در قبال دریافت پول برای چند سرویس ضد ایرانی جاسوسی میکند، آیا به چنین رسانه ای هم میشود لقب رسانه  قلمداد کرد؟

ارزش قلم به حدی است که خداوند در قرآن به آن قسم یاد کرده و فرموده است:«ن و القلم و ما یسطرون»؛ بحث قلم و استفاده از قلم امری نسبی است. قلم به مانند یک شمشیر دو لبه یا یک چاقوی تیز می ماند که گاه سمی و کشنده است و گاه نیز می تواند در خدمت یک فرد حکیم و خادم و در جهت هدایت ارزشمند مردم قرار گیرد؛ لذا برخی به بهترین وجه از آن استفاده می کنند و برخی نیز در جهت منافع دنیوی و انحرافی  خود آن را به کار میبرند.

 

قاعدتاً انتظار هم نداریم و حتی می توان گفت انتظار نابجایی است که توقع داشته باشیم همه قلم ها در جهت اهداف مقدس به کار گرفته شود، نه!

 

 

 

ما از ابتدای تاریخ که بررسی کنیم مشاهده خواهیم کرد که قلمها در برخی موارد در جهت منافع شخصی افراد و رذیلانه  به کار گرفته و استفاده شده است.

حال اینکه چطور می شود قلمی در جهت اهداف خائنانه به کار گرفته شود؟! باید گفت که این مسئله از اندیشه ها سرچشمه می گیرد؛ گاه پیش می آید که افراد به خاطر مطامع، به دلیل تعصبات بیجا، به خاطر منافع دنیوی، به خاطر حمایت از افراد یا گروه خاصی، به دلیل ترس، به دلیل کسب یک سری افتخارات کاذب، انگیزه های اقتصادی، شهره شدن در بین اشخاص و بعضاً چاپلوسی ... از قلم سوء استفاده کنند نه در جهت هدف اصلی و سعادت آفرین قلم.

 

* بعضاً دیده میشود برخی رسانه ها در یک موضوع یکسان، بسته به جهت گیری سیاسیشان موضع گیری متضادی اتخاذ میکنند؛ چرا چنین اتفاقی می افتد؟ شما مزدبگیری و قلم فروشی را چگونه تبیین می کنید؟    

این موضوع بستگی به جهان بینی افراد دارد، جهان بینی خود تقسیم بندی هایی دارد. در اینجا ما بحث جهان بینی فردی را مطرح می کنیم، زمانی که جهان بینی فردی افراد متفاوت بود ایدئولوژی ها هم متفاوت می شود، رفتارها هم متفاوت می شود.

 

 

همین سبب می شود که به عنوان مثال در یک اتفاقی که در میدان امام (ره) افتاده و 20 نفر شاهد آن ماجرا بودند بعضاً ما شاهد 20 تحلیل گوناگون و 20 نوع تعریف متفاوت باشیم. البته رسانه ها باید طبق شریعت، مکتب و علم و دانش افرادی که در جهت مثبت گام برمی دارند تا جای ممکن وحدت ایجاد کنند و هرچه اعتقادات و اهداف الهی تر شود، تعریف ها و برداشت هایی که افراد دارند نیز به یکدیگر نزدیکتر میشود.

 

اساسا بینشی که شریعت اسلام درباره جهان ارائه می دهد که ما به آن جهان بینی می گوییم و اصول دین نیز در آن تعریف می شود، می خواهد که با استفاده از عقل و فطرت انسان و کمک و حمایت تام پیامبران (ص )، تعاریف و برداشت ها به هم نزدیک شوند. چرا بین انبیاء هیچ اختلافی در این باره نیست؟ چون عالم را همه یک جور می بینند لذا هیچ اشتباهی نداشته و اختلافی هم  نمی کنند؛ زیرا جهان بینی آنها به آموزه های واحد دینی متصل است و همه یک تعریف دارند.

 

 

 

به همین خاطر است که به فرموده حضرت امام (ره) اگر همه انبیاء با هم جمع شوند هیچگونه اختلافی نخواهند داشت ولیکن غیر معصومین تا حدودی بر اساس برداشت های خود مطالب را بیان می کنند و برخی نیز دچار خودکاری شخصیتی می شوند، خودکاری شخصیتی یعنی این که هر چه را می بینند سریع گمان می کنند که بهترین برداشت را دارند و طبق همین برداشت تعریف خود را از یک حادثه یا اتفاق ارائه می دهند که بعضاً هم با اشتباه و چندگانگی همراه خواهد بود.  

 

مژگان ورمزیار

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت