وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 6 مرداد 1399 ساعت 09:31   |   کد مطلب: 39917
پای پروژه تجاری «اسکای‌مال» در همدان که این روزها سروصدا راه انداخته، به صحن شورا باز شد تا ابعاد آن به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش نافع، پروژه تجاری «اسکای‌مال» به بحث داغ این روزهای رسانه‌ها، مردم و مسوولان تبدیل شده است، پروژه‌ای که گمانه‌زنی‌های مختلف در ارتباط با آن باعث شد تا پای آن به صحن شورا باز شود.

این پروژه در صحن شورا موافقان و مخالفانی دارد که همین موضوع باعث شد شهردار همدان بعد از ظهر امروز به منظور ارائه توضیحات پیرامون پروژه در صحن شورا حضور یابد و پاسخگوی ابهامات شود.

عباس صوفی در این زمینه اظهار کرد: سرمایه‌گذار این طرح که یک پروژه مشارکتی با شرکت مخابرات است دو سال پیش به ما مراجعه کرد و پیشنهاد ساخت یک هایپر در همدان را داد.

وی گفت: قرار شد این پروژه با طی روال قانونی و اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۵ و مجوزهای فنی در ۶.۵ طبقه و با پارکینگی به ظرفیت یک‌هزار و ۲۰۰ ماشین ساخته شود که سرمایه‌گذار به گفته خودش هزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

شهردار همدان ادامه داد: کمیسیون ماده ۵ تمام کارهای پروژه مانند ترافیک را به مشاور واگذار کرده و تنها مسئله‌ای که مانده بود بحث صدور پروانه بود که به شورا پیشنهاد کردیم و شورا هم آن را مصوب کرد.

صوفی: ما موظف به اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستیم

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار باید برای دریافت پروانه نقشه مورد تائید نظام‌مهندسی را تهیه می‌کرد، این مطلب را به سرمایه‌گذار اعلام کردیم و برا اساس آن مشاور پروژه هم عنوان کرد که برای طراحی سازه و ساخت آن باید خاک‌برداری انجام شود که پاسخ ما این بود که این کار امکان ندارد.

صوفی تأکید کرد: سازمان نظام‌مهندسی هم به سرمایه‌گذار اعلام کرده بود شهرداری باید مجوز گودبرداری را بدهد، به دلیل بروز این موضوع روند اجرای پروژه مسکوت ماند تا اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان در راستای تسهیل امور سرمایه‌گذاری به مسئله ورود کرده و خواست سریعتر پروژه انجام شود.

وی ادامه داد: در این جلسه نمایندگان شورا، شهرداری، نظام‌ مهندسی، سرمایه‌گذار و نماینده استانداری به‌عنوان نماینده ستاد اقتصاد مقاومتی حضور داشتند و تصمیم بر این شد با نظارت سازمان نظام‌مهندسی و با بیمه کامل پروژه، شهرداری مجوز خاکبرداری را بدهد تا بعد از آن سازمان نظام‌مهندسی مجوز طراحی سازه و عملیات آن را تایید کند.

شهردار همدان گفت: همان طور که می‌دانید ستاد اقتصاد مقاومتی یک ستاد بالادستی است و ما هم باید مصوبات ابلاغی را اجرا کنیم.

رحیمی‌فر: شاید شورا بخواهد مقابل این پروژه بایستد و بابت آن هزینه هم بدهد

وی افزود: در بخش تجهیز کارگاه هم به چون قرار است خاکبرداری کامل انجام شود به خاطر بروز برخی مسائل مانند رانش زمین، شورای ترافیک استان مصوب کرده تجهیز کارگاه تا پایان پروژه در پیاده‌رو باشد.

صوفی با اشاره به همراهی ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای ترافیک در اجرای پروژه افزود: ما هم موظف به اجرای آن هستیم هرچند معتقدیم باید این پروژه زودتر انجام می‌شد.

علی رحیمی‌فر به عنوان رئیس کمیسیون فنی ـ عمرانی شورا در واکنش به سخنان شهردار گفت: اگر ما به‌عنوان شورا از شما بخواهیم مانع از انجام عملیات گودبرداری شوید این کار را انجام می‌دهید؟

وی افزود: شما می‌گویید این پروژه مصوبه شورای اقتصاد مقاومتی و ترافیک را دریافت کرده است اما شاید شورا بخواهد مقابل این پروژه بایستد و بابت آن هزینه هم بدهد، در این صورت بگویید حاضرید مانع از گودبرداری شوید؟

شهردار در جواب رحیمی‌فر گفت: بله.

رحیمی‌فر بیان کرد: این مسئله با مذاکره و... حل نمی‌شود یعنی اینکه حالا ما بگوییم سرمایه‌گذار پروژه را متوقف کند تا وقتی‌ که برود و پروانه کار را بگیرد، اتفاق خاصی نمی افتد.

وی در ادامه جلسه با تبیین مصوبات جلسه اقتصاد مقاومتی بیان کرد: متأسفانه برای برخی انجام بعضی کارها تبدیل به یک‌ رویه شده درحالی‌که اجرای قانون برای ما اصل است.

 فکر نمی‌کنم ستاد اقتصاد مقاومتی مجوز دهد کسی خلاف قانون کاری کند

رئیس کمیسیون فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه فکر نمی‌کنم ستاد اقتصاد مقاومتی مجوز دهد کسی خلاف قانون کاری انجام دهد، افزود: ما نیز معتقدیم باید چرخ اقتصاد بچرخد اما قانون نیز باید رعایت شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز با اشاره به اینکه سالیان سال است اجرای پروژه‌های بزرگ در همدان یک موضوع شکست‌خورده است تصریح کرد: نباید در افکار عمومی بحثی را عنوان کنیم که به دنبال آن مردم بگویند باز کسی خواست کاری در اینجا انجام دهد اما نگذاشتند.

علی فتحی بیان کرد: پروژه خاک‌برداری «اسکای‌مال» با توجه به حجم در نظر گرفته‌شده برای گودبرداری، احتمالاً دو سال زمان ببرد پس چه لزومی دارد این کار متوقف شود تا برای آن پروانه کار صادر شود؟

فتحی: نباید جلوی کاری که با آن نزدیک به هزار نفر مشغول به کار می‌شوند را گرفت

وی گفت: معتقدم نباید جلوی کاری که با آن نزدیک به هزار نفر مشغول به کار می‌شوند را به خاطر صدور پروانه که احتمالا این مرحله نیز به دلیل ارائه طرح‌های مختلف چند سال طول بکشد گرفته شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان تاکید کرد: اگر بخواهیم واقعا طبق قانون عمل کنیم باید وقتی جوانی به ۱۸ سالگی می‌رسد دولت برای او مسکن و شغل تهیه کرده باشد حالا بگویید آیا واقعاً همیشه قانون اجرا شده است؟!

وی بیان کرد: اینکه بخواهیم پروژه‌ای که تنها خاک‌برداری آن دو سال کار می‌برد را به خاطر پروانه ساخت متوقف کنیم عملاً روند اجرای آن را به ۹ سال دیگر موکول کرده‌ایم آن‌وقت چگونه می‌خواهیم بگوییم طرفدار اشتغال هستیم؟

فتحی گفت: معطل ماندن این پروژه روزانه باعث بیکار ماندن نزدیک ۴۵۰ نفر در همدان می‌شود حالا اگر این صحبت‌ها به مذاق برخی خوش نمی‌آید و یا لبخند ژکوند تحویلمان می‌دهند ما این کار آنها را بی‌احترامی به خودشان تلقی می‌کنیم.

صورتجلسه ستاد اقتصاد مقاومتی نواقصی دارد که نمی‌توان آن را اجرا کرد

رحیمی‌فر در پاسخ به فتحی گفت: صورتجلسه ستاد اقتصاد مقاومتی نواقصی دارد که نمی‌توان آن را اجرا کرد.

وی افزود: در این مصوبه تمام مسئولیت گودبرداری و... به عهده مشاور است در حالی‌ که مشاور تنها کار طراحی را انجام می‌دهد و وارد کار اجرایی نمی‌شود.

مولوی رئیس مرکز مطالعات شورای شهر همدان نیز اظهار کرد: ما مخالفتی با اجرای پروژه نداریم اما اگر در حین گودبرداری اتفاقی رخ دهد مشاور نمی‌تواند مسئولیت کار را بپذیرد چراکه او تعهدی در این خصوص ندارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا نیز با بیان اینکه اجرای این پروژه بزرگ در این نقطه از شهر اثر منفی دارد افزود: با توجه به طولانی بودن روند کار مردم زمان زیادی را درگیر این پروژه خواهند شد.

رضوان سلماسی با تأکید بر اینکه اجرای چنین پروژه‌های عموماً برای کاهش مشکلات مردم هستند پس باید آسایش مردم هنگام اجرای پروژه‌ها مد نظر باشد افزود: برای چنین طرح‌هایی باید مطالعات ترافیکی و زیست‌محیطی پیش از آغاز آن انجام شود که امیدوارم این موضوع نیز موردتوجه قرارگرفته و نتایج آن اعلام شود.

منبع:فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما